Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6761 ggr
HakanKrakan
0

Mat under stenåldern, något som stämmer?

Eur J Nutr.;) 2000 Apr;39(2):71-9.Click here to read Links

Dietary lean red meat and human evolution.

Mann N.

Department of Food Science, RMIT University, Melbourne, VIC, Australia. neil.mann@rmit.edu.au

Scientific evidence is accumulating that meat itself is not a risk factor for Western lifestyle diseases such as cardiovascular disease, but rather the risk stems from the excessive fat and particularly saturated fat associated with the meat of modern domesticated animals. In our own studies, we have shown evidence that diets high in lean red meat can actually lower plasma cholesterol, contribute significantly to tissue omega-3 fatty acid and provide a good source of iron, zinc and vitamin B12. A study of human and pre-human diet history shows that for a period of at least 2 million years the human ancestral line had been consuming increasing quantities of meat. During that time, evolutionary selection was in action, adapting our genetic make up and hence our physiological features to a diet high in lean meat. This meat was wild game meat, low in total and saturated fat and relatively rich in polyunsaturated fatty acids (PUFA). The evidence presented in this review looks at various lines of study which indicate the reliance on meat intake as a major energy source by pre-agricultural humans. The distinct fields briefly reviewed include: fossil isotope studies, human gut morphology, human encephalisation and energy requirements, optimal foraging theory, insulin resistance and studies on hunter-gatherer societies. In conclusion, lean meat is a healthy and beneficial component of any well-balanced diet as long as it is fat trimmed and consumed as part of a varied diet.

PMID: 10918988 [PubMed - indexed for MEDLINE]

J Nutr.;) 2003 Nov;133(11 Suppl 2):3893S-3897S.Click here to read Links

Animal source foods and human health during evolution.

Larsen CS.

Department of Anthropology, The Ohio State University, Columbus, OH, USA. Larsen.53@osu.edu

Animal source foods (ASF) have always been a constituent of human diets. Their pattern of use, however, changed in dramatic ways over the course of human evolution. Before 2 million years ago (mya), meat in particular was acquired opportunistically via hunting of small or young animals and scavenging of animals killed by other species. At some point after that time, humans began to hunt cooperatively, making possible the acquisition of meat from large game. The marked increase in human heights between 2.0 and 1.7 mya may be linked to more efficient means of acquiring meat, namely through hunting. The final pattern of meat (and other ASF) use before the modern era is associated with the shift from hunting and gathering beginning approximately 10,000 y ago. This fundamental dietary change resulted in a narrowing of diet, reduced consumption of meat and increased focus on domesticated grains. The study of archaeological human remains from around the world reveals that this period in human dietary history saw a decline in health, including increased evidence of morbidity (poorer dental health, increased occlusal abnormalities, increased iron deficiency anemia, increased infection and bone loss). Human populations living in developing and developed settings today rely on meats with lipid compositions that when eaten in excess promote cardiovascular disease. As humans become more sedentary and eat more high fat foods, we can expect to see increases in heart disease, osteoporosis and other diseases of "civilization."

PMID: 14672287 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Eur J Clin Nutr.;) 2002 Mar;56 Suppl 1:S42-52.Click here to read Links

The paradoxical nature of hunter-gatherer diets: meat-based, yet non-atherogenic.

Cordain L, Eaton SB, Miller JB, Mann N, Hill K.

Department of Health and Exercise Science, Colorado State University, Fort Collins, Colorado, USA. cordain@cahs.colostate.edu

OBJECTIVE: Field studies of twentieth century hunter-gathers (HG) showed them to be generally free of the signs and symptoms of cardiovascular disease (CVD). Consequently, the characterization of HG diets may have important implications in designing therapeutic diets that reduce the risk for CVD in Westernized societies. Based upon limited ethnographic data (n=58 HG societies) and a single quantitative dietary study, it has been commonly inferred that gathered plant foods provided the dominant energy source in HG diets. METHOD AND RESULTS: In this review we have analyzed the 13 known quantitative dietary studies of HG and demonstrate that animal food actually provided the dominant (65%) energy source, while gathered plant foods comprised the remainder (35%). This data is consistent with a more recent, comprehensive review of the entire ethnographic data (n=229 HG societies) that showed the mean subsistence dependence upon gathered plant foods was 32%, whereas it was 68% for animal foods. Other evidence, including isotopic analyses of Paleolithic hominid collagen tissue, reductions in hominid gut size, low activity levels of certain enzymes, and optimal foraging data all point toward a long history of meat-based diets in our species. Because increasing meat consumption in Western diets is frequently associated with increased risk for CVD mortality, it is seemingly paradoxical that HG societies, who consume the majority of their energy from animal food, have been shown to be relatively free of the signs and symptoms of CVD. CONCLUSION: The high reliance upon animal-based foods would not have necessarily elicited unfavorable blood lipid profiles because of the hypolipidemic effects of high dietary protein (19-35% energy) and the relatively low level of dietary carbohydrate (22-40% energy). Although fat intake (28-58% energy) would have been similar to or higher than that found in Western diets, it is likely that important qualitative differences in fat intake, including relatively high levels of MUFA and PUFA and a lower omega-6/omega-3 fatty acid ratio, would have served to inhibit the development of CVD. Other dietary characteristics including high intakes of antioxidants, fiber, vitamins and phytochemicals along with a low salt intake may have operated synergistically with lifestyle characteristics (more exercise, less stress and no smoking) to further deter the development of CVD.

