Måste skratta åt min matlagningstalang
Skulle göra köttfärslimpa för första gången. Hade nog i lite för mycket av det goda :)
Men tyckte jag, jag tog ju bara lite grädde, lite ost (nåja en rejäl bit parmesan) och lite smör i botten.
Nu när jag tog ut den så simmade den i en sjö av fett :)
Det såg rätt kul ut, inte vad jag väntade mig. Ska bli spännande att smaka den när den väl svalnat lite :)
Kanske det blir lite sås som du kan hälla över? Känns det för fettigt simmigt så ta fettet i en stekpanna och red med liten skvätt grädde och koka tills det tjocknat till sig. Då blir det nog kanon!!
/Lillianna
~ Lillianna ~
Så brukar min k-limpa också se ut:)

Min ocksa! Jag anvander sedan kottforslimpan som kallskuret och blandar lite av fettet fran ugnen och med gradde som Liliana sager, ibland blandar jag i lite gronmogelost och ibland lite dragon, da blir det som bearnaisesas.
Ta 2-3 ägg i nästa gång, det håller samman smeten 
ca 1kg köttfärs

Och låt den kallna lite i sitt fettbad…den suger upp en hel del då.
Använder alltid ägg i, enligt Gittans schweizerfärs-recept, men den badar ändå bubbelbad varenda gång. Jag brukar skära bort fettet när den kallnat, ser läbbigt "grårosamojsigt" ut enligt min mening…
Steker sedan skivorna i ordentligt med smör istället.
tack magma för en god idé, det ska jag prova. steka k-färslimpan alltså.
Jag kanske var otydlig, så för säkerhets skull: jag brukar göra den på vanligt sätt i ugnen. Sedan fryser jag in den i 1-2 cm tjocka skivor i en plastbytta, med smörpapper mellan lagren. Då är det bara att ta upp en frusen skiva och slänga i stekpannan, elelr så många mannu vill ha. Supergott att steka lite "krispiga", med en skvätt grädde och liiite soja på slutet och med lite kokt broccoli till… *mums*
det var så jag trodde du gjorde!
OK, vad bra:) Jag insåg att jag hade varit mer än lovligt otydlig, ville inte att någon skulle få för sig att slänga smeten i stekpannan…
Det fastnar gärna, har jag märkt. *asg*

Åååååh, det som är "grårosamojsigt" är det godaste!!!!
Skrattar gott. Då var det inte min matlagningsteknik det var fel på. Det skulle alltså vara så :)
Gott var det i alla fall. Med massor av parmesan och dijonsenap i så smakade den helt underbart. Men ack så lite jag orkade äta. Trodde att jag skulle äta en jättebit men den var mäktigare än jag trodde.
Min limpa simmar också i fett. Det är nog saknaden av ströbröd/potatis eller vad man nu använd förr. Men gott är det

Min simmar också i fett! Därför brukar jag lägga köttfärsen i en form, istället för att försöka forma den till en limpa på en plåt.
När jag har tagit ut formen ur ugnen, låter jag den stå ett tag, då sugs allt fett tillbaka in i köttfärsen… något grårosa mos brukar det inte bli… 
"still lost in space and time"
Jag har kommit på en grej som brukar bli god om man har gjort k-limpa eller fakirbiffar.
Jag brukar alltid förvara den överblivna maten i en ungsform. Där häller jag över allt fett, all sås och allt som inte gått åt vid en måltid. Kan även lägga på lite broccoli eller spenat om vi haft det till maten.
Dagen efter tar jag ut hela konkarongen. Där ligger den så vackert stelnad i allt fettet, och det enda jag gör då är att hyvla över mängder av Stureost (går bra med annan ost också så klart) och in i ugnen och mmmm….
Fett, fort och fint!
Kram!
Vilket bra tips DaMum, det blir ju alltid något över.
Oftast tar jag resterna med till lunch nästa dag.
Gjorde min "limpa" i ungsform, var helt enkelt för lat för att börja forma den och hålla på. Med tanke på allt fett som den badade i så var väl det tur :)