Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5062 ggr
Andina
0

Kineserna Äggligt påhittiga

och julen varar än till påska,,,

Man blir stum Förvånad - svarta marknaden har inga gränser för sin påhittighet… Konstgjorda ägg ute på marknaden!

(Läs och se videon - om du vill bjuda en ovän på påskmiddag…)

(sorry om detta tagits upp tidigare, jag hittade ingen tråd. Jag undrar om det är fake alltihop - inte bara äggen…?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

tankgirl
0

Va sjukt.

maxiq
0

Det där verkar ju vara mycket jobbigare än att klämma på en höna.

Obestämd

Andina
0

Kanske lättare att klämma på nå't som inte protesterar… Och dessutom vet man ju att det blir "ägg" av'et… Kollade ni videon också - jag var tvungen att avbryta titten men hann se att de gör substitut för nå't griskött eller dylikt i färdigmat…

Är det dit vi är på väg - konstgjord mat som ser ut som äkta mat, inte piller som många trott…?

Men kinesiska kopior ser vi ju i alla möjliga och omöjliga sammanhang… på svarta marknaden inte minst… Rolexklockor och varenuee…
Tänk er, en bonde vars hustru säljer färska lantägg i nå't stånd, eller varför inte hemma på gården… färska ägg trodde man…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Lynxx
0

Kineserna fejkar allt! Blandar ut guld & säljer som rent guld :-/

Giftig bröstmjölksersättning osv. osv.

----

OT - Tyskarna säljer dioxinhaltigt fett som djurfoder - fett som skulle anv t förbränning!

/L

LCHF-tina
0

Haha jag har bott i Kina och bor nu i Taiwan, de är helt sant de där med äggen man måste verkligen se upp med vilka ställen man går till när man ska äta mat. Det är värt att betala lite mer och inte få plast och giftiga grejer i sin mat. Ett tag importerade taiwan "coffee whiteners" från Kina, jag hade dom i kaffet varje dag - svinbra smakar som mjölk, ser ut som mjölk men 0g kolhydrater! De visade sig vara väldigt giftiga, nått barn dog efter att ha fått i sig de och en kompis till mig fick njursten av dom liksom många många andra men jag klarade mig tack och lov^^

Tinas Taiwan

maxiq
0

Ja de är påhittiga de där kineserna. Snart kommer väl någon på idén att mala ner skalet till sädeskornen och blanda i det i mjölet för att kalla det fullkorn och sälja det dyrt.

Obestämd

Andina
0

Ja, det ligger ju nå'n sanning i det åtminstone, fullkornsmjölet…

Ja,ja.. man kan sälja vad sk-t som helst… det gör ju vi svenskar… älgskit!
Fast 'vi' låtsas inte om att det är restprodukter från nå't annat djur, eller chokladkulor eller nå't annat, i alla fall! Ärlighet varar längst…?

Lynxx
0

Det är inte så långt borta som man kan tro - snart kan man skriva ut maten i skrivaren! Hepp! Flört

---

- Kom in och ät! Maten är printad!

http://t360.idg.se/2.8229/1.361660/-kom-in-och-at-maten-ar-printad

"Novisen vid spisen kanske kan få hjälp av datortekniken. En matprinter skulle kunna koka ihop vad som helst, och göra rätt varje gång.

En grupp forskare som tror sig vara detta på spåren är Computational Synthesis Lab (CCSL) vid Cornell University. I sitt projekt Fab@Home förespråkar man principen "friformsframställning åt alla" och gärna med choklad och kakdeg. Avsikten är att man ska kunna ladda en 3D-printer med diverse råvaror, tanka ned ett kakrecept på Internet och så gör maskinen resten.

Tanken är att en gång för alla förändra matlagning från dagens manuella arbete till något mer eller mindre automatiskt. Människor som står handfallna i köket skulle kunna ladda ned stjärnkockarnas recept och skriva ut hälsosam, god mat åt sig. Restauranggäster med väldigt bestämda åsikter kan enkelt få sin maträtt specialtillagad precis som han eller hon önskar.

Tekniken är ännu i sin linda, det medger även CCSL, men menar att man i framtiden kan sträcka sig bortom de krämiga råvarorna och börja använda kolloider (förtjockade versioner) av sådant som annars är vätskor. Olika råvaror måste hanteras på olika sätt och avsikten är att CCSLs printrar ska ha kännedom om maten den arbetar med så att varje råvara hanteras rätt.

Önskedrömmen från Cornell är klart formulerad: "Tänk om du kunde få ett mail med receptet på mammas hemlagade äppelpaj och sedan få den utskriven hemma. Mammas äppelpaj kan bli lika enkel som ett meddelande på Facebook." Givetvis fortsätter drömmen med att man bör kunna få sin frukost automatiskt utskriven ungefär samtidigt med att väckarklockan ringer."

---

Smaklig måltid ;-)

/L

Andina
0

Jag ser fram emot när denna dator och printer finns i var mans (o kvinnas) hem! Tänk vad mycket enklare det ska bli att experimentera lite med maten, justera recept o s v. Och inga fingrar i maten här inte - åtminstone inte förrän den är utprintad!

Vilken drömjulklapp till en så'n som jag, med tummen mitt i hand när jag kliver in i köket! ;)

gun92884
0

… kanske inte tryckt mat annnu men microntunn tryckt electronics pa film kommer inom na't ar.

Min man har som clients en italiensk manufacturer, och ett research universitet har i Staterna som jobbar for att fa fram printing machines for att just automatisera detta.

En kund vill ha 18 maskiner. Han sager att kostnaden for maskinparken ar ingenting jamfort med han kommer att tjana.

Denna kund har lagt ner mer an $40 miljoner pa labforsok och har 300 patent och sina egna black.