PMID: 11965522 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Mayo Clin Proc.;) 2004 Jan;79(1):101-8. Links

Comment in:

Mayo Clin Proc. 2004 May;79(5):703; author reply 703-4, 707.

Cardiovascular disease resulting from a diet and lifestyle at odds with our Paleolithic genome: how to become a 21st-century hunter-gatherer.

O'Keefe JH Jr, Cordain L.

Mid America Heart Institute, Cardiovascular Consultants, Kansas City, MO 64111, USA. jhokeefe@cc-pc.com

Our genetic make-up, shaped through millions of years of evolution, determines our nutritional and activity needs. Although the human genome has remained primarily unchanged since the agricultural revolution 10,000 years ago, our diet and lifestyle have become progressively more divergent from those of our ancient ancestors. Accumulating evidence suggests that this mismatch between our modern diet and lifestyle and our Paleolithic genome is playing a substantial role in the ongoing epidemics of obesity, hypertension, diabetes, and atherosclerotic cardiovascular disease. Until 500 generations ago, all humans consumed only wild and unprocessed food foraged and hunted from their environment. These circumstances provided a diet high in lean protein, polyunsaturated fats (especially omega-3 [omega-3] fatty acids), monounsaturated fats, fiber, vitamins, minerals, antioxidants, and other beneficial phytochemicals. Historical and anthropological studies show hunter-gatherers generally to be healthy, fit, and largely free of the degenerative cardiovascular diseases common in modern societies. This review outlines the essence of our hunter-gatherer genetic legacy and suggests practical steps to re-align our modern milieu with our ancient genome in an effort to improve cardiovascular health.

PMID: 14708953 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Inte direkt grädde ost och bacon :)

missaz
0

Jag har aldrig trott att grädde, ost, bacon eller för den delen smör, ingått i stenålderskost. Kan någon tro det…? Det var väl kött och fisk för hela slanten, någon rot och något bär vid säsong. Men alla här äter väl inte stenålderskost. =)

HakanKrakan
0

Men just magert kött, massor av magert kött :)

Pasi
0

Alla de nu levande "köttkulturerna" inriktar sig på, vad jag vet, fett kött….och jagar därför djuren främst när de är som fetast om möjlighet finns. Att leva på enbart magert kött går inte eftersom vi inte anpassade till det. Sök på rabbit starvasion!
I brist på späck från de magra (?) mamutarna, hjättehjortarna, ullhåriga noshörningarna, vildsvinen, sälarna och valarna så förlitar jag mig på smör och grädde. En bra ersättning, helt enkelt.
Vill inte du äta smör så behöver du inte det.Glad

parsley
0

Även om viltkött är magrare än kött från tama djur så finns det mer eller mindre feta delar på vilda djur. Grottfolke prioriterade de fetaste och näringsrikakaste delarna på djuret.

missaz
0

Ja, jag har ju varit med på älgjakt och älgslakt och även på detta magra djur finns det ju fett, även om det är klent med insprängt fett i köttdelarna som på tex en gris. Jag tror inte heller att stenåldersmänniskan levde enbart på älg och ren tex, som Pasi skriver; vildsvin och mammut var nog bra feta, samt fisk; lax är en mycket fet fisk och den fångades nog rätt mycket på stenåldern. (lättsammare jakt att sticka ett spjut i en lax än att jaga en älg med spjut kan jag tro…)

Ulf-S
0

Det är bara blaj att påstå att våra förfädrar åt magert kött. Det är en ren omöjlighet, om det nu inte var så att de åt väldiga mängder kolhydrater eller fett från andra källor istället…

Då blir följdfrågan förstås var de kolhydraterna eller fetterna kom från…? Åt de verkligen enorma mängder rötter, nötter, grönsaker och frukt och bär för att kompensera för det fettsnåla köttet? (Då bör man också komma ihåg att de inte hade tillgång till moderna grönsaker och frukter.)

missaz
0

Ulf_S; Håller med dig och framför allt fanns det ju inte frukt, nötter och rötter att tillgå vintertid, så den stora energikällan var såklart fett kött. Sedan vet man ju det med sig själv; rötter, bär och nötter mättar ju inte i den mängd man kan hitta av dem. Tror mer att dessa var som snacks/godis på stenåldern. =)

Inkanyezi
0

Vi ska nog inte underskatta stenåldersmänniskans uppfinningsrikedom. Kan man inte ta älgen med spjut hittar man nog andra sätt, men det går faktiskt att jaga älg med spjut. Om man ser en tjurfäktning förstår man hur sårbart ett så stort djur kan vara för den som vet var han ska sticka…

Vi vet ju att Amerikas ursprungsfolk bland annat jagade buffel.

