kolasmak?
Går det att få till kolasmak utan att den blir så fruktansvärt söt?
Menar det finns ju kola som är skarpare i smaken och sådan som bara smakar socker…
Går den att få till utan sirap?
Finns ju lightdrycker med kolasmak..:P

Det beror ju väldigt mycket på vad du menar med kolasmak.
Jag förmodar att det handlar om godiset kola, och klassiskt har de gjorts med socker och smör eller grädde. Jag tvivlar på att det går att få den typiska smaken, för att inte nämna konsistensen, utan att använda socker i någon form. Bränt socker är en huvudingrediens.
Å andra sidan kan jag inte minnas hur länge sedan det var som jag sist åt en kola, men mycket längesen var det. Jag har helt enkelt inte sug efter sånt nu; tycker inte att det smakar gott. Det är nog egentligen åt skogen för sött.
Det finns gräddkolaessens att köpa på Borgeby kryddgård tex - jag har den till cupcakes och tårta men är supergod i ischoklad också
Konsistensen blir nog svårt, men smaken går rätt bra om du kan tänka dig lite socker och gillar stevia. Jag gjorde någon slags godisbitar/kakor på grädde, smör, sirap och stevia förut. Volymen stod kokosflingor för. Minns inte exakt nu, men kanske drygt en halv msk sirap och det blev väl en tio bitar, stora som tjocka småkakor. Alltså bara något gram kh från sirapen per bit. Stevia funkar väldigt bra som smakförstärkare till riktigt socker. Det blev ju inte så stark kolasmak som i riktig kola, mer som om du tänker dig en kolakaka.