Intressant länk om kroppstemperaturen
Kommer inte riktigt ihåg var jag hittade länken till den här intressanta rapporten om en studie på kroppstemperatur men läsvärt är det.
"Two researchers at Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University have found that our 98.6° F (37° C) body temperature strikes a perfect balance: warm enough to ward off fungal infection but not so hot that we need to eat nonstop to maintain our metabolism."
Gå gärna dit och kolla de underliggande länkarna där - måste säga att jag blev konfunderad över innehållet, bl.a. kan man bli av med sköldkörtelproblem om man dricker te av krysantemum eller om man gör juice av 1 st skalad potatis, 1 st orange morot, 1 st äpple, gör iordning denna juice och drick 1 tim före frukost. Upprepa ev. kl. 5.00 pm.
Möjligen har jag blandat ihop begreppen lite, men jag fick en oseriös känsla av hela upplägget så det kunde nog vara bra om fler sökte sig fram där.
Jag är lite osäker på vilka länkar du menar, hittar inget om te på krysantemum, men det är kanske länkar som varierar från gång till gång när man hamnar på sidan. Jag uppfattar sidan som en tidning som rapporterar om alla möjliga vetenskapliga studier.
Här är i alla fall en länk direkt till den fullständiga rapporten

De där länkarna var Ads by Google, dvs reklam som Goole lägger ut på eget bevåg.
Sen så.. varför vi har den kroppstemperatur vi har och om det är för att bekämpa svampsjukdommar är lite långsökt.. lite av teologiskt ursprung.. meningen med allt, osv?
Hade vi en annan temp hade vi sanolikt haft andra mekanismer för svampbekämpning, men nu behövs liksom inte det i samma utsträckning, vi har den vi har på gott och ont.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Vi har en annan temp ibland tex feber vilket är kroppens sätt att bekämpa bakterier och virus. Att en för låg temperatur därför inte skulle vara optimal för kroppen tycker jag inte alls känns långsökt.

Klart den är optimal för oss, det säger ju sig självt.. men det säger inget om att just 37 grader skuklle vara den mest optimala, utan att det av oss okänd anledning har blivit så.
Finns säkert någon fysiologisk förklaring på det oxå, men svampteorin är nog mest bara en liten del i så fall?
Tex, så är alla våra enzymer anpassade och mest effektiva vid specefika temperaturer och PH, annars så upphör stora delar av livsprocesserna.
Och kallblodiga djur har ett annorlunda imunsystem än oss och insekter ytterligare ett annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ursäkta att jag lånar tråden lite för att fråga om någon har en "referens" till vår kroppstemperatur 37 grader. Hur "bestämdes" den normala kroppstempen till 37,0 grader? Jag har hört en historia om att den sattes på måfå eftersom någon var pressad och var tvungen att skriva siffran på ett papper. Vad är sant?
Jag tror man har gjort mätningar och kommit fram till ett snitt.
För nåt år sen när jag började intressera mig mer för ämnesomsättningen och kroppstemperaturen så läste jag en artikel där man menade att siffran inte längre stämmer när man gjort nya mätningar och att siffran borde justeras. Just nu hittar jag bara ett kort inlägg på NYT men jag har precis för mig att ursprungsartikeln jag läste var längre.
Hypotermi dvs undertemperatur. Wikipedia pratar mest om temperaturer under 35 grader men jag tänker mig att det är en glidande skala från frisk (och kanske optimal) på 37 grader ner till 35 grader med frossa, dålig motorik och försämrat omdöme.
Tillståndet kan även orsakas av hypotyreos, då sköldkörteln producerar för lite metaboliska hormon. Således ger en sänkt metabolism en sänkt kroppstemperatur.
Jag tror att det är oerhört individuellt med kroppstemperatur helt enkelt. Har legat över 37 grader (och högre än så ibland..) de senaste 5-6 veckorna på grund av infektion och för mig är det oerhört påfrestande.
Jag tänker som klarast och mår bäst vid en temperatur av 35,5-36 grader. Och nej, jag har normal ämnesomsättning enligt proverna
Både vid 38+ i temp och vid 35,5 har den varit normal.
Med vänliga hälsningar
Chess
#9 Härligt att ha en så väl fungerande ämnesomsättning.
Själv letar jag vidare för att slippa känna mig frusen