Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4744 ggr
tudorrr
0

Återigen en nybörjare.

Hej! Har just börjat med LCHF.
Det finns många andra inlägg med samma frågor, men skulle gärna uppskatta svar iallafall.

Jag är 180cm. ca 102kg, 35år och muskulös.
Tränar gym 4 ggr i veckan, tungt och mycket. 1.5-timmespass minst och är slutkörd så jag knappt kan gå efteråt.
Går aldrig ner i vikt, lägger bara på mig muskler.

Åt väldigt lite innan. Frukost ett par ostmackor och 1/2 liter juice. Lunch var vanlig standardlunch på stan (kött och potatis el. pasta) eller micromåltid. Till kvällen ungefär samma som frukost eller micromåltid, men träningsdagar gainer(2 skopor, 30g)+mjölk+banan innan (för energin) och protein(2 skopor, 30g, holistic proteinpulver)+banan+mjölk efteråt (för proteinsyntesen, men ej mer energi). Aldrig mellanmål. Kanske en pizza i veckan. Ingen läsk, men däremot fun light.

Räknat och sett att utan pulvret låg jag på under 2000 kcal/dag. Helt fel när man tränar, men försökt gå ner i fett. Verkar iaf inte hindrat muskelproduktionen.

Nu har jag satt igång med LCHF.

Ett exempel på hur jag äter:

Frukost äggröra(3 ägg)+halvt paket bacon+fetmjölk.

Lunch sallad med feta, oliver, sallad samt gurka ca 400g totalt. Till detta ca 10cm baconlindad fläskfile.

Middag. Picnicbog, vet ej vikten, men 4cm*8cm diameter ca, samt gurka/fetasallad. Fetmjölk till detta.

Tänkt lägga till mer creime fraiche i maten.

Vill fortsätta med iaf proteinpulver+mjölk för träningen pga att jag inte vill förlora muskelmassa.

Gör jag rätt? Är jag på rätt spår om jag fortsätter så här? Vill gå ner i vikt och har försökt med enbart träning men fettmassan sjunker ej vad jag än gör. Uppskattar att jag har ca 15kg fett innan jag är rippad.

Tack för svar

/Henrik

Zepp
0

Här är en till som kan träna utan att vikten rör på sig i någon nämvärd omfattning.. däremot lägger jag inte på mig lika mycket muskler som du.

Basera din mat på fett kött, fisk skaldjur och ägg, som huvudkälla till både protein och fett, ät det helst morgon midag kväll.

Antagligen är du frisk så du behöver väl inte vara rädd för grönsaker he´ller, kanske tillomed någon rotfrukt fungerar.

Iallafall, grejen är att få kroppen att använda fett som främsta energikälla, då uppregleras din fettmetabolism. ditt blodsocker lägger sig lågt o fint samt du får normala insulinnivåer.. då kan din kropp lättare nyttja dina fettreserver mellan måltiderna.

Du kan få övergångsbesvär i 2-3 veckor innan kroppen lagt om sin förbräning, musklerna kan ta någon månad innan de är fult konverterade.

Börja med att slopa allt djunk och bulk, som socker, bröd, spannmål.

Om du fungerar dåligt på träningen så är det energibrist.. antingen att du äter för lite eller att du behöver lite mer kolhydrater än inaktiva.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Argumentet att du vill fortsätta med proteinpulver för att du inte vill förlora muskler låter knepigt. Det gör man bara om man äter för lite protein. Alltså. Ät riktigt protein. Morgon, middag, kväll. Proteinpulver kommer sällan ensamt, dvs, det finns gärna mindre bra saker i pulver, samtidigt som det finns få (inga?) bra argument att inte äta riktigt protein.

tudorrr
0

Tack för svaren.
Jag kanske får nog med protein genom maten då jag kommer äta mer kött. Jag får testa. Kommer ju iaf att ändra så att jag äter ordentligt innan träning och inte längre använda gainers, så det kanske löser sig automatiskt. Dock inte många som gymmar hårt som inte dricker proteinpulver, så man kommer att sticka ut.

Dock, som jag har förstått det så gäller det att verkligen öppna musklerna för proteinspjälkningen direkt efter träning för att få ut maximal effekt. Det är därför folk dricker proteindrinken direkt (ett par minuter) efter träning.

Zepp
0

Proteinpulver har effekt, men det beror antagligen mer på vilken nivå man tränar.

Mest effekt har det nog på de som äter dåligt med kött.

Sen för vanliga motíonärer tror jag det löser lite andra problem än de man tänker på.

Man behöver inte räkna o väga sina proteinkällor så noga då man vet att man får i sig tillräckligt genom pulvren.

Sen så behöver man inte vara så himla noga med matrutiner och annat, då man vet att man får i sig så det räcker via pulvren.

