Julgodis med sukrin
Igår gjorde jag ett försök att koka knäck med sukrin. Det rekommenderar jag INTE! Det luktade bränt i hela köket. Däremot skall jag göra försök att göra mandelmassa med Sukrin idag. Den skall ju inte värmas upp. Så jag återkommer senare med resultat.

Bra att du har gjort misstaget redan, då ska jag inte försöka!!
Jag väntar tills du har testat mandelmassan oxå!! 

Får jag bara fråga varför du testar?
Enkelt. Jag får inte äta socker.
Sukrin kan man inte karamelisera, därför misslyckades du.
[
Här är ett amerikanskt recepts på jordnötsfudge
](http://lowcarbdiets.about.com/od/candy/r/sugarfreefudge.htm)
.

Har anvands Maltitol for sotsaker … Sockerfri sirap och honung ar alla gjorda med Maltitol, men, se upp! For de flesta behovs det mage och tarmar av jarn om de inte ska fa kolik + nastan Guinness Record Book besok pa toaletten … :0(
Skall testa fudgen efter mandelmassan. Tack skall du ha.
Nu är mandelmassan klar. Den blev jättebra tycker jag och smakprovaren.
200g skållasd skalad mandel som fått torka lite.
1 dl sukrin
1 äggvita
mal mandeln på mandelkvarnen. Blanda allt. Det blir en ganska fast massa.
Och JAUS: Den där amerikanska fudgen blev riktigt bra, sedan jag konverterat de amerikanska måtten till svenska. Tror barnen gillar den också.
Nu är mandelmassan klar. Den blev jättebra tycker jag och smakprovaren.
200g skållasd skalad mandel som fått torka lite.
1 dl sukrin
1 äggvita
mal mandeln på mandelkvarnen. Blanda allt. Det blir en ganska fast massa.
Och JAUS: Den där amerikanska fudgen blev riktigt bra, sedan jag konverterat de amerikanska måtten till svenska. Tror barnen gillar den också.
Låter bra! Vad ersatte du "powdered erytriol" med?
Kan du skriva in din svenska version vore det jättesnällt. Jag har alltid trott att jordnötssmör är fullt med socker. Kan man göra eget "nötsmör" med någon annan nöt?
sukrinet är erytritol, och powdered är sukrin melis eller mixat sukrin.
det finns jordnötssmör utan socker, Green choice, eller Kung Markattas.

Visst kan du gora eget jordnotssmor … min svarson som ar vegan ger mig alltid ett par burkar … jag har inte hjarta att tala om att jag ger det till mina hundar som 'treat'.
Ta en pase jordnotter (helst med skal, utan salt) och skala dem; lagg dem pa en plat. Kolla basta ugnstemp for att rosta notter och folj detta. Lat jordnotterna svalna och anvand se'n koksmixer for att mixa notterna till ratt konsistens … spad peu en peu med olja om det verkar for bli for tjockt.
HJÄLP! Hur doserar jag stevia?
JORDNÖTSFUDGE
2,25 dl jordnötssmör
200 g mörk choklad (Jag tog en kaka vardera av 70% och 85%)
1 dl Sukrin
1 tsk vaniljsocker (Jag har inte tillgång till vaniljpulver)
0,5 krm salt
Lägg allt i en tjockbottnad kastrull och värm varsamt tills chokladen smält. Häll upp i en folieform med kanter. Låt svalna och stelna. GOTT!
#11 Tack - men jag frågade efter om man kunde göra med andra nötter - gillar inte jordnötter.
Men det kanske bara är att byta ut dem? Och kan man inte späda med smör eller kokosfett istället för olja?
#13 Tack! Kan jag göra annat nötsmör skall jag prova detta!
Tack Anna57 skulle just till att klura ut måtten.
Nu skall jag testa det så släckten och ungdomarna får något annat än ischoklad på julafton
det brukar inte behöva späs med extra olja, om man mixar tillräckligt länge kryper oljan ut. Det går väl med alla nötter. Bäst kanske med de fetare sorterna. Makadamia borde bli busgott.

