Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4755 ggr
igorflickan
0

Resten av familjens mat och snacks

Ibland läser man om att man inte ska ha några kolhydrater hemma för att inte bli frestad men om man har en stor familj som äter annat och det inte är aktuellt att försöka tvinga/övertala dem att börja med LCHF. Hur gör ni då?

Kan ni motstå gubbens bullar i skafferiet?

Pastan till alla andra och potatis, pommes, jasminris och annat "skit" som ser gott ut?

För mig går det så där… fast jag brukar köpa ett äckligt smörgåsmargarin till deras mackor…. så blir jag inte sugen. haha (Jo, jag vet att det är dåligt med margarin men men jag tror på att var och en ska få välja själv, alltså inte allt och jämt men i detta fall)

Svårt att motstå popcorn…har jag har ni det?

Aniara4
0

Min sambo äter kolhydrater, men han brukar vara så hänsynsfull att han köper snask som jag inte kan eller vill äta. Choklad med nötter i t.ex. (som jag är allergisk mot), eller sourcream-chips som jag avskyr. Han tänker på det särskilt när jag är lite "svajig" som nu, är jag ordentligt inne i LCHF:andet blir jag inte lika frestad ens när han råkar köpa någon av mina gamla favoriter.

Som tur är har vi väldigt olika smak, så han vill sällan ha sånt som jag gillar/gillade.

gluffgluff
0

Jag är inte så sugen, det brukar gå bra. Det slinker ner lite för mycket nötter ibland bara. Tja, och mer än en bit mörk choklad kan det bli ibland.

Men aldrig att jag skulle köpa margarin till dem. Det är smör från speciell smörbytta som gäller. Och mycket smör på ungarnas mackor…

Du nämner popcorn, det har jag ju ätit ett par någon fredag.

Jag tror att om du lyckas vara rätt så strikt i några veckor så kommer suget att minska. Lycka till!

chrand
0

Jag tror att du får fundera på varför du VILL äta som du gör. Är det enbart ett sätt att gå ner i vikt eller är det för att du tror att det är bra för dig?

Är det "bara" en viktminskningsdiet så lär du inte kunna stå emot frestelserna i längden men är det så att du verkligen blir äcklad av alla kemikalier och skit som finns i skräpmaten så kommer du inte att vilja ha det även om det finns hemma.

För min del är det väldigt enkelt eftersom ris och pasta smakar ingenting så det är bara onödig bukfylla i min värld. Men blir jag sugen på bröd eller godis så läser jag på innehållsförteckningen och då brukar det vara lätt att avstå.

Wildrat
0

Det beror på hur svårt du har det. Är du som en alkoholist är det ju väldigt okänsligt av familjen att ha "alkohol" hemma, annars får du avtala med dem. Förhoppningsvis har du en trevlig familj som vill att du också ska må bra.

Generellt tycker jag att det är lättare att hålla sig ifrån allt olämpligt om man inte tillåter sig att fuska. Ett fusk leder lätt till ett annat och helt plötsligt står man där med en tom chipspåse i handen och undrar vad som hände…

Det är också lättare att motstå fusk om man är mätt, de gamla klassiska råden att inte handla när man är hungrig funkar faktiskt ganska bra. Se till att ha bra grejjer hemma som går snabbt att fixa och äta så kan du äta sånt när de andra äter "vanligt".

Sen är det ju inget som hindrar att övriga familjen får bättre vanor också, det är ju inget i LCHF-kosten som är farligt för den som inte är allergisk…

igorflickan
0

Måste bara undra om du har tänkt över dem sista komentaren… inte kan det väl vara nyttigt för ganska stillasittande killar på 11år att äta en kost rik på fett och kolhydrater?   Alltså detta är menat som en frågeställning inte ett på hopp.

Wildrat
0

#5 Nej inte på både kolhydrater och fett men mindre kolhydrater och bättre fett. Skolmaten kan man ju inte göra mycket åt men man behöver ju inte servera skräp hemma bara för det…

MimLan
0

#5 Barn som får äta essentiella makronutrienter tenderar att dels bli mätta, lugna och vikta matfördelningen till att dra ner på kolhydraterna. Barn är helt enkelt inte förstörda ännu, och tål kolhydrater bättre.

Klart de skall ha fett! Ett av de största problemen är att barn får växa upp med fettsnålt och inflammationsdrivande (margariner och andra fejkfetter) fetter. Det räcker ju med att se hur det har gått för vuxna på den regimen.

Fiana
0

Godis, chips, läsk, margarin, halv och helfabrikat och jättemängder med ris/pasta/potatis eller bröd är inte nyttigt för någon LCHF eller inte.

Är man heller inte redan skadad metaboliskt funkar det utmärkt att öka fettet från bra källor då hungersignalerna helt enkelt ska göra att du håller dig mätt längre och äter mindre av annat totalt. Kroppen är inte inställd på att äta en viss volym. Men stoppar man i sig mängder av raffinerade kolhydrater och socker så stör det ut signalerna många gånger. Men äter man mer riktig mat på bra råvaror och man inte än är skadad är det inte dåligt att öka mer på smör och naturligt feta animaliska varor. Det är ganska lätt att titta i äldre kokböcker, där finns inga "light" alls och inga teflonpannor, men däremot är mängden mjöl/pasta/potatis/ris mycket mindre portioner.

WilliamJ
0

Jag köpte sådana här fläsksvålar på coop. Det blev ju riktigt gott och man kände sig väldigt nöjd efter ett tag. Annars så är det svårt för mig att motstå om det finns något gott i närheten.

Men jag få inte ihop hur dom får in 73 gram protein och 31 gram fett på 100 gram?