Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5815 ggr
Anders-S
0

GMO JUL ?

Valet av vad man vill äta gör man bäst redan när man handlar.

Nu i jultider kan det lura sig in sådant på julbordet som man inte vill ha.  Se upp med charkuterier och mejeriprodukter!

Själv strävar jag efter att mitt julbord skall vara GMO-fritt och utan smakförstärkare eller andra tillsatser. Därför tittar jag noga efter vilket land råvaran kommer ifrån och läser innehållsförteckningen noggrant.

Danska och flertalet övriga europeiska bönder använder importerat GMO-foder. Undviker därför både danska charkuterier och ostar. Arla använder både dansk och svensk råvara. Lindahls varor är importerade från länder där man använder GMO-foder.

Enligt media har även större svenska grisfabriker använt GMO-foder som Lantmännen importerat.

Jag väljer också att ta ut alla pengar från Handelsbanken efter att jag läst Handelsbankens Torbjörn Iwarson, Senior vice president, makalösa yttrande  där han skriver om Monsanto att han tycker att Agent Orange var toppen! Enligt Vietnams Röda Kors har inte mindre än 3 miljoner vietnameser påverkats av Agent Orange och minst 150 000 barn fötts med missbildningar. Läs mer om detta i Hejda GMO.

Effie
0

Va? Handelsbanken? Jag trivs med den banken - men jag håller med; Agent Orange kan man inte berömma. Det får jag kolla upp, och börja leta efter ny bank, om de inte gör en stor offentlig pudel.

Jag började med att skicka ett mail till Handelsbanken för att se vad de svarar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

dufva
0

Anders-S

Menar du att det skulle vara nån hälsorisk med att äta kött från ett djur som ätit GMO-grödor eller är det ett allmänt ställningstagande mot hela företeelsen?

Anders-S
0

Re: #2

Vi vet inget om de långsiktiga konsekvenserna.  Däremot går användningen av GMO-foder hand i hand med djurhållning som ger ohälsosam mat, t.ex. användning av soja istället för grovfoder vilket leder till olämplig omega-6/omega-3-kvot vilket är direkt mätbart. Största farorna ligger naturligtvis i att man stöder Monsantos övertagande av hela jordens matproduktion om man accepterar GMO. Det skulle INTE vara hälsosamt.

subcalva
0

Min önskan inför nästa år är att SLV ska jobba för att livsmedel som ska säljas i Sverige måste vara GMO-deklarerade oavsett ursprungsland.

Anders-S
0

Annika D. gjorde mig uppmärksam på att jag uttryckte mig oklart i mitt inlägg ovan. Vad jag avsåg var förstås att man skall se upp så man inte får mejeri- och charkuteriprodukter från djuhållning där man använder GMO-foder.

När man köper skinkan, revbensspjällen, leverpastejen, salamin och ostarna. tycker jag man skall välja sådant som är gjort på svensk eller finsk råvara. Kanske även norsk men det har jag inte sett att det förekommer så ofta.