LCHF NYBÖRJARE RÄDD!
Hej!
Det känns väldigt fel att äta ost ,grädde och smör! Jag mår lite dåligt och känner mig orolig att gå upp i vikt kan man göra fel?
Frukost: 2 stekta ägg 1dl keso i skiva kalkon
Lunch: taco köttfärs en rejäl klick cremfrech lite tacosås 3 ostskivor
Middag: Två kokta ägg en klick räksallad och två skivor brie ost.
Efterätt 1dl vispad grädde och några blåbär.
Hej!
Välkommen hit! Jag är nybörjare själv, eller vad man ska säga. Försöker äta LCHF-inspirerat kan man kanske säga :) (Är en smalis som vill gå upp i vikt+få andra hälsovinster)
Själv tror jag på att det är viktigt att lyssna till kroppens signaler, genom det upptäcker man hur mkt fett man behöver. Och det kan vara individuellt. För fett ger ju också energi samtidigt som det förbränner.
Fick en LCHF-bok av min sambo i (försenad) julklapp och var inne på författraens blogg idag: Anna Hallens blogg Tycker att hon skriver mkt tänkvärt, speciellt om man är nybörjare, och tror att du kan ha nytta av att läsa det hon skriver.
Det var en mager frukost du åt. Jag har själv mycket svårt för kalkon och fågel i allmänhet, eftersom köttet är så magert och smaklöst. Anka/gås är fetare än kyckling/kalkon, det är dock viktigt att du äter skinnet också för att få idig till tillräckligt med fett. Gå in på minmat.net och registrera det du äter så räknas energifördelningen automatiskt ut åt dig. Se till att du ligger över 70E% fett och att du får i dig tillräckligt med kalorier, du bör inte äta för lite för då går bara förbränningen ner.
Ät alltid när du är hungrig och tills du är mätt, gå inte hungrig. Det är lättare om man i början begränsar råvarorna tills man lärt sig utantill hur många gram kolhydrater de innehåller. Sedan kan man lägga till andra till andra varor om man vill efterhand.
För mer info läs Vanliga frågor och svar.
Mimmiliten du kan vara lugn. Jag va också rädd när jag började LCHFa, jag gick upp lite i vikt eftersom jag trodde att man skulle fokusera på fettet, så jag åt massa även när jag inte alls va hungrig. Vräkte i mig grädde och ost och majonäs, de är ju inte de LCHF handlar om (vilket jag har fattat nu^^)
börja med ägg, kött, fisk, och nån god sås till och lägg till grädde och ost och sånt efterhand. Och sluta ät när du är mätt och ät inte förrän du är hungrig, de brukar funka^^ Förresten tycker jag ditt matupplägg ser väldigt gott ut, de där kan du omöjligt bli tjock av så om du gillar de så fortsätt så :)
Fokusera hellre på mat, inte mejerier som vispgrädde och keso. Utgå från fullfeta proteinkällor (som köttfärs med 15% fett) så är du hemma. Kalkon är magert och då kan du behöva komplettera med fett på annat sätt som t.ex. majo/grädde/röra/kryddsmör/etc. Att äta för magert och lite protein och fett leder lätt till behovet av att äta oftare och i form av efterrätter. Äter du "för mycket" fett kommer du bara att bli hungrig långt senare.
Du är ny så du får acceptera att det tar ett tag att känna hur det känns att vara mätt på riktigt och lyssna på kroppens signaler. Låt det få ta tid att göra omställningen i några veckor.
De må vara att Tina ovan gick upp i vikt i början, men de flesta gör inte det på grund av att de fokuserar på fett, eftersom fett mättar och det har sin egen naturliga gräns i intaget. Fett skall till för hälsa och långvarig mättnad. Det är snarare vanligare att det handlar om att bantningsstörda och fettskrämda kroppar kan behöva reparera sig, gärna i form av muskelvikt. Så du får med andra ord sluta titta på vågens siffror om du är lagd åt det hållet och fokuserar för mycket på siffror, för det är viktigare att du kan se att kroppen förbättras. Använd hellre måttband.
MimLan: jag uttryckte mig lite fel, jag menar inte direkt att jag "fokuserade på fett" hade jag gjort de hade jag antagligen gått ner i vikt!
Såhär va de, för det första hade jag fått för mig att de va helt okej att äta kolhydrater bara man inte åt dom samtidigt som fett. Alltså, fett för sig och kolisarna för sig. Jag åt alltså ungefär som vanligt fast lade till en jäkla massa grädde och majonäs till maten
de enda som hände va att kaloriintaget ökade rejält :D Det låter väldigt dumt men jag hade ingen info om LCHF, enda infon va lösrykta grejer som en professor från Chalmers sagt. Sen tog jag bort kolhydraterna efter ett tag men fortsatte äta hysteriska mängder majonäs (alltså jag ÄLSKAR majonäs) de funkar inte heller så bra… hehe, nu har jag slängt ut majonäsen^^

Jag fundersam på mejeriprodukter, det är lätt att de blir lite för många kollisar för att att det är så gott. Men det beror ju på hur mycket man äter såklart.
#6 Ja precis, jag är tex en sån som inte mår illa av för mycket grädde… kan lätt vispa ett paket och äta upp (hetsätare ja
) likaså med ost…mmm, brieost kan jag äta mängder av, majonäs (har använt ordet majonäs 10ggr i den här tråden) håller man sig till "ren mat" som jag säger, dvs bra kött, bra fisk, ägg och startar där då mår man bra, håller sig frisk och är inte sugen på annat än mat!

