Anka, hur gör man?
Jag har köpt en fryst anka, något som länge, länge legat i bakhuvudet att göra.
Nu till problemet, jag har aldrig tillagat en anka eller gås och jag letade recept, det finns många men jag känner mig verkligen som novisen här, så jag hoppas att någon kan ge mig tips som ger en god anka med krispigt skinn och gott kött. Ska man helst fylla den så som man gör med kalkon?

Jag har också köpt några stycken till priset 29,90 kg!!!! Gissa hur glad jag blev….
Min anka ska in i ugnen och ugnsbakas hel som kyckling eller kalkon. Sedan ta hand om stekskyn och göra en god sås av den och servera med hasselbackspotatis och gelé för de som äter det.
Något recept däremot har inte jag heller ( jag brukar höfta till lite efter något kalkonrecept, både kryddning och fyllning) och de recept som finns att söka på nätet är mest urbenad anka eller förstås ankbröst….men här ska hela fågeln tas om hand
Jamie Oliver gjorde en juspecial för några år sedan med helstekt anka….det var då jag bestämde mig att byta ut den torra julkalkonen. Kanske det programmet går att hitta på nätet.
Jag väntar kvar här i din tråd för anktips jag med..
Jag såg ett tips på TV, jag tror det var Two Fat Ladies. Man skulle skålla ankan först för att få skinnet att lyfta och bli exta knaprigt. Har också läst att man ska pensla/ösa med kallt vatten i samma syfta, men det är då när den börjar bli klar (tror jag).
Aliki, var hittade du de billiga ankorna? Vill ha! 

Vi-butiken i Hökarängen Sthlm. Kanske nyöppningserbjudande?
Men kolla andra Vi-butiker, de kanske har samma pris.
Jo, pekinganka ska ju skållas, hängas osv… vem orkar?
Darn. Vi har inte Vi.
Jo, men det här var inte så komplicerat. De bara la fågeln i diskhon och slog över en gryta kokande vatten. Klart! Med proppen ut alltså. Tror de masserade den lite på det också. 
Jag köpte min anka på Netto för 45 kr/kg nog ganska bra pris tror jag. Gick till Netto för att jag har för mig att det är bäst att köpa danskt i detta fall. Min anka väger 2,6 kg.
Det där med att skålla har jag åxå läst om och massage, ska göra mitt bästa, hur som helst så är det lite spännande.
Glöm bara inte att ta ut ankan från frysen 2-3 dagar innan stekning.
Vad tror ni om att stoppa den med köttfärs, lök och några fler kryddor, kan det bli gott med pepparkakskryddor?
Jag tror att det är viktigt att ösa under stektiden, får nog köpa en sån där uppsugsspruta som man har till kalkon.

Nix, inget ösa!!!
Det är det som är det finfina med ankan till skillnad mot den torra kalkonen som jag brukar grilla i foliepaket eller stekgryta för att få den ätbar.

Det var gott:) Tyvärr inte jag som lagade så jag kan inte hjälpa med recept men kocken gjorde apelsinsås. Om man gör en googlesök på helstekt anka så får man några receptförslag.
Butiken i Hökarängen är inte längre Vi utan det (och andra MatDax butiker i södra Stockholm, Högdalen, Hagsätra?) tillhör Matrebellerna. Fast jag tror att det var bara MatDax som hade extrapris på ankan. Det är ännu billigare nu på fredag men man får bara köpa 2 st.
liiite övertydligt kanske 
fast bara själva namnet på maträtten, sidan kan inte öppnas.

… apelsinsas med anka ar ingen favorit har … men denna klassiska confit passar LCHF som en handske … om man inte har na't emot att stycka ankan:
http://www.meilleurduchef.com/cgi/mdc/l/fr/recettes/confit_canard_ill.html
Det ar en bild serie men jag oversatter garna om nagon ar intresserad …
Hej, ni som tycker om ankarecept!
Jag trodde att jag hade fixat en länk, men tji fick jag - och ni andra med.
Men det går att kopiera texten under bilden : Helstekt anka med hallonsås och sedan googla, då kommer det upp en väldigt bra och tydlig receptsida, med ingredienser och väldigt bra instruktioner för den som är 1:a -gångare.
Jag har sökt efter Two fat Ladies också, men deras hela recept har jag inte heller kommit åt, bara läst om. Kanske är det bra vilket som, men dem vill att man ska skålla hela ankan och massera den för att få fettet att smälta under stekningen.
Saltlake eller skålla - that is the question!
Egentligen är det ju bara en fågel, man kanske inte ska göra sig så mycket besvär, men det vore ju skoj om man lyckas få en smakupplevelse som man gärna skulle vilja ha en gång till.
Lycka till ni som vill försöka, rapportera gärna om det blev bra.
God Jul
#11 Jag är intresserad.
Själv har jag en gås på tining istället för anka eftersom jag är stor i maten. Drygt 5 kilo väger den.

