Är lök OK eller inte
har letat febrilt efter info om lök… det är ju en bra smaksättare. Är det tillåtet eller inte?
Tillåtet och tillåtet är ju helt upp till dig hur och vad du vill äta.
Men då lök används som krydda, så ät det bara att använda.
Jag omformulerar mig… Om jag nu vill testa att äta strikt LCHF… är lök ok då?
Sten Sture Skaldeman är väl en av den strikta LCHF-kostens fäder, och han har sagt att han är liberal med lök, för att han anser att den har så många andra hälsofördelar.
Men om du har tänkt dig fakir så är det väl bara kött, fisk, ägg, smör. De flesta behöver inte vara så strikta.
en lök ineåller 12 kh ca
välj själv om det är strikt nog.

Vitlök innehåller uppemot 30% kolhydrater.
Men hur många gram har man i en mältid.. kansk 6 gram, då blir det två gram kolhydrater.
Säg att man har 60 gram gul lök då blir det cirka 7 gram kolhydrater.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Vad innebär strikt för dig?
Vad jag vill fiska efter här är att när strikt nämns, så verkar uppfattningen skilja sig rejält, speciellt bland nybörjare. Och när man har bestämt sig för att äta strikt och ändå frågar om lök, tror jag att man har missat en del bitar om vad LCHF innebär och att man behöver ta reda på vad som fungerar för en själv.
Oj då.. Jag är total nybörjare och söker information. men detta kanske är fel forum att fråga i. Det kanske bara är de som redan är insatta i ämnet som får yttra sig här?

Nädå.. strikt LCHF brukar handla om 20 gram om dagen, eller under.
Gör det enkelt för dig, uteslut alla stora kolhydratkällor, använda fetare matvaror.
Det tar en tid att vänja om sig, de flesta är vana att räkna kalorier, men har ingen aning om hur mycket kolhydrater de får i sig.
Här har du en lista på fruktogrönt.
http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm
Och som sagt vad, det spelar mindre roll vad du får dina kolhydrater ifrån, det är mängden som höjer blodsockret.
Tack Zepp, precis vad jag sökt efter! 
marikard hur är det fatt?
Vi försöker bara hjälpa till.
Vi är hjälpsamma och trevliga på detta forum oftast så du behöver inte bli sur, vilket du värkar ha blivit.
Om inte så ber jag om ursäkt.
Hur strikt vill du vara?
Vissa tycker att 20 g kh / dag är strikt
Vissa tycker att 5 g kh / dag är strikt
Själv försöker jag ligga på 0 kh / dag.
Av denna anledning blir det svårt för oss att säga om lök är ok för dig eller inte.
Vi vet inte hur strikt du vill vara.
Men en hel lök innehåller ca 12 g kh.
Det vill altså säga att om du vill vara jätte strikt 5 g kh / dag
får du använde max ½ lök.
Men då får du inte äta några kolhydrater mera alls då blir det bara din lök.
Nu vet inte jag om du vill ligga på 20 10 5 eller 0 kh / dag
Men skall du ligga på 5 eller minder blir det svårt att äta lök.
Information jag fått innan var att man skulle ligga under 5kh/ dag. så det var det jag tänkte sikta på. jag har ännu inte köpt några böcker i ämnet så jag har letat information på nätet.
I dag har jag konstaterat att jag inte kan äta vita börnor, men jag hittade inget om lök, därav min fråga.
Hade ingen aning om att man kunde ligga under 0 kh per dag. det måste ju begränsa födointaget ganska radikalt.
Tack igen för listan Zepp.. har skrivit ut den och fått ett par aha-upplevelser! 

