Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5233 ggr
Zepp
0

Barkbröd minskar fetma och diabetes

"Efter surdegsbrödets segertåg på de svenska matborden har turen nu kommit till barkbrödet. Denna fattigmanskost, där mjöl från trädens bark användes för att dryga ut brödbaket under krigsåren, har nu börjat nå fram till de mer trendkänsliga brödkonsumenterna. Och nu kommer ny forskning som visar att bark från rätt sorts träd även har stora hälsoeffekter"

"Det handlar betulin som det finns gott om i björken och rödalens bark. Betulin används redan idag i vissa läkemedel, men nu har forskarna även studerat vilken effekt ämnet har på kroppens metabola system, och resultaten av försöken på möss är häpnadsväckande."

http://svt.se/2.108068/1.2287092/barkbrod_minskar_fetma_och_diabetes

Åntligen har man funnit vad som skall bota den galloperande fettma och diabeteepedemin

Men inte nog med det, andra veteskapsmän har studerat andra möss och dragit slutsatsen att mäniskan har päls, är nattaktiv och älskar alla sorters mask och insekter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Per_W
0

Detta är ju jättebra nyheter för alla djurägare som har tamråttor (om vi utgår från att reslutat på möss är tillämpligt även för råtta). Nu kan även råttorna utfodras med samma sockerstinna mat som vi människor. Det är bara att komplettera de söta kakorna med lite bark så förblir vi och nagarna kärnfriska.

Har bloggat om det här.

/Per Wikholm

Lynxx
0

Se bara på bävrarna - bark e kanon! Yum-Yum!

/L

Monnis
0

Förstår jag rätt i att det bara går att göra barkbröd om man grundar med annat mjöl? Så i rent lchf-syfte så finns det väl egentligen inget att baka med enbart barkmjöl?

Jag hörde om det på nyheterna och blev nyfiken, men när jag letar recept så verkar det bara vara grovt mjöl utblandat med lite barkmjöl som gäller vid brödbakning.

Lynxx
0

Det var ursprungligen för att dryga ut mjölet - så de e mest mjöl i barkbröd.

Barken var väl mest som bukfylla.

/L