Lax kan man ju fånga ganska lätt på vissa platser vid vissa tider, men trots utsättning av tiotusentals yngel i Stockholm är det ganska glest mellan laxfångsterna i Strömmen. Jag tycker inte att laxjakt med spjut hör till de lättsammare metoderna, även om det klart är mindre farligt än att ge sig i närkamp med en älg. Har man däremot lyckats fälla älgen så mättar den ju ganska många, så det borde också gå att samla ihop ett litet gäng om man har en bra plan för hur man ska ta älgen.

Om vi tittar på Inuit, så ser vi ju att de med förkärlek väljer det feta; mattaq är ju en favoriträtt.

Vad som kanske mest talar för att LCHF är på rätt spår är ju att det funkar.

Till skillnad från i stort sett alla bantningsprogram funkar det. Och det är ju inte en bantningsmetod, utan det handlar om att må bra. Vi har sett att diabetiker kan bli fria från att ta insulin i många fall, och vi har sett rejält tjocka personer bli smalare och mer välmående; Sten Sture Skaldeman är ett mycket bra exempel på det, och det finns fler.

Så smör kanske inte ingick i stenåldersdieten, och kokosfett har väl varit lite svårt att få tag på här uppe i norden. Men när vi väl lär oss hur människans metabolism fungerar och vilka näringskällor som vi mår bra av och vilka vi bör undvika, då hamnar smöret på plussidan och alla sädesprodukter, potatis, ris, bönor och andra kolhydratrika växtprodukter på minus.

Så långt kanske vi har lärt oss nu, att fettet är inte farligt, det mättade fettet är bra energi, och det är kolhydraterna som får oss att bli feta, eftersom de används för att lagra upp energi i form av fett i vår kropp.

Jag är ganska imponerad av hur det har verkat för mig under de senaste månaderna; jag har inte längre känt hunger mellan måltiderna, vilket jag gjorde tidigare, och magen har blivit plattare, vilket visar att något har hänt. Jag har också i två steg varit tvungen att minska medicinering mot högt Blodtryck, och trenden är fortfarande att det sjunker. Jag är nu nere på en fjärdedel av medicineringen som jag hade medan jag fortfarande åt sushi till lunch, och trycket är normalt, 120/80 med puls på ca 60.

Så fram till att jag hittar något som talar emot att äta fett kommer jag att fortsätta. Jag har flera gånger blivit uppmanad av samma läkare att minska i vikt, men han har inte haft någon idé om hur det ska gå till, utöver att motionera. Fyra mils cykling om dagen minskar varken vikten eller midjeomfånget, men fyra deciliter grädde gör det.

missaz
0

Inkanyesi; Jag menar inte alls att man inte skulle kunna jaga älg med spjut, det vet jag ju att det går! Vad jag ville komma fram till var att feta djur OCKSÅ jagades, som tex lax. Och så länge inte is ligger på vattnet tror jag att lax är mer lättfångat än älg….

HakanKrakan
0

Jag tror man jagade mammut med jättevassa tandpetare Tyst

Magrare kött betyder väl inte rakt upp och ned mindre fett totalt sett i kosten, eller?

Tänker mest få fördelningen av mättat-enkel-fleromättat fett. Om det finns studier(om man kan kalla det studier) på att vi åt en majoritet av mättat fett(av det totala fett intaget), så får ni gärna posta dem här, ska själv kolla upp.

Ulf-S
0

#10: Magrare kött betyder inte mindre fett totalt, det är sant. Jag äter mest magert kött och kompletterar med t.ex. smörbaserade såser.

Men vad åt våra föregångare som inte hade tillgång till feta mejeriprodukter eller vegetabiliska oljor som exempelvis olivolja och kokosolja? Enligt mig är den enda logiska slutsatsen att de åt fett från sina bytesdjur, precis som moderna jägarkulturer gör.

Vad gäller fettfördelningen så varierar den en hel del. Fett består ju av mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror i olika proportioner. Bacon t.ex. innehåller mindre än 50 % mättat fett, smör är mättat till 75 % eller liknande (har siffrorna löst i minnet).

Kött från gräsuppfödd boskap och vilt innehåller mer omega 3 än kött från spannmålsuppfödda djur. Fett från olika delar av kroppen har dessutom olika sammansättning: det mest mättade fettet är njurtalg.

