Fråga kring frukt och grönsaker
Hej
Jag har tänkt börja med lchf, har ätit så här en gång tidigare och vet att jag mådde väldigt bra av det. Men eftersom jag är sockerberoende så trillade jag dit efter ett tag och har bara gjort några halvhjärtade försöka sedan dess.
Jag är som sagt väldigt socker beroende, och det är ju en av anledningarna till att jag drar mig för att sätta igång. Jag vet hur dåligt jag kommer må i början
.
Men jag gör detta för att må bättre, få kontroll över det jag äter och inte tvärt om och för att gå ner i vikt. Jag är kraftigt överviktig så det är viktigt att jag går ner i vikt.
Min fråga gäller grönsaker och frukter. Den del av kolhydrater man får i sig ska väl i stort sett komma just från grönsaker. Men jag gillar verkligen inte grönsaker, äter typ gurka och tomat, lök, men inte så mycket annat. Det har jag aldrig gjort. Har verkligen försökt förändra detta men det går inte. Frukt äter jag dock gärna och tycker inte att det påverkar mitt socker beroende. Jag kännner oxå att jag behöver få äte lite frukt till allt protein och fett.
Men om jag byter ut endel grönsaker med frukt, kan jag då få i mig så mycket kolhydrater så att jag istället går upp i vikt när det kombineras med fettet? Just detta är jag väldigt orolig för. Jag vill ju äta för att må bra och det vet jag att jag gör så fort jag kommit in i detta, men jag vill även gå ner i vikt och det vore ju dumt om jag motarbetar mig själv…
Väldigt tacksam för svar!!!!!

Det är väldigt olika hur man kan göra. Du kan inte vräka i dig frukt men en frukt om dagen eller så borde inte göra någon skada. Sen är det ju skillnad på frukt och frukt också. Bananer lär inte vara särskilt bra att äta. Kolla upp hur näringsvärdet ser ut för olika frukter och grönsaker! :) Sen får du helt enkelt prova dig fram till vad som funkar för dig. Bär kanske kan vara ett alternativ till frukt? Hallon innehåller ca 6% kolhydrater och det är väl ganska överkomligt om man inte frossar.
Lycka till!

Tack 
Får väl göra som du säger och mäta innehållet emot vartannat. Hade inte tänkt vräka i mig, men att kunna ta lite till en måltid, eller när man känner att man bara måste ha något som är lite lätt och sött. Gärna bär. Men just att man har något man kan byta mot fettet och proteinet ibland.

Pröva dig fram till vad som funkar. Det är mycket bättre att äta tre frukter per dag än ett hekto godis eller ett paket kakor. Allt beror på vad du kommer ifrån. Börja med måttliga fruktmängder och se om du blir av med sockertrollet. Om inte så får du gå striktare. Det finns inga klara gränser som säger vad som är bra och dåligt.

Du behöver inte äta grönsaker om du inte trivs med det.
Det enda som du inte får i dig i överflöd från den animaliska sidan är C-vitamin, även om lever har hyfsade nivåer även av detta.
Några skivor paprika eller lite broccoli täcker dagsbehovet av den varan så några stora mängder behövs inte.
Gurka kan du fortsätta äta obehindrat av och tomat och lök kan du fortsätta använda i mindre mängder.

Grejen med grönsaker är väl att det ger en variation i kosten, olika smakkombinationer, ser trevligt ut på tallriken osv.
Tänk sommar och grillning, en köttbit med någon sallad till.
Grejen med frukt är väl att det egentligen är mellanmål, och äter man sig mätt på riktig mat lär inga mellanmål behövas.
Sen så, handlar det om vad som är ditt problem, du kanske inte är det minsta insulinresistent, det kanske räcker att du äter riktig mat i lagoma proportioner?
Du vet, det finns många som är normalviktiga som inte äter LCHF, och många klarar att äta en hälsosam kost och röra på sig i rimlig utsträckning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det viktiga är väl att äta så du slipper sötsuget!? Om frukt inte triggar suget, så kan du ju äta det. Att äta en mindre mängd frukt till måltiden, kan vara bättre än att äta frukten som mellanmål. Det viktigaste är ju att hitta ett sätt som passar dig. Lycka till! 

Tack för era svar!
Jo, det handlar ju om att hitta sätt som gör att man klarar sig vidare och inte trillar dit på allt socker, godis, kakor mm…
Får väl pröva mig fram och inte vara allt för Hard Core med en gång =)
Men vill gärna ha variationen i kosten som någon skrev ovanför.

Hallon är ett bättre alternativ till frukt. På sommaren blir frusna hallon nyttig ersättare till glass eller alt. halvfrusna hallon som du rör ut i vispad grädde och lite riven choklad (minst 70%) på toppen.