Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5992 ggr
gulansvincent
0

Oförstående Sjukvård

Hej har skrivit förut att jag hade dubblerat mina kolesterolvärden från ca. 5 - ca: 10 totala värdet, sedan jag kollade mina värden för ett år sedan det onda från 3,4 till 6,5, alltihop  känns konstigt  jag har ätit LCHF sedan juli 2010, -17kg. Skrev om det här för några veckor sedan och fick några schyssta inlägg. Jag har bestämt mig för att dra ner lite på det mättade fettet och ta nya prover om ca: 3 mån.

Problem uppstod när kom jag till husläkaren och skulle diskutera mina värden, jag berättade att jag åt lågkalorikost som var LCHF, läkaren satt som ett frågetecken och förstod absolut ingenting, då försökte jag förklara för henne att det var en slags GI noll, varvid läkaren började skriva på ett block dessa olika bokstavskombinationer och sa att hon skulle googla på det här, hon frågade om jag gick eller hade gått  på någon kurs för att lära mig att äta så här, det här var en vecka sedan och jag vet inte vart man ska vända sig, nu ska jag till en dietist i morgon för att se om hon vet någonting om framtidens kost, fast jag vet inte vad jag ska prata med henne om egentligen.

Nu har jag fått reda på av min mamma som är född 37, att hon har en ärftlighet som betyder att kärlen koagulerar igen, hon har berättat att jag hade 4 morbröder som alla dog i hjärtinfarkt allihop innan de blev 60 år. Mamma har gjort en byepass efter 2 hjärtinfarkter för 8 år sedan, jag hade även en syster som hade massor med somatiska sjukdomar och dog 48 år gammal efter sin 2 infarkt, men hon var ca 60 kilo överviktig.Själv har jag op hjärta byepass för 4 år sedan, fick ingen infarkt innan utan man upptäckte det här på ett arbetsprov.

Nu har jag försökt att hitta något namn på vad min mamma och mina släktingar har för åkomma, och har hittat något som heter Familjär Hyperkolesterolemi, är det någon som vet ifall det kan vara det som mamma har.

Hur går man till väga om man vill kolla upp det . Är det någon som vet ? Tacksam för goda råd.

Hoppas på LCHF forever Uffe

MimLan
0

Nja. Jag tvivlar på att du skulle ha det, för då hade dina värden varit höga redan innan. (Om du inkluderade dig själv i ärftligheten i texten.)

http://medicinskaccess.se/images/arkiv/45_2009/ulf_ravnskov.pdf

Wildrat
0

Familjär hyperkolestemi betyder att man har en ärftlig benägenhet att ha ett högt kolesterolvärde. Detta är mest farligt för män under 47 år, efter det finns ingen statistisk skillnad i sjukdom och dödlighet mellan de med FH och andra. Tvärt om verkar de med högt kolesterol vara friskare och leva längre bara man kommer förbi 50…

Zepp
0

Problemet med FH är att man för det mesta tittar på kolesterolprover och släkten, sen drar man slutsatsen av detta att det är så.

Det krävs egentligen omfattande genetiska provtagningar som är både dyra och besvärliga för att göra riktig utvärderingar.

Och sen skall man veta att de som har FH, har högt kolesterol hela tiden.

De som dör av detta dör som regel i medelåldern, och de som överlever medelåldern med sitt höga kolesterol lever lika länge som alla andra.

Man menar att min mor och hennes släkt har FH, fast det stämmer inte, de har samtliga även Hypotyreodos, vilket som ett symptom ger höga LDL, så man kan säga att de mangrant mumsar både levaxin och statiner.

Problemet i resonemanget är att de har haft normalt kolesterol när de var unga.. så då är det inte FH, så det är lite av en slaskdiagnos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gulansvincent
0

Tack det känns bra att höra, men jag kanske bör försöka dra ner lite på det mättade mejerifettet.

Zepp
0

Sen så är inte kolesterolprov ett värdelöst prov, det är ett av alla standardprov man kan ta, men ensamt säger de egentligen inget.

Sen så finns det andra orsaker till höga LDL, bland annat andra genetiska defekter, de handlar för det mesta om att man har en minskad förmåga att bryta ner LDLremnants.

Dvs när LDL har fullgjort sina uppgifter i kroppen och levererat det mesta av fettet och kolesterolet dit där det skall vara så skall dessa lipoproteiner gå tillbaka till levern, brytas ner och användas igen för att skicka ut mera fett i blodomloppet.

Det finns vad jag vet iallafall minst 5 sådana kända defekter, som handlar om att man lider brist på enzymer som skall bryta ner LDLremnants.

Det spelar mindre roll om fettet är mättat eller ej, allt fett transpoteras via LDL.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Har du läst "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov? Om inte så gör det. Om du orkar så är det inte helt fel att ta sig igenom "Good calories, Bad calories" av Gary Taubes också, sen kan du mer i detta ämne än din läkare…

gluffgluff
0

Om du känner att det är tungt att läsa böcker, så kan du ju kika på

kostdoktorns snabbkurs i kolesterol

Särskilt i slutet "Hur tolkar man kolesterolvärden", "Enkel riskanalys" och "Framtidens blodfettprov" är bra.

Generellt är fördelningen viktigare än totalkolesterol eller LDL ("onda" kolesterolet). Be att få en apo-kvot om du är orolig.

Jag tror inte att du minskar risken för hjärtsjukdom genom att minska på mättat fett/ mejerifett, det finns ingen vetenskap som tyder på det. Minska på industriellt transfett och snabba kolhydrater (det har du redan gjort) och öka på omega-3 (fet fisk). Du röker väl inte? Motion är inte fel heller.

Lycka till. Glöm inte att man kan be att få byta läkare och att man inte behöver ta mediciner som man får utskrivna.

Wildrat
0

Du måste inte ens träffa dietisten om du inte vill.

Zabbio
0

Ev. off topic, men såg en intressant dokumentär häromdagen.

En människa gick över på relativt strikt fisk diet, och ökade tiden det tog för blodet att koagulera från 4 minuter till 9 minuter, på 2 månader. Det kanske kan vara intressant för någon som oroar sig för hjärt-kärlsjukdomar? (Sen ska man inte överdriva, tex blåmärken och att förblöda är ju inte så bra det heller)

För länge sedan var det någon läkare som gick på extrem fisk diet (fisk, fiskolja, sälspeck m.m.) och ökade blodets koaguleringstid till 50 minuter.. Fått iden från inuiterna som tydligen bara har 3% hjärt/kärl problem inom gruppen. Däremot riskerade de lätt att förblöda och lite andra otrevligheter eftersom det var lite för bra med blodet..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Wildrat
0

#9 I Japan dör man inte av hjärtinfarkt, där dör man av hjärnblödning. För mycket omega 3 är inte heller bra, det måste vara balans.