Egentligen tycker jag att frågan om hur mycket man "ska" äta av mättat/enkelomättat/fleromättat fett är rätt så ointressant så länge man äter naturligt fet mat och använder naturligt framställda fetter som exempelvis smör och olivolja (och undviker att äta lättoxiderade fleromättade oljor i överflöd).

andreas0
0

#0, Äter man bara magert kött så dör man. Detta hände många under andra världskriget (eller vad det första?) när det blev ont om mat på en del platser, dom drygade upp sin mat genom att föda upp kaniner själva och sedan äta köttet från dom. Köttet från kaniner är väldigt magert, och det var faktiskt många som levde på bara det som dog, för att dom fick för lite fett.

I början av 1900-talet så reste en person vid Weston A. Price runt till olika ursprungsbefolkningar (fanns betyligt mer av dom då än vad som finns idag), och dokumenterade deras matvanor. Han skrev en bok om vad han kom fram till. Om du kan få tag på den boken har du mycket interessant läsning om kostvanor i urpsrungsbefolkningar.

Det har startats en organisation som heter Weston A. Price Foundation som försöker sprida vad han kom fram till i ett försök att få folk att äta bättre. Deras hemsida har en massa artiklar om kost. Du kan läsa där om du vill veta mer.

Lista över artiklar hos WAPF om ursprungskost.

Lista över alla artiklar hos WAPF.

Jag håller väl inte med om riktigt allt dom skriver, men en hel del är vettigt. Väldigt interessant läsning i alla fall.

För övrigt så går det knappast att säga vad personer åt för mer än ett par tusen år tillbaka, eftersom det inte finns kvarlämningar som har så detaljerad information, utan det är bara skelett man hittar från tidigare än så. Så att påstå att man åt magert kött för miljoner år sedan kan väl knappast vara baserat på något vetenskapligt, utan är bara en ren gissning från deras sida.

Det man kan kolla på är vad dom använder för verktyg, vapen osv. Och från det vi har hittat av det så tyder det på att vi jagade väldigt mycket.

Sedan om man ska försöka sig på en gissning på vilka delar av djuren dom åt för så länge sen får man väl kolla på vad vårat matsmältningssystem är anpassat för. Det är främst anpassat för mycket kött med mycket fett, så man får väl gissa att det är vad dom har ätit, eftersom vi har blivit anpassade till det.

Man kan även även kolla på vad ursprungsbefolkingar äter idag, samt sådana som har dokumenterats så länge skrivkonsten har varit utbredd, om man vågar anta att deras kostvanor inte har förändrats allt för mycket genom årtusendena. Och dessa äter/åt också mycket kött och fett.

"The final pattern of meat (and other ASF) use before the modern era is associated with the shift from hunting and gathering beginning approximately 10,000 y ago. This fundamental dietary change resulted in a narrowing of diet, reduced consumption of meat and increased focus on domesticated grains. The study of archaeological human remains from around the world reveals that this period in human dietary history saw a decline in health, including increased evidence of morbidity (poorer dental health, increased occlusal abnormalities, increased iron deficiency anemia, increased infection and bone loss)."

Ovanstående är mycket interessant. Jag har läst tidigare artiklar som påstår att när vi gick över från att vara jägare till att bli bönder så halverades medellivslängden på kort tid, och att det bara är på senare tid som vi börjar komma upp i samma nivåer som vi hade innan vi började med jordbruk.

(om man bortser från barndödigheten och bara kollar på dom som överlevde till dom var vuxna, eftersom dödligheten bland små barn var väldigt hög tidigare och därför drog ner medellivslängden även om dom som blev vuxna levde länge)

"Human populations living in developing and developed settings today rely on meats with lipid compositions that when eaten in excess promote cardiovascular disease. As humans become more sedentary and eat more high fat foods, we can expect to see increases in heart disease, osteoporosis and other diseases of "civilization.""

Det här är dock inte sant. Detta är baserat på myter som aldrig har blivit bevisade, och tvärtom har det kommit fram att tidiga studier som pekade på detta har varit forskninsfusk, men ändå används dom studierna som basen för kostråden idag. Läs mer i Uffe Ravnskovs bok "Fett och Kolesterol är Hälsosamt". Doc beskriver det även rätt bra i den här artikeln.

HakanKrakan
0

Lite annat, om ni orkar :) väldigt intressant

Har fortfarande inte hittat något som säger att det ska vara en "massa"(procentuellt sett av det totala fett intaget) mättat fett, men jag fortsätter :)

Poult Sci.;) 2000 Jul;79(7):961-70.Click here to read Links

Human requirement for N-3 polyunsaturated fatty acids.

Simopoulos AP.

