Fått dallrig dragspelsmage - hjälp! :(
Oj detta känns inte bra, jag har fått ett helt dragspel på magen av dallrig hud, hur sjutton kommer det sig???
Jag har stått stilla i både vikt och mått med lchf vilket också var tänkt då jag mest ville forma om kroppen till mer tonad med denna kost (plus/minus något kilo har jag pendlat, och jag har kanske lagt på mig och 1-2cm ökat midjeomfång totalt, vilket jag inte tänkt på så mycket innan).
Jag kan tillägga att jag har en normalbyggd kropp med "rätt" BMI (170cm lång, väger 63kg)
Men jag har som sagt lagt på mig detta irriterande överskott av degig karaktär :( Jag har hängbuk över byxkanten när jag lutar mig framåt. Skumt och skitfult…. Kan jag lagt mig till med ett helt kilo underhudsfett månne?
Någon mer som råkat ut för detta? Eller om någon tror sig veta vad som hänt?
Om du är född 73 och har fått barn så är det nog situps som gäller. Är du över 50 och kommit in i klimakteriet så går det nog inte få bort allt ens med gymnastik det är hormonerna som ändras i kroppen. jag har ärligt inget reellt svar att ge dig, kanske någon annan som vet…
Det jag har fått lära mig här på forumet är att när magen känns slapp plötsligt så är det för att fettet börjat förbrännas på magen. Så ha tålamod!
Förut brukade jag må dåligt när min mage kändes slapp ibland, men nu vet jag att det är för att det faktiskt händer saker. Det var Zepp som skrev det, tror jag.
#1, jag är född 73 och har två små barn. Så visst finns det den del tänjbar hud kvar ;) men saken är den att detta är ju något nytt som kommit de senaste veckorna…. Jag har en ganska bra rutin på magträning så jag tror inte det är "boven" men tack för dina tankar. (Och vad jag har fått lära mig är att man kan inte punktförbränna fett genom sit-ups, tyvärr.)
#2 Hmm…. nja det vore ju trevligt om så är fallet.
Får se om kloka Zepp har någon åsikt om detta, eller någon annan klok person för den delen. 
Jag brukar inte syna min kropp sådär jättenoga, men detta är jag säker på är något nytt…

Det troliga är väl att din kropp börjat bränna fett från magtrakten, och huden inte riktigt hunnit med att spänna upp sig. Förhoppningsvis justerar det sig med tiden.

Låt oss fundera lite.. du har fått mer hudveck på magen.
Och vi får väl anta att du inte fått extra hud, då måste det vara något som spänt ut det förut.. kan det vara att du förlorat underhudsfett?
Och mycket riktigt man kan inte punktförbränna, men kroppen kan själv styra lite var den tar fettet ifrån, men den brukar ta lika mycket över allt när det gäller underhudsfett.
Kan ju vara som så att du märker det mer på magen, då den är en påse skinn som du kan vecka på ett annat sätt än på andra ställen?
Eller så har du tappat bukfett och påsen är lite för stor?
Det tar längre tid att minska huden än att tappa fett, det sker antagligen genom att cellerna byts ut och det kan ta några år innan alla celler i kroppen är utbytta.
Det kan även vara att du tappat vatten, gör nypprovet och kolla om du är dehydrerad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 och5, tack för era tankar. Kanske är det så helt enkelt.
Zepp, jag har nypt och nypt, men jag tror inte jag är uttorkad…
Som sagt, kanske är det så att jag tappat underhudsfett, jag försökte i går kväll titta i vårt fotoarkiv för att hitta bikinibilder på hur min mage såg ut i somras, men det var inte lätt då jag inte direkt hoppar fram framför kameran och poserar glatt när jag har bikini på mig.
Det är svårt att beskriva men jag tycker min mage känns som en uttömd ballong, den är vääääldigt elastisk när jag drar i huden. Jag håller tummarna för att den drar ihop sig, få då kan den nog bli riktigt snygg, jag anar nämligen några nya magmuskler därunder… Kanske man slipper bada i vassen i sommar! 
När jag får "gropar" både under och över midjan blir jag glad för då vet jag att snart minskar vikten igen. För mig är det tecken på att fettet kommer att försvinna en del till. Efter viktminskningen tar det ett tag innan skinnet hunnit med. Allt går med ca 4 kg per steg, men jag är över 50+, så jag är glad varje steg som jag tar.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Låt mig uppmana till lite perspektiv här..
Om du ska bada i vassen för lite knappt synbar lösare hud på magen - vari h-skotta ska alla andra bada då??
Det kommer bli crowded i vassen, så att säga..

Det är förstås roligt att vara "fit" - det fattar även jag. Men men..
#8 Kaisakavat - Hmm… nej jag håller med, det var ingen vidare bra kommentar jag hade där om vassen, speciellt eftersom det finns så många här som kämpar med sin vikt, men det handlar ju i syvende och sist om hur man själv mår i sin kropp. 
Jag är medveten om att jag har en kropp som säkert många avundas, men jag har en tendens att krypa in i vassen ändå pga dålig självkänsla…tyvärr… Tycker f.ö. inte om mina ben heller, gropiga lår och ridbyx-look är allt jag ser…..
Men jag jobbar på det. 
Off topic, men jag ska börja med yoga nästa vecka faktiskt för jag tror det är bra för mig att lära mig att sträcka på kroppen och bli mer medveten om min hållning, kanske kommer lite stärkt självkänsla med på kuppen? 
Liten fråga bara. Vem har inte en påse som hänger över byxan då man lutar sig framåt? Bra tanke det där med att sträcka på sig, alla blir snygga bara de vågar sträcka på sig och se lite "kaxiga" ut!
#10, haha, ja inte vet jag, men mitt "problem" (som nu plötsligt känns ganska banalt…) var att det var något nytt fenomen och kändes väldigt konstigt samt ser rätt konstigt ut. Som en mini-liten hängbuk av överflödshud som liksom väller över kanten när jag sitter ner.
Men det är säkert som många här har sagt att det är kroppen som förändras och vikten omfördelas eftersom det ju inte syns någon skillnad på vågen.
Äh, vad fånigt det här känns nu. Tack för att ni fick mig att få lite perspektiv!!!! Jag ska inte gnälla! 
Jag blev väl batra lite orolig att detta var något som växte utåt och inte innåt så att säga. (mer fett istället för mindre alltså)
Inget konstigt med att du undrar. Du märker ju av en förändring. Och gnäller gör du välan inte. Du bara frågar dig fram.
Vad jag ville ha sagt - fast jag både skojade och var allvarlig.. - är att man lätt glömmer det positiva. Du är ju jättefin redan! 
Meeen, då har jag en undran: fenomenet med sladdrig och hängig överskottshud (på magen) efter en viktminskning trodde jag var något som enbart drabbade mycket tjocka personer, eller väldigt gamla människor som rasar snabbt i vikt, men ni menar alltså att en "normalviktg" pers i reativt ung ålder som inte har en mängd med överkilon även kan drabbas av detta? Trodde jag inte.
#13 Nja tydligen…., men så har jag ju fått två barn också, så magen har ju varit rejält utspänd två gånger, det kan man ju kanske på ett sätt jämföra vad kroppen utsätts för om man är överviktig, även om graviditeten är relativt snabbt övergående. Och så tror jag att det är säkert är beroende på vad man har för anlag, hur snabbt huden drar ihop sig.