Mnja.. 5 gram kallas för UFO, för man blir ett UFO i sin omgivning för man äter inget som andra gör.
Det kan nog vara tillämpligt för de med diabetes eller allvarlig insulinresistens, har man inte det så späker man sig bara i onödan.
Sen så beror det på varför du vill äta LCHF, och om du har medecinska skäl till det.
Börja du att utesluta allt socker, potatis, bröd, pasta ris och sådant som är självklart, ät fetare matvaror, så får du se hur långt du kommer på det.
Det finns ingen absolut gräns för kolhydraterna, det handlar mer om hur mycket du tål utan att blodsockret rusar i höjden.. och friska tål en hel del.
Ialalfall, man brukar sätta 100 gram om dagen till att vara en ketogen diet, ju mindre kolhydrater, dessto mer ketonproduktion.
0 gram kan ingen äta då det alltid finns kolhydrater i allt även kött och ägg o sånt.. det är mer en målsättning.. som fungerar för en del, man behöver lixom inte fundera på vad man skall äta.. det blir kött o fett.. inget annat.

Aha.. nu kom jag på vad du syftade på med max 5 gram! 
Det handlar om när du står i affären och bedömmer en vara, vanligtvis charkuterier, de skall/bör inte innehålla mer än 5 gram kolhydrater av hundra gram vara.
Vilket inte innebär att du kan äta fritt av det iallafall.. det är mer ett sätt att inte släpa hem för mycket skit helt enkelt, har man bara bra varor hemma så är det sällan något problem sen att göra bra mat.
Man blir visare med tiden 
Min sambo vill äta LCHF för att bli av med sitt sötsug. Jag har inte samma möjlighet att träna som jag gjorde förr.. så för att inte barka iväg uppåt i vikt vill jag testa detta.
Jag är långt ifrån insatt i alla termer kring LCHF. det var därför jag klev in på denna sida. för här verkar det ju i alla fall finnas folk som vet.
Jag har tidigare ätit GI.. så de snabba kolisarna slutade jag med för många år sen.. nu är det liksom ytterligare ett steg. Jag ska nog ändå testa att vara mycket "strikt" i början.. sen får jag se hur det fungerar.
Här uppe till vänster finns en "sticky"-tråd som heter "Vanliga frågor och Svar" - där är ett utmärkt ställe att börja.
Den där 5 gram/100 gram "regeln" är i mitt tycke riktigt värdelös, du är inte den första nybörjare som missuppfattat den helt. Dessutom funkar den inte heller utan att man ändå tar hänsyn till totalvärdet från portionsstorleken. Man äter inte konstant mängd av olika varor, så vilka varor som är ok beror oerhört mycket på vilken mängd man tänkt sig äta den.
Om man skulle gå enligt den "regeln" så blir lök, vitlök och t ex tomatpuré (och de flesta sorters krossade tomater) helt förbjudna medans mjölk i obegränsad mängd ok? Det är inte rimligt för 5 öre. En ganska normalportion tomatpuré är ca 15 gram (en matsked) och ger då ca 2-3 gram kolhydrater. Ett *litet* glas mjölk är 200 gram mjölk vilket ger 10 gram kolhydrater. Tycker i ärlighets namn den borde tas bort ur alla nybörjar "snabbskrifter" som går runt, nästan alla verkar missförstå den. Den säger dessutom inget alls om vad som är "strikt" lchf, vilket många nybörjare verkar tro.
För att äta en mer strikt lågkolhydratskost måste man helt enkelt basera sin kost på främst saker som inte innehåller några kolhydrater alls, så fort man försöker lägga den större mängden på halvfabrikat av olika slag kommer man upp i kolhydratsmängder. Kolhydraterna kommer i alla fall i tillbehören och smaksättningen.
Och allt handlar inte om kolhydrater, utan även vilken typ. Speciellt när vi pratar om sötug, och för en del som är metabolt skadade är insulinpåslaget som t.ex. mejerier ger inte till hjälp alla gånger. När det gäller sötsug kan en del trigga på grädde, ost, yoghurt, nötter, etc.
En strikt förhållning som bara gäller animaliskt protein,ägg, fett och grönsaker är dock safe om man vill täcka allt.
#8 Tack Zepp för frukt & grönt-listan. Verkligen BRA! Även för mig som hållit mig till LCHF i snart 3 år. Bra påminnelse. Och intressant läsning.
Skrivit ut den variant av lista där lägst kh-innehåll finns överst, högst längst ner (som man kan få fram med ett klick).
tror kanske (ifall nu inte någon skrivit det innan, har lite ont i huvudet och orkar inte lusläsa
) att du blandar ihop gram och %? 5 E% ungefär ska kolisarna utgöra. Inte fem gram ( som är riktigt strikt) även om det där med 5% som riktmärke på matvaror är en tumregel också.