The Center for Genetics Nutrition and Health, Washington, DC 20009, USA. cgnh@bellatlantic.net

The diet of our ancestors was less dense in calories, being higher in fiber, rich in fruits, vegetables, lean meat, and fish. As a result, the diet was lower in total fat and saturated fat, but contained equal amounts of n-6 and n-3 essential fatty acids. Linoleic acid (LA) is the major n-6 fatty acid, and alpha-linolenic acid (ALA) is the major n-3 fatty acid. In the body, LA is metabolized to arachidonic acid (AA), and ALA is metabolized to eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). The ratio of n-6 to n-3 essential fatty acids was 1 to 2:1 with higher levels of the longer-chain polyunsaturated fatty acids (PUFA), such as EPA, DHA, and AA, than today's diet. Today this ratio is about 10 to 1:20 to 25 to 1, indicating that Western diets are deficient in n-3 fatty acids compared with the diet on which humans evolved and their genetic patterns were established. The n-3 and n-6 EPA are not interconvertible in the human body and are important components of practically all cell membranes. The N-6 and n-3 fatty acids influence eicosanoid metabolism, gene expression, and intercellular cell-to-cell communication. The PUFA composition of cell membranes is, to a great extent, dependent on dietary intake. Therefore, appropriate amounts of dietary n-6 and n-3 fatty acids need to be considered in making dietary recommendations. These two classes of PUFA should be distinguished because they are metabolically and functionally distinct and have opposing physiological functions; their balance is important for homeostasis and normal development. Studies with nonhuman primates and human newborns indicate that DHA is essential for the normal functional development of the retina and brain, particularly in premature infants. A balanced n-6/n-3 ratio in the diet is essential for normal growth and development and should lead to decreases in cardiovascular disease and other chronic diseases and improve mental health. Although a recommended dietary allowance for essential fatty acids does not exist, an adequate intake (AI) has been estimated for n-6 and n-3 essential fatty acids by an international scientific working group. For Western societies, it will be necessary to decrease the intake of n-6 fatty acids and increase the intake of n-3 fatty acids. The food industry is already taking steps to return n-3 essential fatty acids to the food supply by enriching various foods with n-3 fatty acids. To obtain the recommended AI, it will be necessary to consider the issues involved in enriching the food supply with n-3 PUFA in terms of dosage, safety, and sources of n-3 fatty acids.

PMID: 10901194 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Biomed Pharmacother.;) 2006 Nov;60(9):502-7. Epub 2006 Aug 28.Click here to read Links

Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases.

Simopoulos AP.

The Center for Genetics, Nutrition and Health, 2001 S Street, NW, Suite 530, 20009 Washington, DC, USA. cgnh@bellatlantic.net

Anthropological and epidemiological studies and studies at the molecular level indicate that human beings evolved on a diet with a ratio of omega-6 to omega-3 essential fatty acids (EFA) of approximately 1 whereas in Western diets the ratio is 15/1 to 16.7/1. A high omega-6/omega-3 ratio, as is found in today's Western diets, promotes the pathogenesis of many diseases, including cardiovascular disease, cancer, osteoporosis, and inflammatory and autoimmune diseases, whereas increased levels of omega-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) (a lower omega-6/omega-3 ratio), exert suppressive effects. Increased dietary intake of linoleic acid (LA)(omega 6 fettsyra) leads to oxidation of low-density lipoprotein (LDL), platelet aggregation, and interferes with the incorporation of EFA in cell membrane phospholipids. Both omega-6 and omega-3 fatty acids influence gene expression. Omega-3 fatty acids have anti-inflammatory effects, suppress interleukin 1beta (IL-1beta), tumor necrosis factor-alpha (TNFalpha) and interleukin-6 (IL-6), whereas omega-6 fatty acids do not. Because inflammation is at the base of many chronic diseases, dietary intake of omega-3 fatty acids plays an important role in the manifestation of disease, particularly in persons with genetic variation, as for example in individuals with genetic variants at the 5-lipoxygenase (5-LO). Carotid intima media thickness (IMT) taken as a marker of the atherosclerotic burden is significantly increased, by 80%, in the variant group compared to carriers with the common allele, suggesting increased 5-LO promoter activity associated with the (variant) allele. Dietary arachidonic acid (AA) and LA increase the risk for cardiovascular disease in those with the variants, whereas dietary intake of eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) decrease the risk. A lower ratio of omega-6/omega-3 fatty acids is needed for the prevention and management of chronic diseases. Because of genetic variation, the optimal omega-6/omega-3 fatty acid ratio would vary with the disease under consideration.

PMID: 17045449 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Am J Clin Nutr.;) 1991 Sep;54(3):438-63.Click here to read Links

Comment in:

Am J Clin Nutr. 1992 Mar;55(3):760-1.

Omega-3 fatty acids in health and disease and in growth and development.

Simopoulos AP.

Center for Genetics, Nutrition and Health, Washington, DC 20009.

