Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2982 ggr
Vargkvinnan
0

En nybörjare igen...

Hejsan allihopa!

Jag är ny här och jag förstår att ni säkert läser samma frågor om och om igen men tyvärr måste jag fråga. Försökte söka och läste igenom många trådar men behöver fortfarande svar.

Jag ska nu i helgen sluta äta kolhydrater. Jag ska hålla mig till så lite som möjligt men inte räkna på allt jag äter eftersom jag lätt mår dåligt av att hålla på så. Men det är några små frågor som poppar upp i huvudet.

Grönsaker t.ex. Jag gillar verkligen kalla grönsaker. Måste jag sluta äta dom om jag vill gå ner i vikt? Eller går det bra om jag äter dom med en creme fraishe kallrörd sås och kanske kyckling till?

Jag gillar verkligen att gå ut nån gång ibland med polarna och ta några öl :P jag har förstått att vin är bättre men jag har problem med magen och blir ofta väldigt dålig i magen av vin. Men om jag skär ner lite på ölen och vänder maten helt så måste jag väll fortfarande gå ner i vikt eftersom jag får i mig betydligt mindre kolhydrater?

När man äter ute, kan man beställa kött med bea (min favvo sås) och äta det eller är det jätte dåligt eftersom dom kan ha tillsatser i?

Är det någon som har ett recept på något bröd som det är väldgt lite kolhydrater i? såg nått på lowcarb kanske ska prova det.

Blir jätte tacksam om någon har tid att svara lite på mina frågor är verkligen intresserad av att byta livstil och vill äta väldigt lite kolhydrater i framtiden. Känns jätte bra med en sida där man kan fråga mer erfarna medlemmar om råd :)

Tack på förhand!

/Vargkvinnan

Mervi
0

Grönsaker: Det går bra att äta grönasker, speciellt de som växer ovangjord och innehåller mins kolhydrater tex. kål, broccoli, blomkål, sparris, sallad, gurka.

Öl innehåller många kolhydrater, det bruka sägas att öl är flytande bröd. Men det skall finnas en LOW carb öl, har aldrig smakat den så jag kan inte berätta hur den är.

Man kan beställa kött med bea-sås, man kan fråga vad såsen är gjort av. Kryddsmör med riktigt smör kanske är säkrare. Någon annan kanske vet mer om bea-sås.

Det finns en hel del brödrecept på Maria Tausons sida, kolla bland länkarna, det finns även brödrecept på Fettskrämd sajten, finns också bland länkarna. Det finns ett recept på "Polarbröd" här på forumet.  Klicka på Polarbröd så får du fram receptet.

Detta bröd tycker jag är bra, innehåller inte så mycker kolhydrater. 

Lycka till!

Vargkvinnan
0

Tack så mycket för det snabba och bra svaret :)

Glömde fråga om mjölk dock… hur farligt är det med mjölk och går det bra om man t.ex. dricker röd mjölk eller gammaldags?

Jag gillar t.ex. varmchoklad skulle man kunna göra en variant med fet mjölk, mörk choklad som man smälter i och sen massa vispgrädde på?

Mervi
0

Mjölk innehåller ju en del kolhydrater. Men det beror på vilken nivå man vill lägga sig. Jag använder inte mjölk men det finns de som gör det.  Om du vill använda det så ta det allra fetaste du kan hitta.

zeretki
0

Jag gör varm choklad på grädde, omdet känns för fett kan man ha vatten i. Det är mindre kolhydrater än i mjölk…

magma
0

Välkommen för det första! 

Har du funderat något på ut hur mycket kolhydrater i gram du vill äta/dag? Om du dricker ett par glas mjölk om dagen på vardera 200 ml, så gissar jagatt det väger 200 gram/glas. Alltså hamnar du på ca 20 gram kolhydrater enbatr från mjölken, det är min övre gräns som jag försöker undvika att äta utöver. Dessa kolhydrater kanske du skulle ha större utbyte av om du la på grönsaker istället? Men det får du avgöra själv, vad som känns viktigast:)

Därför dricker jag inte mjölk alls längre som dryck, bara en skvätt ibland i kaffet. Vill du göra chokladmjölk kan du ju göra det som min mormor gjorde när jag var liten- hon rörde ihop kakao, socker och vispgrädde, sedan hett vatten på det:) Sockret går ju fetbort, men om du vill ha det sött finns ju typ Canderel- eller Stevia om du vill undvika kemikalier.

Vargkvinnan
0

magma: Jag vet inte hur mycket kolhydrater jag vill äta per dag men jag tänkte testa mig fram. Mjölk är egentligen inget jag dricker varje dag men jag gillar verkligen varm choklad så det var mer därför jag tänkte att det vore gott om man kunde unna sig det nån gång i veckan :) Ska testa grädda och kakao låter smaskens!

Tack för alla fina svar :)

DaMum
0

Hej och välkommen Vargkvinnan!

Du har fått många bra svar, så jag önskar dig lycka till!

Vargkvinnan
0

Tack så mycket DaMum :)