Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 6937 ggr
Jerker63
0

Kastrullhäxorna utanför Katrineholm

Jag vill tipsa om en restaurang som har väldigt bra mat som ligger väldigt nära LCHF utan att de tänkt i de banorna medvetet. Den heter Kastrullhäxorna och ligger i Valla knappt en mil utanför Katrineholm längs väg 57 mot Flen.

www.kastrullhaxorna.se

På vilket vis är deras mat bra för oss LCHF:are då? Jo: De använder bara riktiga råvaror och lagar all mat själva från grunden. Inga hel- eller halvfabrikat får förekomma och alla pulverprodukter är bannlysta. De gör alla såser på fet grädde, steker allt i smör, gör sin egen majonäs på riktigt sätt, så även bearnaissås osv.

De serverar ju normalt potatis till rätterna, men det går att "förhandla bort" De har ju en salladsbuffé som ingår i rätterna så man kan lätt komponera sin egen måltid så att den hamnar nära LCHF.

Det går alltid att resonera med personalen. Jag är själv personligt bekant med ägaren och personalen och flera av dem äter själva redan idag mer eller mindre enligt LCHF, så de förstår vad man menar om man frågar efter det.

Jag har lobbat för olika varianter av LCHF-bröd och de har provbakat det och ätit själva. Jag har föreslagit att de ska baka och ha i frysen så att de kan göra LCHF-mackor på beställning.

Om man vill beställa LCHF-catering så är detta stället att vända sig till!

Restaurangen är dygnetruntöppen.

Skaldeman
1

Min fru åt där när vi flyttade till Trosa. Hon var lyrisk. Jag får väl åka dit och proväta när snön har släppt. Kan vara värt et reportage i vår nya tidning.

/SSS

Jerker63
0

#1: Ja, varför inte? Över huvud taget så borde matställen som serverar vettig mat finnas listade på ett översiktligt sätt här på sajten. Inte bara som inlägg i trådar, alltså, eftersom det blir svårt att hitta och trådar blir gamla och trillar långt ner, utan som en egen rubrik el.dyl.

Det intressanta med Kastrullhäxorna är att deras filosofi är så enkel som att servera bra mat i svensk husmanskoststradition, fri ifrån tillsatser och med bra råvaror. Och med den ledstjärnan kommer man uppenbarligen väldigt långt på vägen emot LCHF-kosten!

Kryddblandningar med en massa tillsatser som t.ex. glutamat används inte heller. Man kokar också sina egna fonder till såserna, en ambition som väl normalt bara krogar med prisbelönta kockar i köket har, inte dygnetruntöppna vägkrogar…

Kan citera ägaren: "Kan du inte få maten att smaka bra utan att använda Aromat, då ska du inte jobba här!"

raphanus
0

#2 - Vem kan få mat att smaka bra med Aromat?

Jerker63
0

#3: Nja, det är många som tycker det, och eftersom den viktigaste beståndsdelen i Aromat är glutamat, den smakförstärkare som industrin använder så flitigt för att dölja att råvarorna är förstörda och smaklösa så bevisar väl det bara hur miljöskadade somliga är, som vill försöka återskapa industrimatens smaker i sin hemlagade mat.

Jag minns första gången jag hörde nån säga att de älskade brunsås, dvs den brunsås de fick i skolan, tillverkad på pulver. Jag blev chockad, för den smakar ju verkligen riktigt illa! Längre ifrån en naturlig smakupplevelse kan man knappast komma…

raphanus
0

#4 - Javisst. Fiskpinnegenerationen har ju sina preferenser. Det är klart att det finns de som på fullaste allvar föredrar pulvermos framför riktigt potatismos o.s.v., men dit hör inte jag. Valla nästa, alltså.

missaz
0

#3 Måste tyvärr erkänna att min huvudkost för sisådär 10-15 år sedan var snabbmakaroner med massor av aromat på. Tyckte det var supergott! Och billigt! Jag levde på makaroner med aromat, kaffe och cigaretter under några år när jag tyckte att pengarna hellre kunde få gå till kläder, cigg och fest än till mat. Hälsomässigt var det ju bland det sämsta, men det visste jag inte då…. Obestämd Ung och dum….

Yezzan
0

Tack för bra tips! Dit har jag ju bara 8 mil genom sörmländska skogar så det ska absolut testas! Är de bra på att servera barn bra mat också eller är de hänvisade till pannkaka eller strips och korv som på vissa underbara ställen?