Several sources of information suggest that man evolved on a diet with a ratio of omega 6 to omega 3 fatty acids of approximately 1 whereas today this ratio is approximately 10:1 to 20-25:1, indicating that Western diets are deficient in omega 3 fatty acids compared with the diet on which humans evolved and their genetic patterns were established. Omega-3 fatty acids increase bleeding time; decrease platelet aggregation, blood viscosity, and fibrinogen; and increase erythrocyte deformability, thus decreasing the tendency to thrombus formation. In no clinical trial, including coronary artery graft surgery, has there been any evidence of increased blood loss due to ingestion of omega 3 fatty acids. Many studies show that the effects of omega 3 fatty acids on serum lipids depend on the type of patient and whether the amount of saturated fatty acids in the diet is held constant. In patients with hyperlipidemia, omega 3 fatty acids decrease low-density-lipoprotein (LDL) cholesterol if the saturated fatty acid content is decreased, otherwise there is a slight increase, but at high doses (32 g) they lower LDL cholesterol; furthermore, they consistently lower serum triglycerides in normal subjects and in patients with hypertriglyceridemia whereas the effect on high-density lipoprotein (HDL) varies from no effect to slight increases. The discrepancies between animal and human studies most likely are due to differences between animal and human metabolism. In clinical trials eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) in the form of fish oils along with antirheumatic drugs improve joint pain in patients with rheumatoid arthritis; have a beneficial effect in patients with ulcerative colitis; and in combination with drugs, improve the skin lesions, lower the hyperlipidemia from etretinates, and decrease the toxicity of cyclosporin in patients with psoriasis. In various animal models omega 3 fatty acids decrease the number and size of tumors and increase the time elapsed before appearance of tumors. Studies with nonhuman primates and human newborns indicate that DHA is essential for the normal functional development of the retina and brain, particularly in premature infants. Because omega 3 fatty acids are essential in growth and development throughout the life cycle, they should be included in the diets of all humans. Omega-3 and omega 6 fatty acids are not interconvertible in the human body and are important components of practically all cell membranes. Whereas cellular proteins are genetically determined, the polyunsaturated fatty acid (PUFA) composition of cell membranes is to a great extent dependent on the dietary intake.(ABSTRACT TRUNCATED AT 400 WORDS)

PMID: 1908631 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Am J Hum Biol.;) 2007 Jan-Feb;19(1):132-41.Click here to read Links

Comment in:

Am J Hum Biol. 2007 Jul-Aug;19(4):578-81.

Am J Hum Biol. 2007 Jul-Aug;19(4):582-4.

Carlson BA, Kingston JD.

Department of Anthropology, Emory University, Atlanta, Georgia 30322, USA. bacarls@emory.edu

Distinctive characteristics of modern humans, including language, tool manufacture and use, culture, and behavioral plasticity, are linked to changes in the organization and size of the brain during hominin evolution. As brain tissue is metabolically and nutritionally costly to develop and maintain, early hominin encephalization has been linked to a release of energetic and nutritional constraints. One such nutrient-based approach has focused on the n-3 long-chained polyunsaturated fatty acid docosahexaenoic acid (DHA), which is a primary constituent of membrane phospholipids within the synaptic networks of the brain essential for optimal cognitive functioning. As biosynthesis of DHA from n-3 dietary precursors (alpha-linolenic acid, LNA) is relatively inefficient, it has been suggested that preformed DHA must have been an integral dietary constituent during evolution of the genus Homo to facilitate the growth and development of an encephalizing brain. Furthermore, preformed DHA has only been identified to an appreciable extent within aquatic resources (marine and freshwater), leading to speculation that hominin encephalization is linked specifically to access and consumption of aquatic resources. The key premise of this perspective is that biosynthesis of DHA from LNA is not only inefficient but also insufficient for the growth and maturation demands of an encephalized brain. However, this assumption is not well-supported, and much evidence instead suggests that consumption of LNA(ALA omega 3), available in a wider variety of sources within a number of terrestrial ecosystems, is sufficient for normal brain development and maintenance in modern humans and presumably our ancestors.

PMID: 17160979 [PubMed - indexed for MEDLINE]

HakanKrakan
0

"Äter man bara magert kött så dör man", har jag bara sagt att man ska äta bara magert kött? det står inte så heller om man läser noga. Man kan väl få i sig fett utan att äta kött?

+jag borde vara död vid det här laget ifall man dör av att bara äta magert kött (det är det enda typ av kött jag äter, men det beror på med vad du menar "bara")jag får i mig fett på annat håll, fisk, nötter, linfröolja, olivolja, osv dock ingen större mängd mättat fett.

andreas0
0

#14, Jag sa inte att du hade sagt det, jag tyckte bara det var interessant fakta som var relaterat till tråden.

Med bara margert kött så menade jag att man inte har någon annan källa till fett.

Har inte läst igenom dom senaste artiklarna du lade in ännu, kommenterar eventuellt dom sedan.

Ulf-S
0

#13: Abstrakten tar enormt stor plats i tråden… Sammanfatta gärna vad du vill påvisa med hjälp av studierna och klistra in länkar istället.

