Kolhydrater håller humöret uppe
Fredrik Paulun gästbloggar på bokus.se i samband med att han kommer ut med en ny bok om fettförbränning.
Där skrev han igår
kolhydrater håller humöret uppe
Är det någon mer än jag som tycker att det andas en del desperation?
Själv tycker jag att mitt humör är jämnare nu när jag slipper blodsockerfall och trötthet på eftermiddagarna.
Fast det gör det ju om man ser till dopamin, serotonin och andra "humör"-signalsubstanser. Ju mer insulin man triggar ju fler "humörkickar" får man (på gott och ont..)

Så länge man tillför dem kontinuerligt ja. Ännu gladare blir man av kokain. Tills man slutar tillföra det.
Humöret blir definitivt jämnare med LCHF - en sorts uppskruvad känsla man hade med kolhydratkosten, som försvinner. Man blir lugn och känner sig stark.
Ändå tror jag, att alltför strikt LCHF kan göra några av oss lite låga - t ex jag med min utmattningssjukdom. Kanske behöver jag några fler gram för att inte dippa på längre sikt. Därmed inte alls sagt, att jag menar några större mängder!!
Det är i alla fall min erfarenhet sedan en tid tillbaka. Något hände när jag började äta mer grönsaker och landade på 20-25 g, istället för betydligt lägre. Till det bättre. Dock kan jag inte säga säkert, för fler faktorer spelar förstås in när det gäller måendet.