Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5864 ggr
TeamVanity
0

Lyckas inte med äggmjölk

Hur lyckas ni med äggmjölken, egentligen?

Jag brukar blanda ner lite smör i ett ägg och sen
gör jag en dubbelespresso som jag blandar ner, eller ev 1.5 dl kokande vatten. Ändå får jag de där äckliga "äggbitarna" i. Och så kallnar den och blir ljummen medan man vispar.

Någon som vet vad det är jag gör för fel?

fru-kryss
0

Jag smälter smör och slår på vatten som får koka upp. Häller det över äggen och anv sedan mixerstav. Det är så varm så jag kan inte dricka det på en gång.

Lycka till

ashe
0

Jag smälter smör i mikron, knäcker ett ägg i, sätter ner mixerstaven över ägget och håller stilla och kör. Efter ett tag kryper tjock-äggröran fram och så blir vips allt tjockt och fluffigt. Sen mixar jag i kaffe eller kokhett vatten. Perfekt varenda gång.

[Pennylane1]
0

jag slänger ner en klick smör och två ägg i en mixerkanna och häller på kokande vatten (minst två-tre dl annars kommer det inte upp i tillräcklig värme vilket inte är speciellt nyttigt om man inte skippar äggvitorna läs tråden om äggvita och avidin) och mixar.

parsley
0

Har du i äggvitor eller hela ägg så finns det risk att det blir (äckliga) klumpar av stelnad äggvita i äggmjölken. Äggvitan måste hettas upp till minst 70 grader och stelna eftersom rå äggvita kan leda till B-vitaminbrist. Gör man äggmjölken på äggulor istället för hela ägg så slipper man problemet med klumpar. Äggvitorna kan kasseras eller användas till något annat.

Andina
0

Jag undrar om du vispar med handvisp…? Om du gör det, så förstår jag att du får klumpar. Jag tror det krävs elvisp eller mixerstav för att få den mjölkiga och fina konsistensen.

Jag kokar vatten och smör i kastrull - när det kokar upp slänger jag i ägget (både vitor och gulor) och snabbt i med mixerstaven några sekunder och vips… så är det klart!
Efteråt handvispar jag lite också, för att få till lite luftigt skum - eftersom jag gör en "cappuccino" på äggmjölken, då vill jag att den ska vara lite skummig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing