Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9237 ggr
soderen
0

safran - kvark kaka

Var i Tyskland för ett par veckor sedan och köpte bla safran.
På paketet fanns ett recept som lät mycket gott och som gott och väl kan modifieras för att bli lchf vänligt.

Min tyska är tyvärr inte helt 100% så jag skulle vilja få hjälp med översättning.

0,375 g Safran gemalen
5-6 Packchen Quark á 250 g
1½ Tassen Zucker
4 Eier
1 Tassen Sauerrahm
1 Teelöffel Kardamom gemalen
4 Teelöffel Zitronensaft
geriebene Schale einer Zitrone

Safran gut mit dem Quark vermischen. Zucker zugeben, gut mischen. Einer beigeben, gut unterrühren. Übrige Zutaten beigeben, gut verrühren. Backofen auf 175 Grad vorheizen. Masse in backform fullen und eine stunde in der Mitte des Ofens backen. Ofen abstellen und Kuchen eine Weitere Stunde im Ofen lassen. Uber Nacht kuhlstellen.

Något att bita i för den som är språkkunnig.
I stora drag förstår jag receptet, men det blir för dyrt att testa sig fram.

Tack,
Ullabritt

DesK
0

0,375 gra mald saffran
5-6 burkar Kesella (10%) à 250 gram
1 1/2 kopp socker
4 ägg
1 kopp Creme fraiche
1 tesked malen kanel
4 teskedar citronsaft
det rivna gula skalet av en citron

Blanda saffran med kesellan. Tillsätt socker och ägg och rör ordentligt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Värm ugnen till 175 grader. Fyll massan i en bakform och grädda i mitten av ugnen i en timme. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar en timme till i ugnen. Ställ svalt över natten.

Ingen konst för mig att översätta från tyska till svenska eftersom jag är halvtysk Flört Om någon behöver hjälp med översättning så är det bara att pm:a mig om jag inte skulle se det här på sajten. Glad

/Désirée

Effie
0

Jag har aldrig lärt mig tyska, men undrar ändå: är Kardamom verkligen kanel? Låter som kardemumma. (fast det blir nog gott vilket som - kanske med båda?)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Pennylane1]
0

var nog "a slip of mind". Kanel heter Zimt på tyska och Kardamom är mycket riktigt kardemumma…

kaisakavat
0

Go kaka verkar det som. Och jag råkar ha ingredienserna hemma.. Glad

Tyska är kul, jag förstod det mesta i receptet. Läste tyska i skolan (i fem år faktiskt) men vågar inte ge mig på att få ihop ens den enklaste mening på egen hand.. Tungan ute

raphanus
0

#4 - Liksom jag har du säkert förvånats av hur många tyska maträtter det är som innehåller öl. Åtminstone om man ska tro recepten. Flört

kaisakavat
0

# 5 Hehe.. jo. Glad

Namnen på maten, korvar, grytor, e t c.. En jäddra massa bier.. nånting.

Kanske är öl en sorts tysk "nationalrätt".. i sig självt. Som bör appliceras på allt.

Om man svävar ut lite filosofiskt.. så är kanske motsatsen till "nationalrätt" "kardinalfel"?  Eller kanske inte.. men det låter lite fränt..Tungan ute

raphanus
0

#6 - Tja, bier hit och bier dit. Jag tänkte snarare på sådana ölsorter som Oliven-Öl, Sonnenblumen-Öl och Erdnuss-Öl.

Effie
0

#7 du menar typ "Ein Schmiergans mit Obst und ein Glas Öl"?
(från "Stilblommor och grodor", av Purre. Synd att jag inte kan njuta fullt ut av allt på tyska i den)

kaisakavat
0

#7 Aha.. där var jag inte riktigt med.. Obestämd Glad

raphanus
0

#8 - Genau! Purres bok är en riktig juvel för oss vänner av det tyska tungomålet!

[Pennylane1]
0

eller klassikern: Es ist Unser in der Luft. Balt kommen die Löwen und die Bären.

Effie
0

#10 Andra språk också. "Never insult the humble" = insylta aldrig humlor (det tror jag är ett bra råd; har svårt att se det receptet framför mig)

DesK
0

#2 Det var precis so #3 säger en slip of mind Kardamom är mycket riktigt Kardemumma och Zimt är Kanel Skäms

Var får man tag på Purres bok?

/Désirée

raphanus
0

#13 - Prova här. Annars är bibloteket ett hett tips.

soderen
0

Tack för översättningen!

I stora drag det som jag själv hade gissat, men för att vara säker så ställde jag frågan.

Sauerrahm var det jag var mest osäker på, men gissade tydligen rätt.

3 st pkt á 0,125 g saffran kostade runt 5 €, det tyckte jag var billigt.

Går att göra fynd i tyskland på annat än alkohol……

[Pennylane1]
0

Om jag inte är helt koko så blir det ju  bara 0,375 gr vilket är mindre än i ett vanligt paket saffran här, (0,5 gram) som kostar ca 25, så det var ju kanske inte så värst billigt förstås Flört

soderen
0

Det har du nog rätt i. Där blev jag blåst. men jag fick ett fint recept.

raphanus
0

Hrm … gott folk … ledsen att störa er i all fyndglädje och så, men hur ska man göra med den exotiska tyska ingrediensen som kallas "Zucker" i receptet ovan? Kan man ersätta den med något eller utesluta den helt?