Kollade in "grönsakslistan" lite sabbt och enligt den är det bara 6 kolhydrater/ 100gram i löken. Så nu blir jag lite virrig vad är rätt och vad är fel eller virrar jag i hop räkningen?
6g av 100g måste väl bli samma som 6% av 100%???
God fortsättning
#19 Ja? Kolla in #15, där det förklaras bra varför den "regeln" är dålig.

#20 öh, kanske det men jag undrade faktiskt om det stod fel i listan eller om ni skriver fel när ni säger 12 kolhydrater… ??????
alltså är det 12kolisar eller som enligt listan bara 6kolisar i lök????
Fast jag tycker att regeln är bra om man fattar den och kan använda den rätt…. vill säga fatta själv att vissa saker som man äter pyttelite av är ok fast de innhåller kolisar och kan tänka sig hur många hundra gram man äter av ett visst födoämne men det är klart då behövs väl inte regeln ju. bara en förtäckning över hur många kolisar det finns
Är virrig har missbrukat hemkoktkåla så hjärnan är degig…. urch nu får man skämmas haha
#21 Det här med näringsinnehåll har diskuterats förut och det visar sig att olika listor har olika värden av nån anledning, även olika förpackningar av samma sak visar ofta olika. Det kan bero på att de testat olika varianter, att testlabben är olika eller nåt, iaf behöver man inte vara så himla noga alla gånger.
Energiprocent är procent av ENERGIN (kalorierna) i saken, inte procent av vikt eller volym. Ett helt annat tänk alltså.
När det gäller lök så är det väl inte så noga? Äter du hela måltider med bara lök så får du se upp men använder du den som krydda ett par gånger i veckan så spelar det ingen roll. Det finns andra saker att se upp med.
Det är lite förvirrande i början men det klarnar…
det är lite olika i olika listor på fineli räknar men 4,8, det varierar mellan sort, växtplats etc. Mandel är ett annat typexempel på det, kan variera mellan ca 4 och 12…