HakanKrakan
0

"Abstrakten tar enormt stor plats i tråden… Sammanfatta gärna vad du vill påvisa med hjälp av studierna och klistra in länkar istället." ja, du har nog rätt, LOL Glad

HakanKrakan
0
HakanKrakan
0

Lite annat intressant.

1. Evolution och fettintag

2. Evolutionary aspects of omega-3 fatty acids in the food supply

Själv har jag en fördelning på ca 47,5% fett, 47,5% protein och 5% kolisar av det totala kalori intaget.

missaz
0

#19 OJ! Får jag fråga hur många g protein/kg kroppsvikt du äter per dag…?

Pasi
0

HakanKrakan - Skulle jag ha samma fördelning så skulle jag troligen få ammoniakförgiftning (47,5% av 4300kcal> 500g protein).Förvånad

Vad finns det för bevis på att människan inte ätit smör under stenåldern?Flört Att de inte levt som nomader och följt flockar samt mjölkat?
De har påvisat mjölkrester i ett kärl som de uppskattar är ca 9000 år gammalt….men finns det något som i huvudtaget sätter gränsen just där?

Bacon kan de definitivt ätit. Stenåldersbefolkningen på gotland har studerats ganska noga (där ljög jag…deras boplatser har studerats) och de verkade främst levt på vildsvin, som säkert torkades lite i rök=bacon, säl, fisk och blötdjur (ostron el nåt liknande).

Magica1970
0

HakanKrakan - och din slutpoäng är … ?

HakanKrakan
0

missaz  mellan 2-3g protein/kg ,90kg 188cm

Magica1970: Jag skulle vilja få en tydligare bild på fett konsumption och balansen mellan fler-enkelomättat och mättat skulle kunnat sett ut, ur ett evolutions perspektiv. Tyvärr finns det inga tidsmaskiner, så det är svårt att veta. Äh jag får väl bygga en tidsmaskin (eller kanske låna den där bilen från "Doc, Tillbaka till framtiden"SkrattandeLOL.

Pasi :Fördelningen kan variera dagligen ibland mer protein ibland mer fett, det var dagens beräkning :)

Har en mycket lägre kaloriintag för tillfället (mellan 1500-2000kcal/dagen, på träningsfria dagar), ska jag öka på kaloriintaget har jag ett lägre intag av protein och högre av fett, procentuellt sett.

500g protein hahaha,  det skulle vara något, "aj mina njurar!"Skrattande

missaz
0

Tja, det är väl en ok del protein/kg, men om du är 188 och väger 90; behöver du inte mer mat då…?

Pasi
0

#23 Det är som sagt svårt att veta vad de åt….och ännu svårare att veta vad de inte åt (i vissa fall iallafall). Hur bevisar man att de åt eller inte åt blåbär!?Flört
De åt knappast fabriksprocessad mat eller syntetiska kemikalier….ej heller större mängd fröer och knappast fröoljor. Men i övrigt är det svårt att veta.

HakanKrakan
0

missaz: tydligen inte, så fort jag byter ut majoriteten av fett till några matskedar linförolja eller fiskolja, så behöver jag inte äta lika mycket+är mätt längre.

Men det kanske bara funkar på mig,+  lite rå broccoli. Ändå är jag iprincip hungerfri(väldigt sällan får jag hungerkänslor), det är väldigt skumt. Mindre mat men mättare längre, väldigt konstigt.

Och så fort jag byter tillbaks till majoritet av mättat är jag tvungen att äta mer för att bli mätt,+att jag blir hungrig snabbare. Är väldigt nyfiken va det skulle kunna bero på.

Pasi: Jag tror att man käkade OLW´s "stenålderschips"Flörtmed extra transfett LOL

Ulf-S
0

Massajerna äter väldiga mängder mättat fett och har utmärkt hälsa. Apropå mättat fett.

HakanKrakan
0

"väldiga mängder" intressant, såg en dokumentär en gång, blod och mjölk(blä)…men sen då…åt dom kött?

Jag har hört och läst det förut om masai folket, men "väldiga mängder" mättat fett vet jag inte. Du för gärna ge exempel..

Lite annat intressant av Staffan Lindeberg

Pasi
0

HakanKrakan - Du får ursäkta att jag säger det men vi har haft nästan identiska diskussioner tidigare (ganska många tom). Jag vill för den skull inte hindra dig på nåt sätt.Glad

Staffan är bra på sitt sätt…men är en relativt fettskrämd inout, och undviker  därför gärna diskussioner runt inuiternas och masajernas goda hälsa (när de åt ursprungskost).
Genetiskt anpassade till magert kött - Hur bevisar han det?

Ulf-S
0

#28: "Jag har hört och läst det förut om masai folket, men "väldiga mängder" mättat fett vet jag inte. Du för gärna ge exempel.."

