På gränsen till typ-2 diabetes,71 år.
hej,är 71 år gammal och på gränsen till typ-2 diabetes.på måndag har jag tänkt börja med LCHF men är inte riktigt motiverad,har några kilos övervikt och vill ej börja medicinera.Nu behöver jag bli litet peppad.Är det någon som kan ge litet goda råd?
Här får du "lite" att läsa:
Du slipper medicinera och hamna i naturalförloppet med ett dålig hälsa-slut på livet?
Varför ska du vänta till måndag?
Det "enda" rådet är väl att dra ner på det som förvärrar din diabetes, dvs kolhydraterna. Du behöver ju som sagt inte sluta med dem helt, utan se till att de kommer från rätt källa, sas. Smält smör i en kastrull och häll sedan i valfri mängd (färdigkokta) ovanjordsgrönsaker och rör om så de blir riktigt smörkladdiga. Gott tillbehör till köttet, kycklingen eller fisken. Se absolut till att sluta helt med potatis, pasta, ris och bröd!
Fråga om det finns möjlighet att du kan få en blodsockermätare med dig hem, åtminstone för att låna några veckor, så kan du själv prova vad som höjer ditt blodsocker, och därmed behovet av mer insulin än du kanske själv producerar.
Jag är 67 år, snart tre år sedan när jag började med LCHF hade jag blodsockernivåerna över diabetes2 gränsen. Med LCHF normaliserades dessa utan mediciner på några månader. Jag beställde hem gratis blodsockermätare och köper mätstickorna själv, eftersom mina värden ligger bra betalar jag hellre stickorna än läkarbesök, i vår hälsocentral vill man inte veta om LCHF. I början kollade jag ofta, nu när värdena ligger bra till, kollar jag bara ett par gånger per månad.
Jag äter ganska strikt, grönsaker kan man äta ganska mycket utan att det blir för mycket kolhydrater. Jag är glad att inte behöva medicinera, alla mediciner har ju sina biverkningar, vill slippa dessa så länge som möjligt.