vad gör jag för fel?
Jag åt LCHF i somras och det fungerade jätte bra! Men då körde jag på extremt strikt, jag nollade alla kolisar (förutom i ägg, och lite grädda till kaffekoppen ibland, är det det som kallas fakir)
Och det va nog boven till att jag inte klarade av det mer än 5 veckor.
Men varför funkar inte vanlig LCHF på mej? Jag äter ingenting som är <5g/100
Jag har "inte mer" än 10 kg övervikt och cm är ca 10-15 cm (tror jag) men det händer inte ett dyft.
Mitt höga Blodtryck sänktes inte ens när jag nollade, och huvudvärken som jag så ofta har försvann inte heller.
Nu har jag ätit LCHF sen första december igen och det har fortfarande inte hänt nått.
Lite slarv under jul kan det ha blitt, men hände ingenting innan det heller.
Måste jag köra nollkolhydrat resten av mitt liv för att det ska hända nått! Jag vill inte längre skämmas för min kropp!
Du måste berätta mer exakt vad du äter och dricker. Och hur mycket…
Även om man hittar t ex korvar som har mindre än 5 % kolhydrater, så beror det ju också på hur mycket korv du äter och vad du äter till. Allt adderas, och det blir lätt över 20 g kolisar / dag om man inte håller koll på alla beståndsdelar i maten.
Om man är lagd åt att skämmas för sin kropp kan man lätt ha fel prioriteringar på så sätt att man stressar sig. Stress är negativt.
Normal LCHF biter bäst på kraftigt överviktiga i viktminskningssyfte.
Komplementera med traditionell kaloriräkning eller något ytterligare sätta begränsa kaloriintaget, tex periodisk fasta, om du inte vill minska kolhydraterna.
Det kanske behövs lite mer än 5 veckor för att du ska få resultat. Det tar ca två veckor för hjärnan att vänja sig vid sitt nya bränsle men för resten av kroppen tar det längre tid. Har man olika problem tar det ofta dessutom extra tid att gå igenom omställningen.

För mig tog det tre månader innan något hände alls.
Men så är jag nog rätt frisk och inte jätteöverviktig.. det som framförallt hände efter tre månader var att jag inte orkade äta lika mycket som förr.
Åt jag tex en rejäl frukost så vart jag inte hungrig fören på kvällen.. satt mest o petade i lunchen.
Då började jag testa hur lite jag behövde till frukost för att bli hungrig till lunchen.. och det var förvånansvärt lite.
Och jag kan fortfarande hoppa frullen utan vidare, blir bara lite hungrigare på lunchen.
Iallafall, det blev nog någon form av kalorirestriktion, men en som kroppen själv bestämde.. när jag blev lyhörd nog att lyssna efter.
Och cocosfettet i morgonkaffet har jag slopat för länge sen, blir tvärmätt av det hur länge som helst.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du kanske äter för lite? Vill du skriva i tråden vad du äter i genomsnitt under en dag? Och kanske kolla med måttbandet istället för vågen? Hur sitter kläderna jämfört med tidigare?
Lycka till!
Frukost: Omelett (3-4 ägg, 2 msk grädde, lite kokosfett, salt), antingen med bacon eller räkor och majonäs
eller 2ägg och ½ paket bacon
Jobbar jag gör jag iordning en ägglatte innan jag sticker till jobbet gjort på 3 ägg, snabbkaffe, kokosfett och en liten skvätt grädde. Äter sen omelett på jobbet vid rasten
Middag, Kött/fisk oftast stekt med Rydbergs beasås (2g/100) och grönsakssallad bestående av gurka, tomat, sallad
Hur mycket kött fisk är olika. men det är nog ungefär 150-200 gram skulle jag tro
Kvällmål: som frukost. Nångång har vi ätit tacos, då med egengjord krydda som inte är alls lika mycket kolisar som den påse man köper
Bröd och chips är då uteslutet
Det har inte hänt nått på måttbandet heller.
Jag får väl tyvärr börja köra nollat igen då för att nått ska hända mej… :(
Och dryck är vatten som gäller