Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 10333 ggr
Inkanyezi
0

Fega Arla (och mjölkfrämjandet)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här står det på baksidan av mjölkpaketet:

världens kraftpaket

Naturens egen sportdrryck heter mjölk. Ett paket mjölk inneåller inte bara massor av fullvärdigt protein, utan också kolhydrater som är den viktigaste energikällan för våra muskler. Dessutom är ett glas mjölk fullt av nyttiga mineraler och vitaminer som gör det lättare att omvandla mat till energi. Med mjölk som sportdryck, före och efter träningen, får du nästan allt du behöver. Kan det bli enklare?

Näringsinnehåll: 18 av 22

_Mera mjölknytta …
Kalcium och vitamin D bidrar till att göra skelettet starkt och att musklerna fungerar när du rör på dig.

Kombinationen snabba kolhydrater och protein motverkar nedbrytning av musklerna och gör det lättare att bygga nya.

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag. Välkommen in på www.arla.se/frukost för mer bra mjölkfakta.
_
Källa: Mjölkfrämjandet.    Bild Cecilia Lundgren.

Snabba kolhydrater var det ja, och inte med ett ord nämns det livsviktiga fettet.

[ErikSvensson]
0

Fast fettet i mjölk är väl lika livsnödvändigt som kolhydraterna d.v.s inte alls? Mjölk innehåller väl inget EPA/DHA/ALA? Flört

Inkanyezi
0

Tja, om man ska märka ord så och begränsar vad man anser nödvändigt.

Men fettet i mjölken innehåller i runda slängar dubbelt så mycket energi som sockret, eller tre gånger så mycket som proteinet, och det är med och bygger våra celler, dvs musklerna. Om det sedan gör det i högre eller lägre grad än sockret kan vi väl låta elefanterna tvista om.

Och jag tycker att det är fegt att inte framhäva näringsinnehållet på ett bättre sätt. Mjölk innehåller fettlösliga vitaminer som inte skulle finnas där om det inte fanns något fett. Fettet är en väsentlig beståndsdel i mjölk och den som tillför mest energi.

[ErikSvensson]
0

Ptja, dom skriver väl vad som gynnar dem mest. Att skriva om fettets effekt kanske avskräcker mer = mindre försäljning, vad vet jag.

maxiq
0

För två år sedan skrev Arla så här på sina mjölkpaket:

"Kolhydratfunka! Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Exempel på sockerarter är sackaros - det vill säga vanligt socker, glukos och laktos - som är samma sak som mjölksocker. Alla kolhydrater är jätteviktiga för att våra kroppar ska fungera som de fantastiska konstruktioner de faktiskt är.

Socker, till exempel, behövs för att hjärnan ska kunna tänka ut smarta saker, och musklerna behöver också socker för att kunna utföra allt bra hjärnan kommit på! Eftersom kolhydrater är den viktigaste energikällan för våra muskler, är det också viktigt att den som tränar får i sig mycket. Att dricka mjölk innan eller efter träning är därför ett superbra alternativ till särskilda sportdrycker. Mjölk innehåller nämligen lagom mycket kolhydrater, proteiner och en mängd nyttiga vitaminer och mineraler, men inga konstiga tillsatser. Och det är ju gott dessutom"

Jag skrev till dem då och frågade varifrån de hade fått påståendet om att kolhydrater är "jätteviktiga" när inte ens SLV säger att de är essentiella och jag fick ett riktigt "God dag yxskaft"-svar tillsammans med en länk till SLV's kolhydratsida:

"Vi vet inte varifrån du har fått de uppgifterna att det bara är fett och kolhydrater som är essentiella"

De verkar inte ha alla kossor hemma på Arla…

Obestämd

WilliamJ
0

Erik,

Det skulle kunna finnas mer EPA\DHA i mjölk om vi hade mer gräsätande (enbart) kor. Åt dom dessutom sitt gräs på kallare högre höjder skulle halterna vara ännu bättre.

Nu har jag för mig att dom ekologiska mjölkprodukterna har EPA\DHA.

Man måste söka lite..

Inkanyezi
0

Det finns fler texter på de här paketen med ekologisk gammaldags mjölk, och alla är lika fettskrämda. Det kan ju ses som extra märkligt när det är i stort sett bara vi som letar efter så ursprungliga varor som möjligt som köper den.

För min del går homogeniserat fetbort; jag tror helt enkelt att det inte är riktigt klokt. Men det märkligaste med texten tycker jag ändå är att man hävdar "massor av fullvärdigt protein" när det utgör 3,3% av vikten och fettet är nästan fem procent. Den mest energirika beståndsdelen, som dessutom innehåller flera av vitaminerna i mjölken, den förtiger man i skryttexten och kommer med floskler om att sockret skulle vara vår viktigaste energikälla.

Om energiinnehållet i en liter mjölk är ungefär 3000 kJ och fettet står för omkring 1600 kJ och protein och socker för resten, så kan man knappast hävda att sockret skulle vara den viktigaste energikällan.

keja01
0

Mjölken innehåller animaliskt omega3 samma som i fisk i en mängd i förhållande till andelen gräs som korna äter. Halten sjunker allra mest och ersätts med omega6 om korna får mycket majs i stället för gräs. Stor andel spannmål också. Det är inte tillåtet vid ekologiskt. Majs är vanligare i varmare länder än Sverige. Danmark till exempel. Skillnaden mellan ekologiskt och vanlig produktion är därmed större i varmare länder.

[ErikSvensson]
0

Sant, fast på det stora hela är det väl försumbart? Däremot ser jag gärna mer gräsbetande då vi får en bättre matstruktur i det mesta. Synd bara att allt ska tillverkas så billigt som möjligt.. Obestämd

sophiebirken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har dessa två i min ägo som inte det minsta hymlar med FETTET i mjölken.. :)

Cowboy
0

Märkligt att man inte alls nämner fettet. Det är ju den fetaste mjölken man kan köpa. Det är väl också i fettet som det gör skillnad att det är KRAV-mjölk. KRAV har det högsta kravet på andel grovfoder i fodret och det anses ju ge bättre fett.

matsmurfen
0

På mitt paket med rödjölk från Arla står det "naturlig källa till" och efterföljande tre gröna pluppar med texten "Vitamin B12", Kalcium" och "Protein".

Och appropå protein; jag läste nyligen något om "när kommer proteinet", dvs när gör man proteinet särskilt synligt på förpackningarna likt "låg fetthalt" eller "fiberrik", men jag minns inte var jag läste det. Kan det vara Maj-Lis Hellenius som ställde denna "fråga"?

Ser i vilket fall ut som att Arla redan har startat. Precis som ni skriver ovan; varför ge särskild uppmärksamhet till proteinet när det finns mer kolhydrater i gram och mer energi i form av fett. Är det protein man är ute efter så finns det ju andra källor som dessutom ger mer per viktenhet.