Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 6593 ggr
Fiana
0

Smörbakat med vegetabilisk olja - wtf?

Var och skulle köpa pepparkakor till några "vanliga" som kommer på besök och hajjade till när det på en skylt stod "smörbakade pepparkakor" och så ett pris (högre än de vanliga naturligtvis) - jag tänkte oh det vore ju trevligt om de i alla fall var bakade på smör.

Sen tittade jag på innehållsförteckningen: Vetemjöl, smör(vegetabilisk olja, emulgeringsmedel, Exx, arom etc.) osv.

Men hur i he-sike så får de väl inte skriva? Inte ens bregott får ju kallas smör för att det inte är 100% riktigt smör, hur kan de då komma undan med att ta vad som faktiskt är ett rent margarin och kalla det för smör i innehållsförteckningen?

Det fanns en sort till som kallades "smörbakade" inte heller där fanns det någon ens gnutta smör i, men där var åtminståne margarinet kallat margarin.

Nu hade jag tyvärr bråttom och minne lite som ett såll så jag kommer inte ihåg märket, men om någon är i affären och ser dessa notera gärna märket, för det är ju inte lite lurendrejeri när de inte bara försöker rida på folks vilja med riktigt smör utan även skriver smör om ett margarin på innehållsförteckninen, det måste vara långt utöver reglerna. Det var något "litet" märke jag inte sett förut.

[ErikSvensson]
0

Det är väl lite som smördegen som finns i affären, det enda smöret som finns i den är en arom, i övrigt är det vegetabiliska oljor och mjöl. Skrikandes

Fiana
0

mm, jo tänkte lite så med de som kallas smörbakade - men när det står smör i innehållsförteckningen på det sättet och sen att smöret inte är smör då går det ju ganska långt över gränsen…

men resoneringen med smördegen var ju att den traditionellt kallas just det fast den sällan är med smör, men pepparkakor brukar ju bara kallas pepparkakor - där kan man ju kanske snarare hävda det om pepparn

Per_W
0

Skicka ett mejl till Livsmedelsverket och klaga. I detta fall är jag rätt så säker på att de gått över gränsen. Smördeg är som sagt ett undantag från huvudregeln men i övrigt får man inte kalla margariner för smör.

raphanus
0

#3 - Varför, undrar då vän av ordning, kan smördeg få dispens från att behöva innehålla smör, om det faktiskt finns ett förbud mot att kalla margariner för smör?

Fiana
0

#4 Det var något om att det traditionellt kallades så ändå i "utslaget" - att det i det fallet inte refererade till smör nödvändigtvis utan att det var ett separat namn/begrepp - men i dessa fall är ju margarinet deklarerat som vad det är på innehållsförteckningen.

Sen har jag då aldrig hört talas om ett generellt med smörbakade pepparkakor, pepparkakor brukar ju vara pepparkakor - men i det namnet i sig har man ett samma undantag som just smördeg, pepparkakor innhåller i regel i dag ingen peppar.

Men jo jag ska nog skriva om jag hittar igen och skriver ner namnet/märket.