Välkommen!
Jag håller med om att frukosten ser lite mager ut. Kanske skippa Keso och ta ett ägg till istället? Äggröra är bra också, för man kan röra ner lite extra smör utan att det märks!
Det där med bär och grädde funkar för en del men långt ifrån alla. Du kanske inte behöver ta bort det så här precis i början när du har fullt upp med omställningen, men det kan vara bra att veta att det är något man inte ska "frossa" i. Spara det till helgen när det ska vara lite festligt kanske?
Middagen ser också lite liten ut. Det är iofs svårt att veta utan att veta vilka mängder du äter av allting. Håller du dig mätt? Varför inte flytta ner brieosten till "kvällsgodis" och äta riktig mat till middag istället?
En del tycker att det blir för "mycket" med lagad mat flera gånger om dagen, men man behöver ju faktiskt inte äta stora portioner bara för att man äter mat. En fläskkotlett med lite sallad till är en bra liten middag! (Och det tar inte längre tid att steka kött än att koka ägg.)

Hej!
Gud vad gulliga alla är tack för alla svar!
Jag har nog inte förstått riktigt hur man skall äta, även fast jag har tok gogglat lchf dom senaste dagarna.
Jag var inne på minmat.net Om fett skall ligga på mer än 70% hur skall fördelningen protein /kolhydrat ligga?
En annan sak! Jag känner mig mätt. Men mår jätte konstigt svettas och känner mig lite vimmelkantig. Det är min fjärde dag med lchf det kanske ger sig.
Jag är en sallads människa kan man äta en köttbit sås och en grön sallad?
Hur mkt kolhydrater man kan äta är individuellt. Om du är väldigt kolhydratkänslig så kan sötsuget triggas av mejeriprodukter tex, om du inte är så känslig för kolhydrater kan du kanske tom äta rotfrukter, frukt eller lite bröd. sallad tror jag nog inte är ngn fara :) (Men jag är inte så jätteinsatt som sagt…)
att du svettas mm tror jag beror på omställningen. jag är osäker på hur länge det kan hålla på, men jag tror att det kan mildras om du lägger till lite kolhydrater, alltså att du gör omställningen lite långsammare. En del föredrar att göra det medan andra hellre ställer om till lchf pang bom, som du verkar ha gjort. Så det är vad som passar dej bäst :)
# 9 Ja, du kan äta kött med sås och grönsallad. Låter som en perfekt LCHF-måltid. 
Välkommen hit till KIF!

Hej Lingonskrutt:
Vad menar du med att sötsuget triggas? Är det att jag skulle panik äta potatis eller bröd? Eller rent fysiologiskt trigga så att viktnedgången bromsas?
Jag är en sån som bestämmer mig och kör,inte en brödbit i världen kan trigga mig när jag väl bestämt mig. Men man vill ju må bra!
med att sötsug triggas menas väl ungefär att om du äter något med kolhydrater, exempelvis bröd så kan sötsuget sätta igång och du kan bli sugen på mer kolhydrater.
Detta gäller väl främst de som har ett socker/kolhydratsberoende, så det är från person till person hur mycket kolhydrater man "tål". Vissa riktigt kolhydratekänsliga klarar i princip inga kolhydrater alls utan att sötsuget sätter igång igen.
#9 Ät så lite kolhydrater du klarar av, de är helt onödiga och det finns faktiskt de som äter under 1 gram om dagern (endast kött och fett). De flesta föredrar dock lite grönsaker och ditt förslag med kött, sås och grönsallad låter alldeles utmärkt, äter du så så behöver du inte bry dig förhållandet mellan protein och kolhydrater alls eftersom sallad är så pass kolhydratsnålt att proteinet från köttet dominerar över det lätt.
Kolla med minmat att få i dig tillräckligt med fett från såsen och se till att du äter dig mätt och inte går hungrig så slipper du räkna helt ock hållet efter ett tag.

Kött sås och sallad äter jag ofta, rena semestermaten, snabbt o lätt att laga oxå.
Sen så kan jag avslöja att man blir inte fet av fett, man blir möjligen fet av att äta för mycket fett, kolhydrater eller vad som helst.
Och det finns ingen vettig anledninga att äta för mycket av något.
Det är exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat, felet som man ofta gör är att man tror att man äter samma volymer oavsett energiinnehåll, men de flesta frisk äter mindre av sådan mat som är energität.. man blir mätt helt enkelt.
Som regel efter en tid på kosten så sjunker portionsstorlekarna och måltidsfrekvensen radikalt
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.