Varsagod!
Du kan lagga till andra kryddor som till exempel krossad svartpeppar, lagerblad, timjan men har har de inte gjort detta for kottet pa en anka fran Les Landes ar oftast sa smakrikt sa man behover inte na't extra. Ankorna saljs oftast efter man har tagit ut levern for att salja den som foie gras. Vi at farsk, snabbstekt foie gras med farska druvor som entree pa julafton nar vi bodde i St Marie de Gosse, en liten by pa vischan i Les Landes.
Confit kan ocksa goras fran andra bitar av ankan, till exempel brostbitarna. Confit haller sig ocksa ratt sa lange om man omsluter det helt med fettet och forvarar det kallt.
Confit de canard
Ingredienser
2 feta ankor
- ta de fetaste du kan hitta for i Les Landes ar ankorna feta och runda - ingen kinesmat dar inte :0)
Kosher salt (inte mindre storlek)
1 - Klipp av benen + laren fran ankkroppen och tack benen ordentligt med kosher salt. Klappa in det sa saltet sitter kvar.
(forsokte komma in pa siten som har schema hur man styckar en anka, men de vill ha betalande medlemmar)
2 + 3 - Kla ett karl med cling film och lat benen saltmarinera kallt i 24 timmar.
4 - Under tiden finhacka allt fett som du har lyckats fa ur ankorna
5 - Lagg fettet i en tjockbottnad kastrull
6 - Satt kastrullen over LAG varme
7 + 8 Lat fettet smalta l-a-n-g-s-a-m-t tills allt ar smalt
9 - Sila fettet ner i ett karl genom valdigt finmaskigt nat eller sil … OBS! Det ar HETT.
10 - Anvand en soppslev och pressa ner ordentligt pa de sma kottbitar som satt fast i fettet sa allt smalt fett samlas i karlet.
11 - Forvara fettet kallt tills det ar dags att koka ankbenen
12 - Nasta dag ar marineringen klar och fettet har hardnat. Smalt fettet igen pa lag varme.
13 - Skrapa saltet av ankbenen och skolj dem noga under rinnande vatten.
14 - Torka benet ordentligt torra med hushallspapper (eller handdukar)
15 - Nar fettet mater 70C lagg i benen och koka i 2 timmar pa svag varme. Det ar bast att anvanda en termometer for att halla temperaturen konstant.
16 - Efter tva timmar, benen ar genomkokta. Kolla genom att sticka en gaffel i kottet. Gaffeln ska ga in latt, utan motstand. Lagg over benen i en skal
17 - Hall fettet over benen genom att pa nytt sila det genom fint nat eller sil. Stall kallt.
18 - Nar det ar dags att ata, lagg benen i en (teflon) sautepanna, skinnsida nerat.
19 - Stek pa medelhog varme, under lock
20 - Halvvags i uppvarmningen, tippa pannan (locket pa plats!) och hall tillbaka sa mycket fett som mojligt i pannan dar benen lagrades i sitt ankfettet
21 - Lagg tillbaka benen i pannan, den brynta sidan uppat
22 - Nar benen ar brynta och varmda ar de fardiga att ata
23 - Servera med ugnsbakad potatis och en klick saltat smor eller en klick creme fraiche.
Rapport om en anka!
Min anka blev jättegod, men trots att den vägde 2,6 kg så blev det inte särskilt mycket att äta. 2 ankbröst + lite kött från låren och väldigt lite från vingarna, det bästa köttet var ju bröstbitarna, vi är ju proteinätare så det räckte knappt till 2 snygga portioner men blir lite kvar av småbitar och benskrap som duger till lunch med lite gräddesås.
Det blev väldigt saftigt och gott kött, men nu efteråt känns det som en
Mitt sätt blev att lägga fågeln i saltlake ca 12 timmar, torkade av den och stoppade in 1 stor apelsin + 1 stor gul lök innan jag band ihop rumpan med benen och vingarna med halsen. Bra med kryddor, svartpeppar, curry, paprika, lagerblad och basilika. Därefter på galler i ugnen 50 min. ryggsida upp + 50 min. bröstsida upp och jag hade även gjort rutning med vass kniv. Färdigstekt fick den ligga och dra i 30 min. med alufoil runtom innan skivning. Serverade med smörslungade broccoli.
onödig stressfaktor att steka en hel anka, aå stor. En kyckliing ock känns i nyläget ger ungefär samma mängd kött.
Oops!
Här blev det visst något rörigt!
En mening delade på sig och hoppade upp några steg, jag såg inte efter i tid för att fixa men det är väl kanske inte så väldigt viktigt, i varje fall inte omöjligt att läsförstå. Men jag ville att det skulle bli så här ungefär:
Det blev väldigt saftigt och gott kött, men nu efteråt känns det som en onödig stressfaktor att steka en hel anka, så stor.
En kyckliing känns i nuläget kunna ge ungefär samma mängd kött, men förstås, det blir ju en fin variation smakmässigt.
Såja, nu har jag nog pratat färdigt om anka!

Foto: Ulf SvenssonHelstekt rimmad anka med hallonsås
Foto: Ulf SvenssonHelstekt rimmad anka med hallonsås