Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5176 ggr
sprak
0

Viktstabilisering

Hej!

Jag är i tillfrisknadsfasen av en ätstörning och har under mina turbulenta år som ätstörd blivit insnöad på att äta så litet kolhydrater som möjligt ett flertal gånger i olika vändor. 

Nu är det så att varje gång jag börjar dra ner på mitt höga intag av kolhydrater (mellan 100 g och 200g per dag) så hoppar vikten stadigt uppåt. Vad kan det bero på? Det gör mig faktiskt rädd för att dra ner på kolhydraterna trots att den energimängd jag får i mig fortfarande är densamma! Nu har jag ramlat tillbaka i att äta mer kolhydrater och mindre fett igen - och vikten stabiliserar sig av någon anledning då.

Grejen är den att jag älskar kolhydrater i alla dess former och även om jag inte äter pasta och potatis så äter jag rätt mycket havregryn, bröd och grönsaker. Men jag är beredd att göra den uppoffringen för att bli mer säker på att få ett långt friskt liv. Om det bara inte vore för det här med vikten.. jag har en grav viktfobi och så fort den börjar vandra uppåt får jag panik och börjar kontrollera maten ännu mer (väger, mäter och räknar).

Vad beror viktuppgången på? 
Tack på förhand!

Effie
0

Har du använt måttband? Går måtten också uppåt?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
0

Hur är din vikt då? Är du överviktig, underviktig eller normal? Utifrån vad du berätter så är min tanke att du kanske är underviktig och då är det ju naturligt och bra att du går upp, men jag gissar ju bara.

sprak
0

Hej!

Jag har ca BMI 21 så jag är inte underviktig längre..
Måtten går också upp tyvärr :(
Gillar det inte!

MimLan
0

Hur mycket hoppar vikten upp på, och hur länge har du dragit ner på kolhydraterna vid dessa tillfällen?