Nu är det knappast något problem med sådana pulver vad jag vet så det är väl knappast det man behöver focusera mest på, dfäremot så gäller det att få lite bättre koll på maten och hur de påverkar din kropp, överlag.. om man vill bygga muskler och tappa fett.

tudorrr
0

4 dagar in. Känner mig helt tömd på energi och deppig. Det känns som efter ett träningspass men utan dom positiva delarna. Inte hungrig, men skulle kunna lägga mig och sova när som helst. Vet att jag har en detoxtid, så inte orolig.

Tänkte lägga in ett litet tips på lunchmat om ni bor i göteborg.

Norstan, hemköp, deli'n. Sallad+fet mat i lösvikt. Salladen är lätt att blanda, mycket feta och andra ostar. Köttsidan har t.ex baconlindad fläskfilé och mycket annat gott. En stooor portion kostar ca 70:-

Wildrat
0

#5 Helt naturliga omställninbgsbesvär. Dina glykogendepåer töms nu och kroppen kommer snart att skrika att du svälter, sen lär den sig att fettet går precis lika bra att använda till bränsle.

De första 2-3 veckorna är hemska för många men ge inte upp, det går över.

Glöm inte att:

• Äta ordentligt
  • Dricka ordentligt
  • Tillföra salt (annars stannar inte vattnet kvar)
mooonlight
0

#4 I stora drag har du säkert rätt. Men. Jag tolkar det som att TS tränar mycket och hårt och har mycket muskler. Om han utsätter sig för "1.5-timmespass minst och är slutkörd så jag knappt kan gå efteråt" skulle inte jag klassa honom som vanlig motionär som bara behöver tänka på att äta vettigt.

Redan efter 45-60 minuters hård träning kan kortisolnivån öka så pass att det ger kraftig nedbrytning av muskelprotein. Vid långvarig och/eller riktigt hård träning - som TS verkar ägna sig åt - är det väl snarare att rekommendera ett rent, magert protein inom 15-45 minuter efter ett pass. Protein i vätskeform processas lättare och snabbare i kroppen är riktig och näringsrik mat.

Zepp
0

Jag tyckte jag lindade in svaret såpass att det framgick att det beror på vilken nivå man tränar?

Och för de som tränar stenhårt kan man även utan större fara fylla på med glukos efter ett pass.. det underlättar oxå att inte allt för mycket protein används som energi utan går i retur till proteinsyntesen.

Sen har det spekulerats hir o dit om huruvida man behöver lite högre insulin för att putta in alla aminosyrorna.

tudorrr
0

5 dagar in. Första träningspasset. Vadå låg energi! Gick ju hur bra som helst! Mer kalorier gav mig mer energi. Skönt då muskeltillväxten led av lågkaloridieten jag höll tidigare för att försöka gå ner i vikt. Skönt med lite endorfiner efter tidigare seghet också.

minus 1.5kg på 5 dagar. Vet att mycket är vätska men glad iaf. :)

Inget sug efter socker alls, men jag har ju aldrig småätit heller. Ligger på under 5% kolhydrater i kosten.

Zepp
0

Iomed att du redan är vältränad så har du sannolikt en rätt god fettförbräning redan från start.

nilekatt
0

Heja dig tudorrr! Lycka till! Glad

tudorrr
0

Se på fan.. detta funkar verkligen! Droppar ca 0.75kg i veckan i stadig takt, samtidigt som musklerna växer, vilket borde motsvara ännu större fettförlust! :) Skönt att inte svälta sig!

Lätt trött på ägg, bacon och kassler dock, men har inget problem att se det som enbart föda och ignorera njutningen.

Bytt proteinpulvret mot EAA samt BCAA och lagt till ZMA (zink, mag, B6). Även kreatin, Arginin, Taurin, omega3 samt ALA (Tokbra antioxidant, men pisset luktar bränd plast).

camsve09
0

Grattis! Låter fantastiskt!

Zepp
0

Tja.. om nu bodybuildarna gör så när de deffar så borde det fungera på dig oxå.

Låt det nu gå ner i lagom takt så slipper du bakslag.. och du det finns annat än ägg o bacon.

http://www.lchfmat.com/

tudorrr
0

Hepp! Går inte ner i vikt längre, men gnäller inte för det. Kollar måttbandet istället och midjan blir mindre och mindre!

Växer dock så det knakar i muskler. Lite pinsamt, men mäter biceps och är uppe i 42 cm nu och det ökar per vecka.

Tror mycket har att göra med ALA. Stora doser rensar verkligen kroppen från skräp. Ligger på 1.4g per dag nu (rek min 200mg). Ligger så gott som aldrig i katabolt tillstånd. Kreatinet hjälper ju också.

tudorrr
0

Haha! Tappade 2kg under jul! :D Sista vägning 21:a vägde mig idag, 28:e.
Åt som en gris, så mycket jag orkade och hela tiden!

5kg på under 2 månader!

