Fett eller kolhydrater?
En MYCKET INTRESSANT studie- för folk att själva begrunda och dra slutsatser från.
Kanske ska vi som varkar ha svårt att gå ner i vikt på denna kost, testa vårt fastesocker?
Bra umbra!!!
Uffe Ravnskov är pålitlig när det gäller vår kost 
Länk till hans hemsida finns under länkfliken uppe i mitten för den som vill läsa mer om/av honom.
Jag skall även putta upp en artikel av honom som vi faktiskt har i arkivet…
Numer pensionär i Nynäshamn
Gaah! Läste kommentatren av dietisten Gisela van der Ster. Ska de skuldbelägga patienterna nu igen?
MIN erfarenhet är att hur lite fett och mycket fibrer jag än ätit har rådet alltid varit detsamma - "mindre fett och mer fibrer". En gång när jag i desperation berättade att jag slutat med fett på smörgås, mer eller mindre torkade av köttbitarna jag stekt, åt fullkornbröd, fullkornspasta, råris och gjorde gröt på rent kli blev svaret: "Du får väl minska ännu mer på fettet då och försök lägga till mer fibrer!". Hur fan kan det feltolkas? 
hemul:
PRECIS så har jag blivit bemött i TRETTIO år. Det är hemskt. Fick just PM från vår nya medlem Drutten som har samma problematik.
(Flyttar den här tråden till Hälsa!!!)
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har gud ske pris bara träffat en dietist en gång. Hon spenderade 20 minuter av min dyrköpta tid på att hålla upp stora, glossiga färgbilder på olika maträtter och mackor och fråga om jag tyckte det såg gott ut.
Till slut ledsnade jag på att bli behandlad som en treåring och bad henne fråga om det hon ville veta istället och eventuellt ge mig de råd jag kommit dit för också. Hon bad mig då beskriva hur jag åt. Jag fick beröm för allt. Jättebra och fettsnålt åt jag! Men i remisssvaret till min läkare skrev fanstyget att jag borde dra ner på fettet och äta mera fibrer! 
Jag har aldrig varit hos en dietist men har läst om vad de rekommenderar.
Hemul: "Du får väl minska ännu mer på fettet då…"
Det där är vad vi kallade önsketänkandets psykologi - om teorin inte ger resultat så är det inte fel på teorin, det gäller bara att ta dubbel dos. Var aktuellt i Rössnerkommentaren tidigare i veckan.
Samma tänkande som i diverse politiska partiers resonemang - vilka säger vi inte här.

Väldigt intressant, tack umbra!
Jag mår t.ex. jättebra av den här kosten och bygger muskler på gymmet, men jag har nog ett ganska välfungerande insulinsystem.
Det kanske vore bättre för mig att modifiera min kost till mer low/medium fat istället för high fat och äta lite mer kolhydrater… Fast det var ju så jag åt innan och jag känner mig mer lugn och fokuserad nu.
Jaja, den som lever får se. Nu mår jag som sagt bra på lchf, så varför ändra på något som fungerar? Det kommer hela tiden nya rapporter, man måste ju hinna leva också och inte bara grubbla över kosten…
För övrigt är jag överlycklig och tacksam över att aldrig ha besökt en dietist, jag skulle bli så frustrerad! 
Dum fråga, men man kan alltså mäta om man är insulinresistent?
Finns det vettiga dietister? undrar jag.
Det finns vissa riktvärden för vad som är normalt blodsocker och inte… Alla som har diabetes har en blodsockermätare, och annars kan man mäta blodsockret hos distriktssköterksan för att få veta om man är insulinresisitent
Plus att de skulle kunna mäta insulinnivån om de bara ville och därmed upptäcka prediabetiker tidigare. Det är t.o.m. ett billigt prov vad jag hört, men de vägrar.

Men viktnedgång behöver inte vara hälsosam. Bara för att de visar att man kan gå ned i vikt av någon metod betyder inte det att det är nyttigt.
Det som är intressant med LCHF är att det oftare sker på ett hälsosamt sätt, till skillnad från HCLF.
Läs om bantningsmyten: http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/bantningsmyten_16.html

Johanna - Jag håller med dig i ditt påstående!
Den som bantat (svält sig) kan, pga muskelförtvining råkar få sämre muskler/fett-kvot än tidigare…mao har de lyckats skapa en hälsoförsämring…iallafall som jag ser det.
Övervikt i sig tror jag inte är farligt, utan det metabola syndromet.