Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 12413 ggr
ACO77
0

Börjar med LCHF - Portionsstorlekar

Hej,

jag är en gammal Viktväktare som har börjat läsa mer om lchf och känner att det kan vara något för mig. Jag äter mycket frukt mellan måltiderna och grönsaker till måltiderna (för att inte känna mig hungrig). Det resulterar i att jag oftast har spänn mage. Nu vill jag införa mer fett i mitt liv:) Jag behöver råd hur mycket jag ska äta (portionsstorlekar) och det gäller speciellt fett. Hur mycket ska jag ha till varje måltid? Jag vill inte överäta eller äta för lite fett (svårt uppfatta mycket/lite fett efter att ha varit VV), speciell att jag vill gå ner i vikt (5 kg kvar).

Tackar för all input & ha en bra dag!

Wildrat
0

Hur mycket du ska äta beror på dig själv. När det gäller LCHF finns inga klara regler (som för VV) utan allt är individuellt. Generellt är det dock så att du ska ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett vilket i realiteten betyder en lagom portion med fett kött (fisk, ägg), tex köttfärs och en liten klick sås eller annat med mycket fett i.

Äter man sånt som redan innehåller mycket fett behöver inget tillsättas men är köttet magert så behövs fett tillbehör. Blandfärs (hälften nöt, hälften fläsk) behöver knappt nåt extra men kyckling behöver sällskap.

Grönsaker äter du för att du gillar dem men de behövs eg inte. Ha dem som tillbehör, inte som måltid. Frukt innehåller för mycket socker så ät det som lördagsgodis eller sluta helt. Det finns inget i frukt som vi behöver, särskilt inte om du äter grönsaker. Bär har bättre kolhydratinnehåll än frukt (och mer vitaminer) men dessa bör också betraktas som godis.

Det kan vara svårt att gå ner de där sista kilona. även med LCHF. Det är inte säkert att din kropp vill väga mindre men du kan ev omforma den. Många bygger muskler av denna kost vilket betyder en ökad vikt men minskat omfång. Stirra dig alltså inte blind på siffran på vågen. Den är ju eg inte alls viktig, eller hur?

ACO77
0

Hej,

tackar för snabbt svar. Mycket bra input. Gällande vikten är det inte siffran jag är ute efter, jag vill som du skrev forma om kroppen, speciellt kring midjan. Så det är kanske bättre att kolla vad som händer på måttbandet istället.

Gott Nytt År!Glad

Fettdieten
0

Härligt att läsa!

Omformning är helt rätt inställning! Ibland blir det så väldigt mycket skrivet om just vikt. Visst är det bra att gå ned i vikt som många vill, men vad är det för nytta med att vara smal och svag och utan flås?

Kör hårt och Gott Nytt År!

MimLan
0

Du behöver inte bekymra dig om att äta för mycket heller. Blir du övermätt så dröjer det bara längre innan du blir hungrig igen. Efter ett tag kommer du att ha pejl på vad som fungerar i praktiken för dig.

Jag äter t.ex. ofta ingen frukost om arbetsdagarna, utan börjar med en mindre lunch. Därefter äter jag en rejäl måltid på eftermiddagen. Om helgerna kan jag börja morgonen eller förmiddagen med en rejäl måltid och sedan ser jag hur det känns på kvällen med hungern. Jag har anpassat upplägget efter vad som fungerar i praktiken nu när jag vet att jag dels inte blir vrålhungrig som när jag åt kolhydrater, dels för att jag har stor flexibilitet när det gäller att kunna äta.

ACO77
0

Tack för support!

En fråga, jag åt frukost (omlett på 2 ägg med grädde och keso i). Lite ost och kaffe med grädde.

Sedan åt jag (sen)lunch vid 14.00 och nu känner jag mig lite hungrig. Till lunch åt jag en rätt så stor kycklinbröst (160g innan stekningen) som jag stekte i 1 msk smör och till det hade jag 45g cream fraiche och en tomat. Och så ett glas vatten. Borde jag känna mig hungrig så fort efter lunchen?

Tack för hjälpen.

nyborjare08
0

Det är rätt vanligt att bli extra hungrig i början. Det hör till omställningsfasen. Om man är hungrig så ska man äta. Hungern och portionsstorlekarna brukar minska med tiden. Sen är ju kycklingfilé betydligt magrare än ägg och bacon så det kan ha med saken att göra också.

ACO77
0

ok, men vad kan jag äta i sådana situationer. Ska jag äta ngt litet så att jag klarar mig till kvällsmaten el ska jag äta mer. Det är så svårt, speciellt att jag är van att väga och räkna allt…Tack.

nyborjare08
0

Det enda du behöver tänka på är att äta när du är hungrig. Så om du kan av rent sociala och praktiska skäl - fördela måltiderna efter hungern, inte efter klockan. Sen kan förstås jobb med raster göra att man ändå måste äta vissa bestämda tider och då blir det förstås mer trixigt. Man får anpassa mängden man äter så att man blir hungrig när det är dax att äta. Men det kommer du att lära dig. Det viktiga nu i början är att äta när du är hungrig.

Så ät, mat. Glad Småplock att ta till när man är hungrig och "måste" vänta på någon måltid av praktiska skäl kan ju vara ostbitar, kanske med smör på om man vill, ölkorv (gott att "dippa" i vitlöksfärskost), stekt ägg, kokt ägg med majonnäs, avocado med nån god röra. Som några exempel.

MimLan
1

Bara ät. Du kommer som sagt antagligen känna en del "orimlig" hunger i början eftersom din kropp tänder av från kolhydratbränslet och skriker efter mer.

Försök inte styra för mycket i början, gör kroppen till viljes. Strunta i allt annat.

ACO77
0

ska göra mitt bästa:)

Hur länge brukar en sådan omstälning/orimlig hunger hålla på?

Hur snabbt börjar kroppen vänja sig?

nyborjare08
0

Det är väldigt olika Glad Men efter ca 1-2 veckor brukar man ha kommit över den första omställningen i alla fall och hungern bör ha lugnat sig lite då. Men bli inte förvånad om det kommer tillbaka lite i perioder senare med. Helt normalt.