Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 12814 ggr
Pewe
6

Snabb viktnedgång i början? Vatten?

Hej! Jag startade min omställning den andra januari och har till min förvåning upptäckt att jag gått ner sammanlagt 3,5 kg på 4 dagar. Senaste dygnet innebar en viktnedgång på 1,2 kg.

Jag undrar nu om det är så att det är 3,5 liter vätska jag blivit av med, för inte kan jag väl redan ha börjat ta av kroppens fettdepåer?

Jag är 37, kvinna, 1.63 lång och vägde den 2 jan 78kg

Första dagarna har jag nu upptäckt (efter att ha läst hur andra äter) att jag överdrev fettintaget då jag tex gjorde omelett på 2 ägg och 1 dl cremefraiche, stekte fyllning med champinjoner, lite lök, och paprika i rikligt med smör och dessutom hyvlade ner ost i omeletten… Det är på den nivån jag lagt samtliga 3 dagliga måltider…hittills…jag dricker verkligen massor av vatten - säkert minst 2 liter per dag nu med denna kost…

Jag undrar om det är så att vikten kommer stabilisera sig när jag blivit av med den vätska som bundits i kroppen pga kolhydratsätandet och

att det sedan kommer gå långsammare och vara svårare med

viktnedgången…

Hittills är jag superglad och nöjd, det jag upplevt hittils är:

- humöret (min man myser - jag har ett fruktansvärt tempeament vanligtvis) det är borta, de dagliga vredesutbrotten är borta.

- ingen hunger - jag tvingar mig att äta - första gången jag lyckats gå ner i vilt utan självplågande hungerkänslor

- lätt och snabb viktnedgång…

För övrigt är jag fett ;-) imponerad över den kunskap som finns på detta forum - mycket inspirerande och intressant att läsa och följa!

Zepp
0

Japp, vatten till största delen när du dränerat glykogendepåerna.

Iallafall är det motivationshöjande i början.

Det är när glukosen börjar ta slut som kroppen tvingas använda fett som huvudsakliga energikälla.. och det kan gå lätt eller med en del övergångsbesvär.. så din gubbe skall inte ropa hej fören tre veckor har gått.

Och mycket riktigt, man lägger sällan till så mycket fett, man använder riktiga feta råvaror.

Det är altså inte fettet som gör det, utan avsaknaden av kolhydraterna.

Och fettet är bara ersättning för energin du tog bort, varken mer eller mindre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pewe
0

Hej Zepp och tusen tack för ditt svar - då var jag inte helt fel ute. Känns som jag har fattat grejen nu. Det ska bli spännande det här.

Ytterligare en sak som jag upptäckt är att jag inte har lika mycket värk i nacken och axlarna som förut - bindväven som var så öm förut (säkerligen uppstasad av vätska är inte i närheten av lika känslig)

Måste också tillägga att jag är sjukt imponerad över dina kunskaper om kroppen - jag har läst otaliga inlägg och kommentarer i forumet från dig som gör allt mycket lättare att förstå!