Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 10378 ggr
[ErikSvensson]
0

Se upp när du väljer mat ute! - Aftonbl. granskar.

Detta är verkligen illa, dock inte helt oväntat. Restauranger säljer 'dyrt kött' när dom sedan ersätter det med billigare köttsorter.

Länk till video

Länk till artikeln

Erik

MimLan
0

Jag har lite svårt att bli berörd. Någonstans landar det här i att vi som konsumenter inte vill betala för maten. Tror man att man kan få oxfilé på en sunkpizza för en femtiolapp, då bedrar man sig för att man …vill det.

tk71
0

Nej, jag är inte heller förvånad. Vart tror ni t.ex. att de ganska stora mängder åsnekött som importeras till Sverige tar vägen? Har någon nånsin beställt in en rätt av åsnekött på restaurang eller köpt det i mataffären? Nej, naturligtvis inte.

Det här är en redlighetsfråga och jag tror tyvärr att det är ganska vanligt förekommande.

[ErikSvensson]
0

Absolut! Däremot kan man ibland betala mer "trovärdigt" höga priser men ändå få billigt kött. I övrigt tycker jag artikeln belyser problemet bra, är det inte oxfilé kan man inte kalla det för oxfilé oavsett hur billigt det är.

Erik

Wildrat
0

Egen matlåda låter allt bättre även om det är jobbigt att fixa till ibland…

vispcream
0

Det gäller att veta var man ska gå för att få "bra stuff" för pengarna :D

Bästa kött stället i Stockholm måste ju vara Broncos :D

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

starhawk
0

På ett ställe som jag frekventerar har dom fläskfile i många traditionella rätter men dom har löst problemet genom att döpa om rätterna lite, skomakarlådan med fläskfile kallar dom för skomakarsnitzel t.ex så man vet vad det är frågan om, och eftersom jag gillar fläskfile så stör det mig inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zabbio
0

#2 Nej, man ser ju aldrig åsna eller häst på någon meny, eller ens i affärernas kyldiskar. Tyvärr, för vi är nog ganska många som gärna ätit köttet om vi bara fått veta vad det är (sen ska det ju vara svenskt för min del, äter inte importerad häst i synnerhet, eller importerat kött i allmänhet.)

--

Men det är trist ändå, även om man eg. räknade med det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

maxiq
0

Skomakarsnitzel måste väl vara en riktigt seg sula? Tungan ute

Annars innebär väl snitzel att köttet/fläsket är malt, pressat och ihoplimmat? Jag har några vidriga erfarenheter från snitzel på lunchrestaurang… :-S

karinafp
0

Nja, en äkta schnitzel ska vara en tunn, panerad skiva riktigt kött. Cool Hästkött hittar du bland smörgåsmaten, det som kallas hamburgerkött ska vara gjort av häst. Och Gustafskorven är gjord av häst, en riktig delikatess!

gluffgluff
0

#7:

I Hötorgshallen i Stockolm (Argentinska Livsmedel) kan man köpa hästentrecote (och hästbiff) till bra pris. Gott! Jag har råkat hitta på Coop Forum en gång också, men aldrig mer. Lite konstigt tycker jag, för de flesta hästar har ju haft ett bra liv och blivit väl omhändertagna. Det känns okej att köpa, även om de säkert ätit för mycket havre…

Zabbio
0

#10 Synd att jag har 7 timmars resa till Stockholm :3

De flesta hästar som haft ett bra liv har tyvärr fått medeciner som gör att de inte duger åt människoföda. Har förmig att tex sederingen vid kastration ger livstids karens. Kvar återstår väl travar ston och så kanske, de som inte ''dög''.. men iaf, bättre att priset går upp i sverige än att de skickas utomlands.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mooniq
0

Tja, då kan jag dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har jobbat på pizzeria - visserligen var detta -90 &- 91.

vi börjar med skinkan. Det är en korv, kryddor, fett, malet kött, som bör halvfrysas innan man kan skära den i småbitar och riva den - fråga efter skinkskivor - o så förvånade de kommer att bli…Inget fel på korv - men skinka - nope det är det inte.

oxfilé, fläskfilé - någon som känner till att man kan /kunde köpa strålat kött. Det finns filé i olika klasser och den billigaste klassen har märke för radioaktiv strånling påklistrad på förpackningen. Djupfryst såklart och importerad från australien/ nya zeeland.

Benfri fläskotlettrad är ofta ett substitut för fläskfilé, visserligen ett gott kött men det är inte vad som sägs.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Internettan
0

#12:

den billigaste klassen har märke för radioaktiv strånling påklistrad på förpackningen

Va???!!! Låter inte klokt… Hur..? Vad..? Varför..? Är inte det farligt?

"Every point of view is a view from a point."

Mooniq
0

tja, den är inte Tjernobylstrålad utan en mildare variant. Googlade lite på strålad mat och hittade lite bloggsnack + klortvättade kycklingar.. bäst jag inte fortsätter då får jag nog svårt med aptiten idag…dumt. Det står att strålad mat är förbjuden inom EU i alla fall.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Internettan
0

Tjernobylstrålad! Ha ha! Skrattande

Strålad frukt har man ju hört talas om, förresten. Men inte kan det vara bra, inte..?

"Every point of view is a view from a point."

Denna kommentar har tagits bort.