Jerker63
0

#7: Vad jag vet så brukar barn gilla maten, men om det blir diskussion så lyssnar de. Jag vet att de brukar vilja prata direkt med barnen så att informationen inte förvanskas genom ett föräldrafilter utan kommer direkt ur barnens mun! *L* Pomme serveras öht inte alls! De har ingen fritös.Tror att de kan ha t.ex. sina egentillverkade köttbullar på lager i frysen att ta till om det kniper. Det brukar barn gilla. Annars kommer de på råd.

Det är bara att prata med dem! Men prata inte över huvudet på barnen; det gillar de inte… Flört

Apropå deras meny så har de ju dagens, eller rättare sagt dygnets rätt och därutöver À la carte. Sen har de ju de klassiska Tradarmacka, Bikermacka och Raggarmacka som är väldigt LCHF bara man byter brödet mot ett passande. Sen har de en jättegod räkmacka med sin egen äkta majonäs, för att inte tala om Häxans varma räkmacka! Den är en riktig hit! Det har blivit ett alternativ till hämtpizza för många i trakten. Man kan köpa den varm, inslagen i foliepaket för att ätas hemma, eller kall att bakas i ugn hemma.

Alla mackor, såväl kalla som varma, tillagas på beställning, dvs inga mackor ligger inplastade i en kyldisk hela dagen i väntan på sin kund. Fräscht!

Wroncan
0

Det ser ju ut som ett vettigt alternativ att besöka=) Jag har inte speciellt långt dit så det blir ett besök där i vår. Tack för tipset=)

Jerker63
0

#5: Klassisk ungkarlsmat: Fiskpinnar värmda i brödrosten och pulvermos på kranvarmt vatten! Tungan ute

Jerker63
0

Kan meddela att nu har Kastrullhäxorna en oopsiesvariant i frysen, så den som vill ha en äkta LCHF-macka kan beställa det!

Jerker63
0

Skrattande

Nu undrar Tina på Kastrullhäxorna vem som hade vänligheten att droppa ett exemplar av LCHF-magasinet på restaurangen igår? Nån i redaktionen? Hon har ännu inte haft möjlighet att fråga personalen som jobbade efter det att hon gick hem i går eftermiddag och håller på att spricka av nyfikenhet!

Tidningen kommer att läsas från pärm till pärm av personalen och därefter läggas ut i restaurangen så att gästerna kan få ta del av den!

Skaldeman
0

Det var jag! Jag gjorde ett oanmält smygbesök igår för att testa maten. Åt rökt lax med pepparrotssås och både hustrun och jag var mycket belåtna. Det blir intervju i tidningen framöver, kanske tittar jag in den 23 maj då jag ändå ska föreläsa på Loftet i Flen. Ni kommer väl på Mälardalsföreningens årsmöte?

Vi har just skrivit färdigt nummer två av tidningen, så artikeln kommer i nummer 3 eller 4.

/SSS

Skaldeman
0

Det var jag! Jag gjorde ett oanmält smygbesök igår för att testa maten. Åt rökt lax med pepparrotssås och både hustrun och jag var mycket belåtna. Det blir intervju i tidningen framöver, kanske tittar jag in den 23 maj då jag ändå ska föreläsa på Loftet i Flen. Ni kommer väl på Mälardalsföreningens årsmöte?

Vi har just skrivit färdigt nummer två av tidningen, så artikeln kommer i nummer 3 eller 4.

/SSS

Jerker63
0

Aha! *S* Du stod högst upp på de misstänktas lista!

Jadå, både Tina och jag har för avsikt att närvara på årsmötet! Vi har anmält oss.

Jättekul om det blir en artikel i tidningen!

marikard
0

Kastrullhäxorna är bäst! Och deras varma räkmacka är en njutning utöver det vanliga! Har stannat där när man haft vägen förbi.

JAUS
0

#5 Några exempel på maträtter under min uppväxt: pulvermos/snabbmakaroner med fiskpinnar/hotdogs/köpeköttbullar och ketchup. Detta sköjdes ner med flera glas lättmjölk (i skolan blev det mellanmjölk). Tlll frukost blev det oftast rostade makor med lättmargarin och gurka. Till detta dracks O'boy gjord med lättmjölk. Skäms

Bacon hade jag aldrig ätit förrän i tonåren för första gången och ägg åt jag endast till påsk.

Den maten var grunden till min enorma övervikt, men det var helt normalt att äta så på den tiden.