LCHF NYBÖRJARE RÄDD!
Hej!
Det känns väldigt fel att äta ost ,grädde och smör! Jag mår lite dåligt och känner mig orolig att gå upp i vikt kan man göra fel?
Frukost: 2 stekta ägg 1dl keso i skiva kalkon
Lunch: taco köttfärs en rejäl klick cremfrech lite tacosås 3 ostskivor
Middag: Två kokta ägg en klick räksallad och två skivor brie ost.
Efterätt 1dl vispad grädde och några blåbär.
Hej!
Välkommen hit! Jag är nybörjare själv, eller vad man ska säga. Försöker äta LCHF-inspirerat kan man kanske säga :) (Är en smalis som vill gå upp i vikt+få andra hälsovinster)
Själv tror jag på att det är viktigt att lyssna till kroppens signaler, genom det upptäcker man hur mkt fett man behöver. Och det kan vara individuellt. För fett ger ju också energi samtidigt som det förbränner.
Fick en LCHF-bok av min sambo i (försenad) julklapp och var inne på författraens blogg idag: Anna Hallens blogg Tycker att hon skriver mkt tänkvärt, speciellt om man är nybörjare, och tror att du kan ha nytta av att läsa det hon skriver.
Det var en mager frukost du åt. Jag har själv mycket svårt för kalkon och fågel i allmänhet, eftersom köttet är så magert och smaklöst. Anka/gås är fetare än kyckling/kalkon, det är dock viktigt att du äter skinnet också för att få idig till tillräckligt med fett. Gå in på minmat.net och registrera det du äter så räknas energifördelningen automatiskt ut åt dig. Se till att du ligger över 70E% fett och att du får i dig tillräckligt med kalorier, du bör inte äta för lite för då går bara förbränningen ner.
Ät alltid när du är hungrig och tills du är mätt, gå inte hungrig. Det är lättare om man i början begränsar råvarorna tills man lärt sig utantill hur många gram kolhydrater de innehåller. Sedan kan man lägga till andra till andra varor om man vill efterhand.
För mer info läs Vanliga frågor och svar.