Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3993 ggr
zeretki
0

Gammaldags mjölk

Var på besök i Uddevalla härmveckan och var inne på Willy's för att köpa fläsksvålar. Där stod en kvinna och gjorde reklam för icke homogeniserad mjölk! Den feta varianten med 3% var helt OK.

Den var tydligen från Skåne… Minns inte vad den hette. Men kolla era affärer, om ni är intresserade av icke-homgeniserad mjölk!

Det var roligt, för jag började snacka fett med henne och hon var mycket positiv det!

Mervi
0

Vi har mjölk i vår Citycross som säljs i 2 liters dunkar och den är inte homogeniserad. Man måste skaka den innan man häller upp så att fettet blandar sig i mjölken. Vi köpte den mjölken ofta förr men nu använder jag inte mjölk. Jag tror att den heter Åsens eller något sådant.

5barnsmamma
0

Stämmer Åsens heter den finns 1,8% och 3% Willys har den och den är toppenbra att ha hemma för de som vill ha lite mjölk då och då.(mina barn)Mycket god och omtyckt

Bookia
0

Arla har ju sin Gammaldags mjölk som är både icke homogeniserad samt lågpastöriserad. Fast den är jämt slut på min Ica affär.  Skrikandes Får skälla lite på dem.

Kan tipsa att skaka paketet ORDENTLIGT innan den öppnas, och när allt är uthällt riva upp paketet och skrapa loss grädden, den tenderar att klistra fast sig på paketets väggar och det blir rätt mkt grädde som fastnar på det viset.

Freja, hur tusan lyckas de ha så exakt fettprocentandel på mjölken utan att ha homogeniserat det först? Det enda sättet jag kan tänka mig är att värma upp mjölken ordentligt (pastörisera) så att grädden smälter och sen separera det på nåt sätt.

zeretki
0

Hon sa faktiskt att man skulle skaka mjölken…

Bookia: jag har ingen aning. ;)

copia
0

Jag köpte ett par dunkar mjälk på Willys igår. Den är lågpastöriserad, berättade hon, så något har man ju gjort. Finns väl regler för sånt,va? God var den iallafall, sonen bälgade i sej halva dunken på kvällen..han är i kalvperioden nu, snart 15 o växer så det knakar. Min man berättade ,att efter oss hade det kommit en dam o frågat efter en fetare variant på mjölken..Så vi är fler..

hemul
0

Jag vill också köpa mjölk i dunk! Häruppe har Willys slutat med Arlas gammaldag. Hoppas de börjar importera er mjölk itället. Jobbigt att hansla på Willys när de inte har basvaror som gammaldags mjölk och ekologosk grädde.

Ayla
0

Sen några månader tillbaka så har vi börjat köpa Åsens mjölk. Efter att ha "tvingat" barnen att dricka lättmjölk under många år så skrek de av glädje när vi kom hem med Åsens! Varför lyssnar man inte mer på barnen och vad deras kroppar kräver?? Märker på de att de verkligen gillar riktig mjölk, smör och bregott! Bröd konsumtionen har på ngt sätt minskat i familjen medan mjölk, smör och ost konsumtionen har ökat markant! Barnen verkar mättare än förr! Detta trots att de INTE äter LCHF, men de ser ju naturligtvis hur jag och min man äter och vi pratar mycket om det! Fram för Åsens fantastiska mjölk! Önskar bara att man kunde påverkat skolan, som enbart serverar lättmjölk och vatten!

zeretki
0

copia: ja, den är pasteuriserad för det måste man göra men inte homogeniserad - där man separerar fettet på nåt sätt. Så denna mjölk är mer naturlig. :)

Ayla: det låter underbart, tycker jag! Ska man dricka mjölk ska man definitivt dricka hälsosam mjölk. Och barn bör dricka sånt här istället för lättmjölk! :)

Amiechan
0

Jo, vi har Åsens mjölk hemma också, maken kalvar den och svärföräldrarna har den i kaffet även om vi erbjuder dem vispgrädde ;-)