Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 7079 ggr
rapu
0

Folkuniversitetet KiF

Det är helt otroligt vad allt man kan lära här på KiF! Utgående från själva ämnet, dvs kolhydrater, vindlar sig inläggen sedan åt alla håll och tränger in i alla slags komplexa frågeställningar. Nivån på vårt gemensamma vetandet är mycket hög och interaktionen oss emellan gör att vetandet sprids i rasande fart.  *Dunk i ryggen*

Under två år har min studieplan på KiF sett ut såhär: > artriktig mat > kroppens metabolism >  endokrina körtlar > autoimmuna sjukdomar > hypothyreos >  medicinering > vitaminer> styrketräning =                                                                                                   

Jag kommer snart att avlägga examen här på KiF i ämnet  "Mytbildning och mytens avskaffande".

Ragnhild Puumalainen / Finland

Margareta
0

Haha - den här tråden har jag missat och det verkar många andra också gjort.

Härlig genomgång av Kif!

Numer pensionär i Nynäshamn

Sindri
0

Man tror inte det är sant - mellan TS och #1 ligger just nu en reklamfilm för GBP.Förvånad

Margareta
0

Den där reklamplatsen kan vi dessvärre inte påverka. Den sköts av Google. De betalar pengar för att synas på sajter som stämmer med innehållet - så långt är det ju rätt bra träff av GoggleTungan ute.

Reklamen växlar hela tiden och byts ut - styrt av innehållet.

Effie
0

Ja, visst lär man sig här. Jag tror att allt står här, bara man kunde hitta det.

Det hade varit kul att sammanställa "KiFs samlade visdom" - en genomgång av hur man börjar med lchf och hur man fortsätter, övergångsbesvär och vad man gör åt dem, andra problem, sjukdomar och kost, kroppens funktioner med alla hormoner, alla vitaminer och mineraler och vad de behövs till och vad som händer om man inte får tillräckligt, fett protein och kolhydrater och vad de gör med kroppen, maten och dess innehåll…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Effie - det låter som ett kul och nyttigt projekt - men vansinnigt stort.

Undrar vem som har möjlighet att göra det?

Effie
0

# 5 Precis. Kanske en grupp - några som läser och plockar fram fakta, någon/några som sammanställer.

Och så tillkommer det ju nytt hela tiden också.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Det där att det tillkommer nytt hela tiden gör projektet så svårt.

Jag hade en gång ambitionsnivån att åtminstone flytta trådarna till "rätt" grupp och även ibland ändra rubrikerna så de blev sökbara. Du som varit med så länge Effie minns säkert de diskussionerna.

Jag fick så mycket påhopp för det - det anses som någon form av censur att peta i vad andra gjort. Efter 4½ år som Sajtvärd har jag sänkt ambitionsnivån och accepterat Kif som en "dagstidning" med 100-talet oberoende journalister. Nyhetsflödet rinner iväg och det kommer nytt hela tiden.

Från början la jag ner massor av arbete på att få folk att inte starta nya trådar om sådant som redan hade hur många trådar som helst, men jag gör inte det längre. De som startat en tråd blir sårade - för de tycker ofta att de har en unik frågeställning eller att de inte hittar i andras trådar.

Jag hade också en ambitionsnivå att själv läsa allt och även svara om ingen annan gjorde det. Det fungerar inte nu och jag tycker snarare det är bättre att min egen framtoning inte är så stor. Rent praktiskt har jag inte tid längre - jag sköter LCFH-magasinet vid sidan av mitt ordinarie jobb och det räcker och blir över som bisyssla :-)

Adur
0

KiF, vårt outtömliga, interaktiva webbuniversitet!

För tre år sedan visste jag knappt vad en kolhydrat var…Nu har jag ständigt ögon och öron på helspänn när det pratas om kost och näring. Men jag har lärt mig allra mest inom det viktiga utbildningsområdet Ifrågasättande och Kritisk granskning.

Kurserna här är dessutom ständigt dagsaktuella. Varje nytt forskningsrön om kropp och hälsa dyker upp och dissekeras i detalj. Och det kvittar om man är nybörjare eller inskriven sedan många år - det finns passande svårighetsgrader för alla.

Margareta: Jag har hängt på olika diskussionsforum sedan mitten av nittiotalet. Det här är banne mig det mest välskötta och självgående jag har stött på! Glad

Margareta
0

Tack Adur - det värmer. Kyss

Jag känner att jag inte gör så mycket längre - men jag vet att jag lagt ner sjukligt mycket tid i början och det är väl det som ger frukt idag!