DesK
0

#15 Sauerrahm är egentligen mest likt gräddfil, men jag tycker oftast att det funkar bättre med den helfeta creme fraichen i denna typ av recept Glad #18 Den exotiska ingrediensen Zucker kan minskas ned en del eller ersättas med  sötningsmedel. Jag miskar ofta ned mängden socker i sådana här recept till cirka hälften av den angivna mängden. Detta funkar bra för mig, men för er som har svårt med sockersug rekommenderar jag sötningsmedel istället. Helt utan sötning blir det nog en ganska kärv anrättning Glad

/Désirée

[Pennylane1]
0

tog bort, blev dubbelt när jag skulle göra lite ändringar, kan ju aldrig läsa igenom ordentligt innan…

[Pennylane1]
0

sukrin funkar säkert utmärkt här. Är en "tasse" samma som en kopp, dvs 1,5 dl? Som jag TROR en kopp räknas som här?

Jag skulle ta ungefär hälften sukrin mot socker.

soderen
0

#18 o 19

Det fina med sådana här recept är att man kan smaka sig fram till en lagom sötma. Nu äger jag ingen sukrin men har stevia (som jag inte tror lämpar sig till bakverk som skall in i ugn, rätta mig om jag har fel)
Jag har även en burk med Hermesetas (den funkar att värma upp)

[Pennylane1]
0

nej jag har alltid tyckt att Steviasötman försvinner i ugnen. Gunxxxxx (en massa siffror som ingen kan minnas Flört ) tipsar om att man ska blanda sukrin och lite stevia för bästa resultat men just i ugnen vet jag inte om det tjänar något till.

DesK
0

#21 Det är närmast omöjligt att svara på din fråga ang om en "Tasse" är samma som en kopp. Så precis so flera andra säger här bör du ska dig fram. Kopp Tasse med flera mått är äldre måtteneheter, dessa bör översättas till viktenhet. Varför, säger kanske någon av er nu! Jag säger väg en dciliter vatten och kolla om det verkligen väger 100 gram.Om inte så är deet måttet du har som det är fel på…

/Désirée

[Pennylane1]
0

jaha, jag bara undrade vad man i Tyskland anser att en tasse är… får väl fråga mina tyska vänner då. Måste väl finnas nån standardisering i det välorganiserade Deutchland! Liksom det här, som jag skrev, numera räknas som 1,5 dl.

[Pennylane1]
0

behövde inte fråga… räckte att googla lite  200/250 ml enl denna länk

[Pennylane1]
0

fast jag hade nog fel om det svenska måttet!

1 kopp = 236,588237 milliliter

fann jag vid googling…hmmmm låter som en tekopp

[Pennylane1]
0

och på wikipedia står att kkp (kaffekopp) är 1,5 dl… det var det jag for efter…

så! Då var det utrett… eller? Glad

soderen
0

Jag tror att man kan höfta lite grann, men ha som utgångspunkt att det är ca 1,5 dl.

När jag är på julmarknad så köper man sin varma dryck i en "Tasse" där är det 2 dl som gäller.

I detta recept så är det ju bara socker och CF som är angivet i kopp.

Söta gör ju var och en efter behov, CF får vi gå på lite känsla, så blir det nog perfekt. Skall köpa hem det som fattas och sno ihop kakan i morgon.

yvonnel
0

Mycket prat om vikter och måttenheter här.

En annan fråga: Om man läser det översatta receptet så tycker jag att det liknar en typ av cheesecake - någon som anser att det verkar vara rätt tänkt?

isalu507
0

Är det bara jag som reagerar på att det är mindre än ett kuvert saffran till typ 1,5 kg kvark + resterande ingredienser. Då blir det ju inte mycket saffranssmak!

DesK
0

Anledningen till att vi gick över till deciliter istället för koppar som mått var just att det är svårt att fastställa hur mycket som menas med en kopp. Jag har sammanställt en lathund om våra måttenheter. #30 Ja det är en slags cheesekake och det finns många liknande recept, själv brukar jag göra en liknande kaka men med citron istället för saffran Glad Nyare tyska recept står nästan alltid bara i vikt. Detta är också det bästa sättet att mäta exakt, eftersom många decilitermått inte är särskilt exakta. #31 Jag hade nog själv tagit i alla fall ett helt paket saffran, eventuellt två paket till den mängden övriga ingredienser.

/Désirée

raphanus
0

#32 - Egentligen kanske det inte alltid är så noga. Kokar man kaffe över eld i skogen, så är det då fortfarande "tre nävar och ett nyp" som gäller.

[Pennylane1]
0

i rexept kan det faktiskt ofta vara ganska noga, och 1,5 dl och 2,5  beroende på om man menar kkp eller tekopp är ganska stor skillnad!

nyborjare08
0

#33 Ett nyp i skogen!? Förvånad Flört

raphanus
0

#35 - Tja, eller ett nyp i gröngräset, kanske.

raphanus
0

#35 - Det är klart. Bildörrarna måste göras bredare för varje årsmodell, eftersom de som kör dem blir allt fetare. Och en muffin eller kopp kaffe ute på kafé är sällan så liten som den en gång var. Det kanske är bäst att hålla sig slaviskt till metersystemet ändå.

nyborjare08
0

#36 Häftigt! Glad

soderen
0

Kakan blev kanongod!