Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8197 ggr
yvonnel
0

Teflon

Livsmedelsverket och kosten

Marcus Borg om Livsmedelsverket och kosten

Varning för teflon

Publicerad: 2010-07-18, Uppdaterad: 2010-07-18

Teflon är en produkt som är vanlig i svenska hushåll, den finns t. ex. i stekpannor och andra produkter som används till matlagning. Vad som det inte talas mycket om är att stekpannor och andra produkter med teflonyta på mellan två till fem minuter kan nå en temperatur som gör att teflonytan bryts ned och avger giftiga partiklar och gaser. Dessa giftiga ämnen har i USA kunnat kopplats till hundratals dödsfall hos husdjur och illamående hos människor.

Jag fick ögonen på den här artikeln och tänkte att den måste ni läsa, särskilt nu i juletider när det är aktuellt att vara smart och lämna tillbaka ev. teflonpresenter, byt till gjutjärn istället. Kunde bli en stor demonstration, kanske, eventuellt.

Wildrat
0

Det står på lappen till teflonpannor man köper på ikea att man inte ska använda den i samma rum som en papegoja. De är tydligen extra känsliga.

Själv undviker jag teflon så mycket som möjligt. Har en gjutjärnspanna och tänker köpa en till…

maxiq
0

Vilken tur att jag varken är rädd för kolesterol eller innehar en papegoja. Däremot har jag ett s.k. teflon-minne eftersom ingenting fastnar. :-|

För att få fast teflonet i pannan så hettar de upp den till många, många grader så det verkar konstigt att den ska släppa ifrån sig elände på en vanlig spis. Det går utmärkt att steka i en massa smör även om man har en teflonpanna. :-)

Wildrat
0

Värst är det väl eg med gamla pannor och kastruller där teflonet börjat lossna, då lär man få i sig en hel del som småbitar. men de kanske är för stora för att komma igenom tarmväggen?

Lynxx
0

Teflonet släpper nog inte, om man inte skrapar bort det med redskapen - men kemikalierna som finns i det löses ut.

Precis som mjukgörare i plaster löses ut i maten man förvarar i plastpåsar. Bisfenol A, som finns i nappflaskor m.m.

/L

Anders-S
0

Jag använder glas, emalj, rostfritt och gjutjärn istället för plast, plåt och teflon.

Inget engångs, vare sig plast eller papper.

Glasformar i ugnen, glasburkar i kyl, frys och skafferi.

Vattenkokare i plast borde ersättas av vattenkokare i glas, typ Melittakanna med "doppvärmare".  Har inte hittat någon färdigkonstruerad i någon butik ännu, men det kommer säkert från Kina snart.

karinafp
0

Nja, Teflon PTFE löses bara upp av kungsvatten, och SÅ starka syror har vi inte i magen!

gluffgluff
0

#7: Hur får du ner teflonpannan i magen? ;-)

Wildrat
0

Det finns ju det som inte löses upp i magen men som kommer ner i tillräckligt små bitar för att passera tarmväggen, särskilt om man har tarmar som inte mår så bra… Har dock inget eget exempel…

dufva
0

Jag slängde mina redan för 20 år sen när en väldigt hälsomedveten bekant som minsann bara använde fettsnåla pannor hastigt insjuknade och dog i cancer.

JAUS
0

Jag rekommenderar rostfritt, bredare användningområde än gjurtjärn samt lättare vikt och dessutom så behöver man inte fetta in pannan om man inte vill. Om det bränner fast så är det bara ta fram svinto och lite vatten och pannan är som ny.

Anders-S
0

Såg i något reklamutskick att man sålde lergrytor för rimligt pris nu innan jul. Ett utmärkt sätt att laga mat och en bra julklapp!

hemul
0

Ja, det var på City Gross. En mindre Schlemmertopf för 129:-.

Det där med glas i frysen har jag också funderat på. Problemet är att det tar sån plats. Kör du med vanliga syltburkar eller? Det gör jag i kylen, men frysen…

Anders-S
0

#13   Syltburkar????

Nej, sillburkar!

Lynxx
0

#6 - Det finns rostfria vattenkokare - jag har en Melissa Quick som jag köpte för många år se'n.

Här finns ngr expl:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/vattenkokare/vattenkokare

…ngr med temp-inställning åxå.

/L

hemul
0

Du måste ha en jäkla stor frys, Ander-S!Skrattande Min är sprängfull trots plastpåsar. Foten i munnen

Anders-S
0

Re: #16

Fett härsknar.  Se till att ha omsättning i frysen.

Du har ingen nytta av en sprängfull frys om nästa solstorm orsakar längre strömavbrott om du inte skaffat en som går på solpanel eller absorptionskyla, gas eller fotogen.