Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5890 ggr
Corydoras
0

Ny som provar LCHF

Hej, här är en som mest hängt på Siames i Fokus tidigare och som provar att titta in här.

Jag har en grundsjukdom, EDS och jag vet att andra skrivit om det här och inte rekommenderat LCHF för EDS:are, men känner en kvinna med samma bindvävsjukdom och med liknande symtom som jag (mycket muskelvärk och magproblem) som nu kört på LCHF i ett år och som aldrig mått så bra tidigare, som bonus en ordentlig viktnedgång på köpet.

Jag har inte haft några viktproblem tidigare och har alltid varit blodsockerkänslig, därför har jag helt naturligt undvikit att trycka i mig allt för mycket sötslisk. Blir helt enkelt tokig av det. Jag tror sedan tidigare hårt på att äta bra mat utan tillsatser och tror inte det minsta på svältkurer.

Under hela förra året var jag mycket sjuk och är nu sämre i kroppen än på mycket länge. Väger dessutom 70 kg, mot omkring 60 kg som jag vägt innan (158 cm lång). Anledningen till att jag var så sjuk var att jag var gravid (tydligen inte min grej…) Hamnade på sjukhus redan i 5:e veckan (!) och pendlade sedan in och ut på sjukhuset för extremt illamående (hyperemesis gravidarum) och senare även havandeskapsförgiftning. Det slutade med kejsarsnitt 2 månader för tidigt för att inte både jag och barnet skulle stryka med.
På en 7 månaders "spy-upp-allt-diet" (där konstigt nog det enda som hölls nere var scones, popcorn och frukt = bara kolhydrater!) hade jag tappat väldigt mycket muskler och när jag senare kunde börja äta igen (var då konstant hungrig) gick jag upp lika mycket som jag vägde dagen före kejsarsnittet. Inte alls konstigt, men inte roligt, eller hälsosamt för det…

Jag behöver muskler för min EDS-sladdriga kropp ska fungera. Som det är nu kan jag inte sköta min baby (gråter inombords varje dag för detta!), men så fort jag stiger ur sängen så subluxerar bäckenet…eller en höft…eller en axel. Svårt med aktiv träning då :-( Extra vikt är inte heller något en EDS:are behöver.

Jag måste bli bra nu! Min sambo får både sköta ladugård, baby och mig. Dessutom är det kris i familjen på annan håll och han behövs även där. Jag måste bli bättre!
Jag har testat LCHF i några dagar nu (okej…råkade äta frukt de tre första dagarna utan att jag tänkte på att det inte var så bra…) Det har gått riktigt bra egentligen. Men känns svårare i dag. Låg vaken och var sugen på kakor, saffransbröd och chips i natt. Allt detta finns hemma så fort jag öppnar skafferiet och det gör det hela inte lättare. Jag har varken tid eller ork att rensa ur. Dessutom vill sambon gärna fortsätta med sin kolhydratsrika diet. Så det jag behöver är väl lite mer stöd och inspiration för att motstå…

GAAAHHH!!!
Vad gör man när ens hjärna inte vill ha något mjukt, fett och lite salt, utan knaprigt och kanske lite sött i stället. Saknar mina frukter också! :-(

Exempel på min frukost idag: Äggsmör, en burk makrill i tomatsås, några skedar turkisk yoghurt. Två skivor orange paprika och en näve spenatblad (för att jag saknade krispigt och fräscht) samt en stor kopp grönt te med några droppar citron i.

Bra eller dåligt?

Funderar på att gå över lite smått till GI efter några månader, men vill köra mera strikt nu i början för att få ordning på ketosen.

dufva
0

So far so good Skrattande

Kom ihåg att äta riktig mat som mättar nu och framöver.

Min erfarenhet är att bindväven blir stabilare på LCHF-kost

Komplettera gärna med D-vitamin och Dolomitkalk för att snabba på det hela.

WilliamJ
0

Jag tror och hoppas att riktig mat gör oss så friska som vi möjligtvis kan. Du kan nog utan problem även äta lite mer proteiner i början för att normalisera hela kroppen, inkl musklerna.

Istället för en massa frukt..lite kan man väl äta..så går det att knapra på vitkål.

Hoppas det kommer fler hjälpsamma kommentarer. Kanske finns lite inspiration på Anna Jacobssons blogg (recept). Hon är lite njutkvinna av sig.

JAUS
0

Vill du få muskler så rekommenderar jag kött. Det finns inget som bygger muskler som det. Stek några skivor högrev (billigare än entrecote och nästan lika fett) och servera med lite hemmagjort kryddsmör.

Corydoras
0

Min lunch var ½ paket bacon, 3 skivade champinjoner och en skiva älgstek (kvar sen helgen) stekte allt i smör. Till det två små tomater och 3 msk keso blandat med lika delar riktigt fet ädelost.

HADE TÄNKT äta rester från igår till middag; baconinlindad kycklingfilé gratinerad i ugn med massor av vispgrädde och fet ost (recept från lchfrecept.se) samt med kokt broccoli & blomkål till

Men nu sitter jag bara här och mår illa och vill kräkas. Maten står mig upp i halsen tyvärr…

Har förstått att en av de vanligaste nybörjarfelen är att man äter för mycket protein och kolhydrater, när det är fett man ska äta. Vad kan jag göra för att sluta må så illa?

:-(

#3 eftersom jag inte är så aktiv ännu så kanske jag inte behöver så mycket mer protein? Eller?

/Malin

JAUS
0

#4 Gå in på minmat.net och skriv ner vad du ätit så räknar sidan ut hur energifördelningen ser ut. Fett ska stå för mer är 70% av energin.

Margareta
0

Jag tänker spontant att du reagerar på att du helt enkelt ätit för mkt.

Fet mat mättar och portionerna blir mindre för ögat. Det är lite ovant i början.

Hemma äter vi numer på assietter när vi är ensamma LCHF-are hemma.

Numer pensionär i Nynäshamn

sophiebirken
0

Hej Malin, jag tänker att allt det du åt igårkväll och till lunch idag är rätt så salt och det kan vara därför du mår illa, plus inte känner dig sugen på kvällsmaten. Försök få i dig någonting som känns lite lättare och fräschare ikväll istället och ät resterna imorgon istället.. Och drick mkt vatten!!!!!

WilliamJ
0

Jag tycke inte alls du ätit speciellt mycket för att vara en lunch. Helt lagom och perfekt.

Det här med mer protein är för att återställa vävnader, organ och muskler till normal storlek. Det mår man nog bara bättre av. Allt som innehåller protein är ofta också det nyttigaste vi kan äta. Feta fiskar som Lax, sill och makrill är supermat, liksom allt annat animaliskt (som din älg).

Sen har jag en brasklapp med att lägga för mycket fokus på mat, speciellt efter att du ätit. Shas..ut ur köket (eller huset) med digGlad

Ha det bra! Satsa på LCHF före GI för magen..glömde det.

Fiana
0

Glöm inte bort att man alltid kan välja att äta en matig sallad, de känns sällan mastiga och feta även om de har en bra fördelning.