Hur fort har det gått för er?
Jag och min sambo har smugit oss in i LCHF kosten.. och sen ett par dagar sen har vi varit strikta. Nu i kväll märkte jag att mina händer har förändrats…. skulle nog tro att jag tappat vätska i kroppen, ska det vara så?
Sen har både jag och min sambo känt att vi orkat bara äta småportioner.. men något oftare istället, Är det normalt? MVH Marikard
Hej och välkomna hit!
Det är helt naturligt att tappa vatten i kroppen, de flesta upplever en ökad mängd toalettbesök det första dygnet eller två, det brukar utgöra ett kilo eller två i kroppsvikt, beroende på utgångspunkten.
Småportioner är helt normal, det är näringstät mat och man behöver egentligen inte så mycket. Matmängder och hur ofta ni behöver äta kommer att justera sig med tiden, ingenting som ni ska stressa med till att börja med.
Det bästa är att ni har hittat hit och att ni vill äta riktig mat!
Välkomna!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Välkommen hit och lycka till.
Lycka till! Beroende på hur strikt man är kan man tappa över 5kg första veckan så de går snabbt i början - inget att oroa sig för. Beroende på hur sockerberoende man är kan man också uppleva riktigt otrevliga besvär nästan som att man tror att man ska dö… men det är inget farligt alls och går över ganska snabbt! Håll ut!
Kolhydrater gör att vätska binds i kroppen, det är flexibla kilon som både försvinner och läggs på lätt. Med andra ord har du sett effekterna av att ha dragit ner på kolhydraterna.
Tack för svaren! :) Sockerberoende har inte jag några problem med, däremot min sambo är en riktig sockerråtta. har inte haft några omställningsbesvär hitintills mer än att det är ett nytt sätt att tänka.
Om man tappar mycket vätska i början.. ska man då kompensera med att dricka mer vatten?
Du kan dricka mer vatten men jag tror inte det gör någon skillnad. Vattnet du tappar är bundet i lever och muskler och kommer i princip inte fyllas upp på samma sätt igen förrens du äter mer kolhydrater. Även salt tar upp en del vätska så vattenfluktationer sker väldigt ofta (om du gillar att väga dig och blir orolig med +- kilon på daglig basis vilket är helt naturligt..) 

Angående huir ofta och mycket man äter så kommer man ju in i sin egen lunk efter hand. Jag äter numera oftast äggmjölk till frukost och slutar dagen med en riktigt stor kvällsmat, däremellan blir det oftast inte mer än kaffe med vispgrädde, kranvatten, Loka citron eller en latte på stan. Jag tycker personligen att det är himla skönt att äta sällan, inte tänka på mat stup i kvarten och bara behöva laga mat en gång om dagen.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

För mig som gillar ordentliga måltider har det blivit färre men rejäla måltider.
Tror det spelar mindre roll hur man gör.. iomed att man har en fungerande aptitreglering, så om man vill äta fler gånger så lär portionerna man orka med minska.
Oandra sidan kan ni testa hur det är att äta färre gånger.. på helgen äter jag bara två gånger.. det är en av fördelarna tycker jag som så många andra, man tänker inte lika mycket på mat o lagande o sånt.. käns rent sunt faktist, och mer tid till annat.
Min mor uppskattar inte min mat.. hon vill äta massor av gånger under dagen.. det är en del av hennes livsstil.. hon orkar alldrig med sina billiga transfettkakor som hon köpt på ÖoB när jag lagar mat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.