Ny här; "Ullamayday"!
Hej. Jag är ny i detta forum och försöker gå ner i vikt sedan den 3 mars. Hitintills blir det 1½ kg.(Mer om mej i mitt info).Jag försöker göra det väldigt enkelt med min bantning.Har GI och Atkinson som mall (nu ser jag i detta forum att här är hur många varianter som helst).
Jag har uteslutit ris, pasta, socker, potatis och bröd.Äter kött, fisk, fågel och mycket grönsaker.Min avsikt är att hålla så låg kolhydratnivå som möjligt; typ inga alls och inte rusa i väg med kolhydraterna (blir ju att det inte blir så automatiskt).Jag väger inte, kollar inte, det här 20 g kolhydrater och si och så mycket fett och proteiner. Då blir jag liskom besatt ;-) Tar åt mej tips och råd lite här och lite där. Jag är dålig på att motioner, tyvärr.
Om någon har ett bra tips på en "rivstart" som sätter igång systemet är jag tacksam.
Hej och välkommen..
Anledningen till att det finns så många varianter här är helt enkelt därför att det finns så många människor här… och vi är alla olika, och det är det som är både hemligheten och svårigheten med LCHF,,,
Vi har ju kommit fram till att det finns skillnader mellan människor, att vi inte är stöpta i samma form.. 
Det är ju det som gör det så svårt att hita rätt, man måste prova sig fram, vissa här kan äta ganska fritt och ändå gå ner i vikt, andra kan inte titta på en grönsak utan att gå upp ett kilo….
Jag kan äta cashewnötter men inte hasselnötter till exempel… och det tog mig ganska lång tid att klura ut..
Det kommer säkertmånga tips om rivstart här, det finns dock en hel del material redan i artiklar och länkar, tex Dr Dahlqvists blogg… sen kan jag rekomendera en eller flera av de böcker som finns..
Låt dig inte skrämmas av att det finns svårigheter, vinsterna är värd varenda uppoffring,…..

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Om du inte väger något så kolla att det du stoppar i dig inte innehåller mer än 3 % kolhydrater. Man får lusläsa förpackningarna i affären. Det är bra riktmärke.
Lycka till!

Välkommen hit, ullamayday! Det är många här som inte räknar så noga, bl a jag själv. Det är inte alls nödvändigt… men å andra sidan finns det många som vill räkna och mäta, för att känna sig trygga. Som folke redan påpekat, vi är alla olika! 
"still lost in space and time"

Ni som har kommit en bit………….vilka böcker rekommenderar Ni?
Har finns så himla mycket att läsa igenom, så det skulle ta mej månader ;-). Ge mej gärna bloggadress och lite mera exakt var jag hittar "rivstarter".
Jag blev räddad av Sten Sture Skaldemans bok
"Ät dig ner i vikt" (Jag har blitt bra på att göra länkar
)
Men de andra är lika goa… det var bara så att hans bok fanns inom räckhåll för mig när jag var i nöd !
Titta under länkar så hittar du mycket nyttigt !
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Välkommen!!
Sten Stures bok har du redan fått tips om- läs den!
Ett tips till är Litsfeldts "Fettskrämd".
Välkommen ullamayday!
Både Skaldemans och Litsfeldts böcker är mycket läsvärda, precis som du fått tips om i inläggen här ovanför. Jag vill också tipsa om en anna av Litsfeldts böcker, som är väldigt bra för nybörjare. Den heter "Ät fet mat - bli frisk och smal". Det är samma koncept som i Skaldemans bok, fast ännu mer lättillgängligt och med en del bra menyförslag i slutet.
Lycka till!