Nä alltså jag har inga som helst problem med lök eller annat egenligen men om man har en lista och använder den som "latnhund" så är det ju bra om den stämmer nogelunda ju.
Såg också att nån skrivit att "en lök innehåller 12 kolisar och en lök är inte hundra gram eller måste ju inte vara det så jag missuppfattade nog lite.
Jag vet ungefär vad jag bör äta bara det att jag är knäpp nog att äta kola och segaråttor istället 
Fast nu blir det annat av det hoppas jag… har laddat upp med bra mat och väntar hem en nystekpanna i dag 
De kanske menade att en "standardlök" väger ungefär 200 gram snarare efter som det nämndes just "en lök".
Men vad som är ok och inte beror helt enkelt på hur mycket och vad man äter i övrigt.
Köttfärsssås kan vara en riktig luring t ex - de flesta krossade tomater ligger högre än i den listan ovan, säg runt 6 gram - en förpackning är 400-500 gram - så säg en burk i sås på 4 portioner är ganska lagom så 6 gram kolhdrater från den per portion - sen är lite tomatpuré vanligt - vi snålar lite och tar bara en matsked, men ca 0.5 kolhydrater till per portion. Sen vill många ha lite lök, om vi snålar och tar mycket mindre än i recept så kanske det blir 1.5 gram kolhydrater per portion så då är vi uppe i ca 8 gram per portion speciellt om vi hade i någon klyfta vitlök också. Sen tycker många det är gott med grädde eller cremé fraiche i såsen och det måste ju vara bra för att fetta till den? vi tar en burk creme fraiche 2 dl, alltså 0.5 dl per portion lite knappt 2 gram kohydrater till per portion så vi är då uppe i ungefär 10 gram per portion. För en köttfärssås där vi snålat lite jämfört med ett "vanligt" recept på kolhydratsinnehållande ingredienserna och inte tillåter några jätteportioner utan helt vanliga.
Sen vill vi väl kanske äta den med något? Ofta rekommenderas kokt broccoli eller blomkål eller varför inte strimlad stekt vitkål det är riktigt gott. Håller man sig till en ganska liten portion av det så blir det ungefär 5 gram kolhydrater, men tar man stekt vitkål och vill äta det i samma mängd som pasta handlar det snarare om 10 gram - så vips är vi då uppe i 20 gram kohydrater på en helt normal måltid baserad bara på generellt "ok" saker. Och det är då knappast tomatpurén eller vitlökens fel, vilka är de enda som är "långt utanför ramarna" för konstiga 5 regler. (skulle vi få för oss att mjölk är ok enligt denna regel och att därmed dricka den som måltidsdryck så handlar det om närmare 12 gram kolhydrater per ordinärt glas (10 för ett litet 15 för ett stort) och vi är uppe på över 30 gram kolhydrater på en måltid däremot är mjölk ingen fara om man har bara några matskedar i en maträtt, men som måltidsdryck går den i regel bort)
(jag gillar köttfärssås, men väljer för det mesta att äta den med sallad och att minska ytterligare på krossad tomat och lök så blir siffrorna lite rimilgare, broccolin, blomkålen och vitkålen sparar jag som tillbehör till mer kolhydratssnåla rätter)
Behöver man vara någorlunda strikt så kommer man inte undan att åtminstone göra överslag på totalkolhydraterna om man inte väljer uteslutande ren fet proteinmat från kött, fisk, ägg och bara har andra saker som små tillbehör och i portioner väl under 100gram.
Dagens midda blev gryta. ekologisk högrev. En halv lök i grytan och ett blomkålshuvud. redde av den med mycket grädde och kryddade väl. Det blev så mycket att det räcker till två middagar åt familjen.

Joo jag fattar att 5% regeln kan vara förvirrande för nybörjare, men den handlar ändå om vilka bedömningar du skall göra när du står i affären, och det gäller främst samansatt livsmedel typ charkuterier.
Dvs, det riktar uppmärksamheten på att man skall läsa innehålsförteckningen.
Sen.. när man väl är hemma med välförsett kylskåp gäller fortfarande att komponera måltider som inte överstiger den satta mängden kolhydrater.
Oandra sidan kan mänga friska klara sig på det, kanske främst genom att de slopat allt annat junkfood.
För hur skall man göra, vad såger att tex en korv är något så när ätbar, då får man nog vara glad om man får tag i en med max 5 gram.
Har just läst dr Sofie Hexebergs nya bok. Mycket saklig, mycket information. Jag ska göra ett nytt försök med LCHF igen. Hon skriver att man kan unna sig lite kolhydrater ibland- en frukt, en liten potatis, en tunn skiva bröd. Men inte under samma dag. Om man är för sträng, så blir LCHF ytterligare en diet , som man inte klarar av. Väldigt många människor har försökt sig på dieter, men misslyckats. Man måste måste leva också.
Men många har även försökt sig på dieter och lykats.
LCHF är ju inten diet utan en livsstil som många hävdar.
Fördelen är att det är gott och trivsamt och man skulle kunna leva på det ett helt liv.
Men men kkan givetvis unna sig saker med, men gör det inte till en vana. Oftast blir det bara mera och mera.
# 29. Min vana har dessvärre varat i snart 70 år. Försökt men ej genomfört ssk många dieter. Även stenhård LCHF av o till i 2 år, har jag heller bara inte orkat med.Sådan livsstil går inte för mig.Socker o mjöl måste bort, är inte av "pastagenerationen" så det är inga problem att avstå.Men en liten potatis, dito äpple lr apelsin förgyller tillvaron. Ska försöka m lite bönor ibland. Skaldemans fakirdiet kan jag bara läsa om…