Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6045 ggr
[linnzy]
0

LCHF al'a Japan?

Hej! Till sommaren ska jag och några vänner ha en traditionell Hanami-picknick med japanska bentos (matlådor)

Nu till frågan hur kan jag göra min bento LCHF-vänlig? Små stekta korvar och kött har jag redan räknat ut att jag ska ha med. Det jag mest vill veta om det går att göra risbollar av blomkålsris?

Några förslag?

Man vill ju göra benton precis sådär gullig som de är i Japan också ju. Därför är just risbollar ett viktigt inslag.

Million
0

Du kanske kan göra en omelett och stansa ut figurer med hjälp av pepparkaksformar =D Eller skära ut ostbitar i olika former.

LCHF-tina
0

Gör hårdstekta ägg och stansa ut figurer precis som Million föreslår, de blir jättefint! Koka blomkål och mosa till blomkålsmos och lägg som små bollar :)

raphanus
0

#1-2 När det gäller "utstansning" av ägg, är det lite lättare att göra själva omeletten direkt i pepparkaksformen. Man lägger denna i stekpannan och häller äggsmet inom densammas konturer. Se här.

[Pennylane1]
0

åh Bengt, vad ung! Han "dök upp" som morfar på min förskola härom året. Glad

JAUS
0

Tamagoyaki är ju LCHF-vänligt som sagt, skippa sockret bara. Shiratakinudlar skulle du ju kunna hacka ner till "ris" och försöka klibba ihop till en boll med äggula som bindningsmedel.

[linnzy]
0

Åh vilka bra förslag ni har ^^ Jag längtar till sommaren!

[Stella69]
0

Om du inte är diabetiker eller håller strikt nivå på kolhydraterna, så går det bra med sushiris, som ska ligga i blöt och sköljas många, många gånger så att det mesta av stärkelsen urlakas.

[linnzy]
0

Jo, jag är just diabetiker, så det går bort.

JAUS
0

Googlade runt lite och såg att andra kommit på samma idé som jag. Tydligen går det bra att mixa ner shirataki till "ris" med en matberedare. Skölj bara nudlarna noga först. Eftersom shiratakinudlar saknar smak i sig själva så är det nog bäst att koka dem i en buljong först.