Jag forsokte gora ett 'smor'' med hasselnotter haromdagen men aven efter 15 MINUTER (som receptet sa) med hushallmaskin, (inte mixer, den andra) sa var det fortfarande inte riktigt oljigt. Jordnotter ar lattare.
hej Ann57! Tack för receptet på jordnötsfudge, blev jättegott. Nu har även jag något smarrigt i jul. Jag gjorde också mandelmassan på ditt recept, och det blev också väldigt gott, gjorde en limpa av den och ska pensla den med mörk choklad, jag har också gjort kokoschoklad som blev jättegott så nu saknar jag ingenting på mitt julbord
Hej Gullvi!
Det lät intressant det du skrev om kokoschoklad. Har du lust att dela med dig av receptet?
hej Ann57! nu är jag hemma från jobbet och ser din fråga:
Det är det som står i nya kakboken eller också kallas bounty men jag tror ingen tycker illa vara om jag skriver ner det här, det finns också på lchf-recept men här kommer det:
1 dl sukrin
50 gr kokofett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk (Blue Dragon eller Santa Maria)
200 gr riven kokos
100 gr choklad med hög kakaohalt (70 % eller mer)
Smält sukrin och kokosfettet i en kastrull
tillsätt kokosmjölk, grädde, kokos och låt det sjuda
rör samman allt och låt sedan smeten stå 1 tim i kylen
forma degen till 12-14 kvadratliknande bitar
sätt in bitarna i frysen och vila 1 tim
smält chokladen försiktigt i micron
doppa kokosbitarna i chokladen
ställ i frysen för att bitarna ska kallna, Förvaras sedan i kylen
Dessa är jättegoda, och med vårt vinterväder så ställde jag ut dem på altanen och där var det mer än -22 grader så det gick fort att göra dem.
Hej igen Gullvi!
Det godiset är jättegott, men hade glömt att jag gjort och smakat tidigare. Bra att fler får receptet. Tack ska du ha och GOD JUL
Tack,för ett jättegott recept med Sukrin Melis!
Det första receptet någonsin som blivit riktigt gott med Sukrin 
En riktigt God Jul önskas till Er alla! /K.

… idag skulle jag bestalla erythtritol online (det gor jag alltid) … kan det vara ett gott tecken att de hade slut? Maste ha varit en massa lowcarbbakande har i landet :0)
#13 Varsågod! Inte för att vara petig, men det var jag som länkade till jordnötsfudge-receptet i inlägg #4. Ann57 omvandlade dock måtten från amerikanska till svenska.
JAUS då ska du också ha ett jättestort tack för ett gott recept och ha en riktigt God Jul
JAUS. Jag instämmer i Gullvis sista inlägg.
JAUS - nämen vilken tur att du inte var petig då, ett stort tack till dig det… och för receptet på jordnötsfudge ;-)
Gullvi - Tack för kokoschokladreceptet, det var andra gången som resultatet av ett recept innehållande Sukrin blev riktigt bra :-)
God fortsättning på helgen till Er alla! /Kricko.
Vill bara tipsa om hur jag gjorde andra gången med receptet på "Bounty". Då bytte jag ut vanligt Sukrin mot Sukrin Melis (flor) och behövde således inte smälta/hetta upp sukrinet tillsammans med cocosfettet.
Jag smälte istället cocosfett tillsammans med den fetare cocoscreamen (blev både godare och fastare än med den vanliga cocosmjölken) samt med den vanliga grädden och påsen med riven kokos. Lät alltihop sjuda en stund och därefter svalna en aning.
Först därefter blandade jag i Sukrin Melis (tog 1,5 dl) i smeten och ställde den på kylning. Rullade sedan små avlånga "minilimpor" och kylde dem ordentligt. Doppade sedan i smält sockerfri (dvs. utan tillsatt socker) choklad. Men, jag använde inte riktigt lika mörk choklad som första gången utan blandade till ca knappa 50& kakaohalt.
Den här varianten blev supergod och knappt åtskiljbar från den 'riktiga' Bounty man köper i butik. Strykande åtgång bland alla gäster och även bland barnen som tyckte om dem, något som inte har tillhört det vanliga med annat "alternativgodis" 
God fortsättning till Er alla! /Kricko.