Tack till kosten och den här sidan som är full med braheter :)

Katti
0

Vilken bra tråd att visa för min fettskrämda hårdtränande vän Skrattande. Lycka till även i fortsättningen!

Jo du, är det någon på gymmet som har kommenterat din förändring?

LCHF-tina
0

wow tudorr va roligt att höra! Jag är en hårdtränande tjej som försöker bygga muskler. Äter som ett djur men ökar inte så mycket i muskler! Gråter Har du några tips till mig?

På gymmet kör jag basövningar som knäböj, utfall, marklyft, bänkpress, frivändningar och chins. Jag tar proteinpulver, tog EAA innan men gör inte längre. Äter LCHF, inte särskilt strikt men mycket kött ägg och fisk och sallad/grönsaker om jag känner för det.

Mitt problem: är inte särskilt muskulös bara tunn, 48kg och kan inte öka i övningarna :/ Bänkpressen har stannat av totalt i flera månader Gråter

Tinas Taiwan - min blogg

tudorrr
0

Hej!

Katti: Jag tror alla märkt och kommenterat min förändring :) Visst har jag blivit generellt mindre av kosten, men växt på rätt sätt. Träning tidigare gjorde ingenting då jag låg på kaloriunderskott.

LCHF-tina: Vissa har lättare, vissa svårare att bygga muskler. Jag är inte på något sätt en expert. Jag kan bara säga vad som funkar för mig. Jag har läst på en hel del, men det finns många källor som säger tvärtemot varandra. Vad som står nedan är lite vad jag har läst mig till samt mina erfarenheter.

Färre reps brukar vara något som fungerar. Jag kör nu ca 8 reps och 6 sets där första setet är uppvärmning med lägre vikter. Jag kör på ca 85% av maxvikt vid de tyngre seten. Om jag vid latsdrag maxar vid 100kg så skall jag göra 8 reps med ca 85kg. Jag kör till failure alltså hellre bara orka 7 men riktigt slita och inte orka den sista reppen. Jag kan också sänka tyngden för de sista 2 seten för att verkligen tömma muskeln. Pausa minst en minut mellan setten. Gärna mer. Du skall vara helt orkeslös i muskeln efteråt och inte bara i 5 minuter utan länge. Kort paus mellan setten ger mer mjölksyra än att du tömmer muskeln.

Det finns massa åsikter om hur ofta en muskel skall tränas per vecka. För mig funkar en 2-split. Alltså halva kroppen en dag, halva nästa, sedan en dag med vila eller cardio. Aldrig cardio samma dag som muskler annat än som uppvärmning.

Uppdelningen för mig är såhär: dag1: rygg(sida, mitt, nedre), bakre axlar, nacke, biceps. dag2: bröst, mage, främre axlar, lår, baksida lår, vader, triceps.

Eaa höjer insulinnivån, men då du redan är smal borde det inte vara något problem. BCAA höjer inte insulinnivån och är bättre om man vill gå ner samtidigt. Jag har nu gått över till enbart BCAA och det funkar bättre för mig nu tycker jag. Jag tar även ALA (antioxidant som är bra för alla) vilket hjälper till med dels återhämtning men även bra för att ligga i ett anabolt tillstånd. Det finns inga biverkningar med stora doser och stora doser (jag kör 1.2g per dag) hjälper vid muskelbyggning. Sist, men inte minst, kreatin. Det finns massa sätt att ta kreatin. Monohydrat, pre-workout pump osv.. Jag kör pre workout tabletter. 8 st tabletter innan varje pass. De ger mer utålighet och du kan pressa mer. Kreatin 'blåser upp' muskeln med vätska. Det gör det lättare för muskeln att bygga äkta muskler.

Ät mycket protein. 2g/kg du väger per dag. Minst 100g protein/dag för dig. Börja med proteinpulver igen. Direkt före, under passet och efter. Det är då det verkligen behövs. Var heller inte rädd för lite protein till frukost. Om du redan är smal skall du inte göra det svårt för dig genom att ligga på kaloriunderskott. Mer mat helt enkelt.

Så, för att sammanfatta. Träna hårt och tungt. Ingen cardio när du kör muskler. Dela upp kroppen i flera delar. Protein före under och efter. Kreatin hjälper, så även ALA. Ät mer.

Jag hoppas att något av detta kan hjälpa dig :)

LCHF-tina
0

tudorr TACK!!!! Vilka supertips, det här va precis vad jag behövde höra! Skrattande

Jag ska följa alla dina råd, tycker att de verkar asbra. Jag delar just nu upp kroppen ungefär som du gör, men jag förstår nu att jag inte tar ut mig ordentligt. Jag kör dessutom för tungt för att jag ska kunna tömma muskeln på energi, ska börja köra 85% av max på tyngsta seten!

Ska springa till MMsports å köpa BCAA, Kreatin och mer proteinpulver :D