hjälp en liten nybörjare
jag har gått på GI litegrann förut då min mor är diabetiker och GI är bra för henne eftersom hon får jämn blodsockerkurva (ni med).
nu vill jag börja igen, för min egen skull o verkligen - på riktigt.
men… jag blir förvirrad.
klicka här för att se vad jag menar.
har läst massor nu och på många ställen finns det tips på GI-mat. då är det ända jag ser ultranyttigt och det finns inte en bearnaiseklick eller gräddstrila så långt mina ögon når!
ändå "vet" jag att man får äta hur mycket fett som helst.
sen undrar jag om någon dricker lightläsk?

Hur ska du äta, GI eller LCHF?

Som jag har förstått det så är GI mycket kolhydrater fast långsamma sådana. Här äter vi mycket färre kolhydrater och ersätter energin från kolhydraterna med bra naturliga fetter.
Nu vet jag inte vad du menar med "hur mycket fett som helst", för man bör inte äta för mycket av något, lagom är bäst.

Det är lätt att bli förvirrad. När man äter LCHF så är inte GI något man funderar mycket över, eftersom vi helt enkelt överhuvudtaget undviker att äta kolhydrater. Det ingår alltså inte socker och vitt bröd, så långt stämmer det kanske med GI, men det ingår inget annat bröd heller, inget fullkorn, ingen potatis. Strängt taget ingenting med hög halt av kolhydrater som alla till syvende och sist omvandlas till socker i vår ämnesomsättning.
Så riset går bort, potatisen går bort, fullkornsbrödet går bort. Om man alls äter något av det där så är det bara en mycket liten mängd. Men som diabetiker bör man inte ens äta lite grann av de sakerna. Som diabetiker ska man vara mycket försiktig med vilka matvaror man väljer; man kan vara tvungen att välja bort mjölk, tomat, i stort sett all frukt. När man inte längre äter kolhydrater så ersätter man energin i kolhydraterna som man eljest hade ätit med fett.
Det handlar inte om kopiösa mängder fett, utan det är ungefär hälften så stor mängd fett som kolhydraterna man tog bort. Om ett födoämne innehåller ungefär en tredjedel kolhydrater och vi inte tar med det, så ersätter vi energin från de kolhydraterna med en sjättedel så stor mängd fett som det som vi tog bort. Det behövs alltså rätt lite fett för att ersätta bortfall av energi från kolhydrater som vi inte äter.
Kvalitén på fettet har betydelse. Vi har genomskådat bluffen som SLV har haft som käpphäst genom åren. Naturligt mättat animaliskt fett är ofarligt, och enkelomättat fett likaså. Det fett man bör undvika är omega-6, som finns i de flesta vegetabiliska oljor. Bort med majsoljan alltså, ingen druvkärnolja, och ingen rapsolja heller. Bara måttlig mängd olivolja till salladen.
Vi behöver inte äta torftigt, men vi "tvärsovlar" i ganska stor utsträckning. En vanlig portion, men utan potatis eller ris, och med lite mer fett, kanske i form av bearnaisesås eller kryddsmör. Tillbehör kan vara sallad, fräscha blad, kanske något lite tomat (men den är olämplig för en diabetiker) och varför inte svampsås gjord på grädde?
Ägg äter man hur mycket som helst, och gärna fisk, helst feta fiskar.
Men det som går helbort är allt med socker och stärkelse - all mjölmat, GI som annat.

GI i all ära, kan ha viss betydelse för diabetiker, men det är bara en delmängd i GL.. dvs glykemisk belastning.
"A diet programme that manages the glycemic load aims to avoid sustained blood sugar spikes, and can help avoid onset of type 2 diabetes.[6] For diabetics, glycemic load is a highly recommended tool for managing blood sugar."
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycemic_load
Här har du lite bättre matförslag.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jag tror jag tänkt äta LCHF eftersom jag inte vill äta ris, potatis eller något sådant. dock vore det gott med tomat.
tack så jättemycket :)

Det är mest i extrema fall man måste ta bort allt med kolhydrater. De allra flesta kan äta lite grann utan problem, och om man inte har störd metabolism kan man till och med äta ganska mycket. Men ämnesomsättningen funkar inte bra hos en diabetiker; för att inte belasta alltför mycket bör man hålla koll så att man inte sätter i sig större mängd kolhydrater än man klarar.
Det är de många höga blodsockernivåerna som i längden är skadliga för den som är diabetiker. Om man inte belastar sig med så mycket kolhydrater, kan blodsockret hållas på en jämn och låg nivå, och man behöver inte så mycket medicin, och därigenom slipper man viktuppgången som ofta hänger ihop med att man ständigt har höga nivåer av insulin för att få undan kolhydraterna.
Man håller sig friskare längre när man slipper det höga blodsockret. Problem som makuladegeneration och kallbrand i tårna kanske man rentav slipper. Det finns massor av goda skäl för en sockersjuk att inte äta socker eller sånt som blir socker. De få gram kolhydrater som behövs kan man ändå inte undvika, och socker kan skapas ur protein om det behövs.
Så det är inte så att man inte kan äta tomater, men man bör vara medveten om att de innehåller lite socker, och man ska absolut inte sätta i sig såna produkter som har "förädlats" (förvanskats), utan man bör alltid utgå ifrån rena råvaror när man tillreder sin mat.
Det som helt går bort är potatis, ris, bröd, pasta, mjölredning, socker, kakor, bullar och karameller. Det man äter mer av är det feta; grädde, creme fraiche, riktig hemgjord majonnäs, bearnässås, kryddsmör, smör, fet ost, fett kött, fet fisk och ägg. Egentligen är det ganska enkelt. Man behöver bara veta vilka livsmedel som innehåller mycket kolhydrater och undvika dem och se till att få i sig tillräckligt med bra fett. Fett är nödvändigt; det innehåller mycket vitaminer och bygger vår kropp.
Ja, "smalt och GI" låter inte som LCHF. Är det recept och matidéer du är ute efter, så finns det en hel del här, kolla i vänsterkanten. Och det finns många andra sidor på nätet också, och kokböcker också.
Vill man få koll på mängden kolhydrater kan man registrera sin mat på minmat.net, så får man reda på innehåll och fördelning mellan fett, protein och kolhydrat. Det finns en fastnålad tråd om minmat.net längst upp till vänster här på sidan; där finns också "Vanliga frågor och svar"
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Det finns nog en del som dricker lightläsk, men nej, det ingår inte i LCHF. Som redan nämns i lite olika ordalag är det rena råvaror, inte kemikalier och inflammationsdrivande matvaror som man fokuserar på.