Vad heter cocos cream som du anvande? Jag hittar bara sotad coconut cream har … det anvands i cocktails …

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för hjälpen, Zepp
Ungefär sådan, men det märket jag använde var ännu fetare.
Gun - jag tror den hette Kara, men är lite osäker. Osötad var den iaf. och runt 25% fetthalt. Ska kika och meddela nästa gång jag handlar för jag ska ändå köpa ytterligare en förpackning att ha hemma i reserv 
MVH!/K.
Nu Gun (och Zepp) och alla andra ska ni får höra hur det låg till. Det var så att Zepp hade alldeles, alldeles rätt och själv hade jag inte en stavelse rätt vg. min gissning om "kara"! Det var precis den Blue Dragon "Coconut Cream" som Zepp länkat till som jag hade använt till mina Bounty!! 

Jag hade uppenbart inte lagt varken utseende eller produktnamn det minsta på minnet och till råga på allt hade jag läst slarvigt där i butiken (i fel ruta på förpackningen). Så den fetthalt på dryga tjugo procent som jag ville minnas att hela produkten hade avsåg fetthalt "per serving" (=125ml) och den var 22.9 g. Totalt sett så var det ju naturligtvis precis som i länken, dvs. 18,3g/100.
Men nu passade jag på att köpa på mig ett par paket att ha hemma i reserv. Nu väntar jag bara på Sukrin Melis (flor) som var helt slut i min butik och inte kommer in förrän efter alla helger har varit och farit. Men det är väl eg. ganska bra med godsaker nu, så jag väntar med nästa innovation av receptet till lite längre fram i vår. Då ska jag försöka mig på att blanda i en gnutta cocosfett även i den smälta chokladen som man ska doppa de små "cocoskorvarna" i. Det borde göra chokladen aningens tunnare och mer lättflytande vilket borde medföra att det är lättare att få till ett riktigt tunt yttre lager choklad som avslutning. Men det gäller nog att vara försiktig och inte ta för mycket cocosfett så att det blir så tunt och rinnigt att chokladen inte täcker cocosblandningen. Jag får väl prova mig fram så får vi se hur det blir 
God fortsättning på det nya året till Er alla (och lite extra till Zepp som tack för hjälpen)! /K.
undrar hur dom har räknat ut den potionsstorleken! Låter ju rätt stor. Beror väl vad man ska ha den till men ändå!
Hej Penny och god fortsättning på det nya året! 
Det har du alldeles rätt i, en portion låter väldigt stor… 1,25 dl cocosgrädde är nog väldigt mycket på en gång *ryser nästan vid tanken på att trycka i sig allt på en gång*
Det här är första gången jag själv provar cocosgrädde (har använt vanlig cocosmjölk tidigare) och vad jag förstår så är den vanligare i matlagning än i bakning. Fast jag ska villigt erkänna att jag är osäker på det också. Cocossmaken är inte min direkta favoritsmak när det gäller matlagning ska tilläggas. För mig är den smaken mer associerad med bakning faktiskt och till det här ändamålet så var den vida överlägsen den vattnigare cocosmjölken.
På tal om Sukrin Melis så måste jag säga att enligt min uppfattning så slår florvarianten ut det vanliga korniga Sukrinet med flera hästlängder i bakning/efterrätter. Men jag har i ärlighetens namn inte lyckats få till någon bra smak alls på bakverk med gräddat/upphettat Sukrin. Den konstiga upphettade bismaken (i kombo med den vanliga "isigheten") har gjort allt närmast oätligt enligt mina smakpreferenser.
Jag har tidigare år gjort egen mandelmassa på strösöt med mycket gott resultat. Till det här årets små minisemlor ska jag prova att göra mandelmassan på Sukrin-flor. Ska bli intressant att se hur den lite isiga smaken gifter sig mmed mandeln i mandelmassa. Ur den aspekten så har ju strösöt en väldigt neutral sötsmak. Något som varit en fördel i mandelmassa, då strösötsmandelmassan knappast har gått att skilja från vanlig mandelmassa när den väl landat i semlan. Men jag ska definitivt prova med Sukrin Melis iaf. en gång. Kanske man kan testa det experimentet i små minipetit-chouxer…. dvs. innan den riktiga semmeltiden inträder.
Allt gott till Dig! /Kricko.
Detsamma önskar jag dig!
Jag bakade på sukrin nu till jul (inte så lchfigt men ändå) och ingen kunde märka att det inte var vanligt socker i. Det ena var fruktkaka (ja ja jag veeet
) och det andra var lussekatter (dito)
sen har jag förresten gjort chokladdoppade makadamias samt knäck med sukrin men vanlig sirap, allt smakade precis som om det varit vanligt socker.