Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6496 ggr
Gullvi
0

minmat

Har börjat lägga in vad jag äter i minmat, men måste allt vägas innan jag äter? jag hittar endast gram på varorna. Så här blir min dag enligt tabellerna och vad jag räknar med att äta:

2 % kolhydrater

25 % proteiner

73 % fett

0 % alkohol

detta blir 1865 kcalorier, är detta lagom?

[Pennylane1]
0

ja väga eller uppskatta, när man lagt in några gånger lär man sig ju ungefär vad saker väger och man lär sig ju också hur mycket mat som är lagom.

Det ser bra ut, utan att veta vad du väger och hur lång du är, vilket ju också spelar in.

Gullvi
0

jag vägde i dec 74,9 och är 171 cm lång

[Pennylane1]
0

då kanske det är lite i minsta laget över lag? Ditt basala behov( det din kropp behöver för att bara existera) torde ligga där omkring skulle jag gissa, sen behövs det en del till för att du ska ha energi att göra något också.

[Pennylane1]
0

här kan du räkna ut vad du behöver

Gullvi
0

Tack för hjälpen Pennylane1 men du kan väl inte mena att jag ska ha över 3300 kcal/dag, var är de här 2000 kcal för kvinnor? är det normen för bantningsindustrin? jag kan berätta att jag jobbar inom handikappbostad med rullstolsburna personer så det är inget stillasittande jobb jag visserligen har, men nu ställer det allting på ändaFlört, ja den som lever får lära sig - varje dag något nytt, eller hur?

[Pennylane1]
0

hamnade du på 3300? Ja då är det det du behöver för att hålla vikten förmodar jag, men du vill gå ner eller? Då får du ju minska det en del.

Gullvi
0

ja, jag vill ner till 67 om kroppen går med på det vill säga.. annars vill jag ner till där jag ska vara, nu är det några kg för mycket fortfarande - tror jag (tycker jag)

[Pennylane1]
0

bra inställning! Du får väl testa dig fram, allt är inte hugget i sten heller, men lite riktvärde är det nog iallafall! Menar det här med basalt behov.

kaisakavat
0

Men alltså hallå… Inte är det troligt att man som kvinna med någorlunda normalt dagsverke behöver över 3000 kcal! Konstigt program tycker jag.

Skulle tro att en liten ökning vore ok, och kanske behövligt med tanke på de fysiska inslaget i ditt jobb, men inte till 3300.. Obestämd

[Pennylane1]
0

vem sa nu då att hon skulle öka till 3300? Jag skrev att det kanske var för att HÅLLA vikten, vilket inte är aktuellt här!

kaisakavat
0

# 10 Nej du skrev inte att hon skulle öka till 3300. Men du skrev:

"hamnade du på 3300? Ja då är det det du behöver för att hålla vikten förmodar jag"

Och av sammantaget får man intrycket av att det skulle vara normalt.

Men jag tycker det är väldigt mycket för ett normaldagsverke, för en normalkvinna, jag tror många av oss faktiskt t o m skulle kan öka rejält i vikt om man äter så mkt.. Så jag ville bara varna.

Sen tror jag inte riktigt på sånadär dataprogram.. Glad

Gullvi
0

Hej Kajsakavat! Jag har alltid hört att 2000 kcal är normalt för kvinnor, men trots att jag har ett ganska tungt jobb och är mycket rörlig så tyckte jag det var mycket, jag kommer inte upp idet. Jag äter nog efter hungern… och kanske inte ska bry mig så mycket om att kolla, men jag tycker alla ni proffs skriver ner era % Flört så jag ville inte vara sämre… jag kanske bara kan kolla då och då på "minmat", annars riskerar jag bli "nojjig", men Pennylaine1 menade att mina 1865 kcal var för lite och det har hon säkert rätt i… det är så bra att vi har varandra och kan stötta och påpeka, du gör skäl för namnet:)

kaisakavat
0

Gullvi - Tycker du resonerar sunt, äta efter hungern är bra, men också -som vi alla är inne på - att äta tillräckligt.

Och sen.. "proffs".. haha.. Tungan ute ..nej.

Gullvi
0

Jo Kaisa, om du visste vad mycket bra idéer och tips på måltider som jag har snappat upp under de här månaderna… pannkaksdieten tex, lärt mig steka dessa underbara pannkakor och lite bär till, visp frukosten är klar… jag har också "tjuvläst" din tråd då jag tycker du har glimten i ögat, humor, självdistans så det är så roligt att läsa det du skriver och oj vad tips du ger, tänker du på det? Verkar dock som om ni har kännt varandra länge i din tråd så jag har inte velat "störa", men det har ploppat upp en hel del av det du har delat med dig på min tallrik. Du har gett mer än du vet om kaisakavat…. kram

kaisakavat
0

Gullvi - Nu blir jag väldigt rörd.. så gullig, snällig du är! Och så generös med positivt om mig. Själv känner jag det inte som om jag varken tipsar eller nåt annat.. jag bara skriver det som ploppar upp i huvet liksom.. och ofta blir ju min tråd lite tradig, särskilt när jag mår lite sämre, eller håller på och gnetar om nåt särskilt som bara gäller mig. Skäms

Men Tack Snälla! Glad

I min tråd brukar finnas både såna jag "skrivits" med länge, och såna jag nyss har börjat "skrivas" med. Och oavsett vilket, så är du Hjärtinnerligen Välkommen att synas där, närhelst du vill. Det blir bara roligare!

Bamsekram!!

Gullvi
0

Tack Kaisakavat! Du har det tufft men kan ändå se saker från den ljusa sidan - även om du grinar, jag följer dig i kampen med FK och arb förm med intresse, är själv en gammal fackordförande och försäkringsrådgivare, så jag har flertalet gånger suttit med medlemmar hos försäkringskassan i din sits…. och du - det är väl tur att det ploppar från hjärnan och inte från godishyllan (plopp)Flört kramis

kaisakavat
0

Haha.. det är TUR! Skrattande

Bra jobbat av dig, att stötta folk som behöver!