Läste du blogginlägget jag länkade till? Deras energiintag består till två tredjedelar av mjölk som innehåller 50 % mättat fett, alltså äter de 33 energiprocent mättat fett.

Massajerna äter inte kött så ofta eftersom korna så att säga också är deras kapital. Dumt att sätta sprätt på pengarna i onödan…

För övrigt håller jag med Pasi här ovanför.

HakanKrakan
0

Sorry missade länken:)

"33% of  calories from saturated fat" vet inte om det är så mycket( det beror på det totala kalori intaget). Inte för att jag äter så mycket :)

sedan tror jag (med betoning på tror) att mjölk direkt från en ko inte är samma sak som pastöriserad komjölk, en vild gissning bara.

Vad äter masaierna sedan?

Jag vet inte om jag missat någonting, ni sätter alltså mättat fett högst upp på listan som bästa fett att äta, i synnerhet större mängder av?

Hur kommer sig det då att jag blir mer mätt på mindre fett om jag får den i form av linfröolja eller dha epa och väljer bort majoriteten av mättat fett? jag kanske har något fel, hahahaSkrattande..(jag har en beskrivning ovan).

Pasi
0

#31 Ingen aning.
Jag blir lika mätt av smör som av majonäs….har aldrig märkt någon skillnad.
Har inte heller märkt att jag blivit mer mätt då jag tagit fiskolja i stor mängd. Min kropp behöver lika mycket mat oavsett fettsort, tror jag.

Men så har jag heller inte som mål att få mättnad med så lite mat som möjligt.Cool

HakanKrakan
0

Det är lungt jag undrade baraSkrattande, ska bulka lite snart, hahaha..men jag ska försöka gå upp minimalt med fett, maximalt med muskler…

Jo en sak till, råa ägg och absorbtion, har fått massor av olika svar men har aldrig fått dem validerade.

Ulf-S
0

#31: Jag förutsätter att massajerna äter resterande tredjedel i form av blod och/eller kött.

Självklart är ren opastöriserad mjölk nyttigare än pastöriserad.

Om mättat fett är högst prisat eller inte varierar kanske en aning beroende på vem du frågar, men den allmänna åsikten kan väl sägas vara att naturligt mättat fett är nyttigt för oss. Enkelomättat fett är också OK, medan fleromättat fett är mer suspekt eftersom det är mest instabilt och lättare härsknar. (Det är naturligtvis bra att få i sig omega 3 från animaliska källor.)

Att hålla balansen någorlunda jämn mellan O3 och 6 är eftersträvansvärt, vilket i princip innebär att man får undvika de flesta vegetabiliska oljorna i större mängder.

Hur strikt man vill vara i sin kost varierar förstås.

Ulf-S
0

HakanKrakan, jag skulle vilja rekommendera dig att läsa följande artiklar som till största delen handlar om muskler, kost och kosttillskott vid bodybuilding:

http://www.westonaprice.org/men/index.html

Råa äggvitor innehåller avidin som binder biotinet i gulan (och förstås ev. annan mat du äter) och förhindrar därmed upptaget i kroppen.

Det är helt OK att äta rå äggula när du vill. Äggvitan bör tillagas så att den koagulerar, det neutraliserar avidinet. Vill du ändå äta hela ägg råa är det en bra idé att inte göra det varje dag, så att du slipper få biotinbrist.

HakanKrakan
0

Väldigt intressant med vitmin A, tack :), får nog i mig för lite…

Det står något annat intressant på sidan bla:

"Gironda often stated that nutrition was 85-90 percent of bodybuilding. His alternative to drugs was eggs. Like Blair, he advocated up to 36 eggs a day for 6 to 8 weeks to produce muscle buildup. (He also took, among many other supplements, "orchic tissue tablets," that is, dried testicles.)"torkade testiklar och 36ägg om dagen+att han åt dem  råa(äggen), snacka om biotinbrist, LOL..

Pasi
0

Lite mer om biotin bara - Det mesta biotinet kommer inte från kosten utan tillverkas av tarmbakterier, så därför vet man inte hur mycket människokroppen egentligen behöver (vi behöver troligen inte inta nåt biotin via munnen).
Jag har för mig att just biotinet upptäcktes av en tillfällighet när man matat någon med äggvitor en längre tid (ett par veckor) och denna började påvisa brist av nåt.

Jag kollade på avidinet en gång för länge sedan och kom nog fram till att även om man separerar gula och vita så räcker den vitan som hänger med gulan till att binda det mesta av bitotinet i tarmen. Inte helt säkra uppgifter dock, för det var svårt att få reda på hur mycket avidin vitan innehöll, och jag hittade bara en källa just då.

evion
0

såg en dokumentär om att vandringsfolk i rysslands vildmark (Nutid). De lever på i princip bara ren. Tydligen mycket energirikt kött. Ja och så åt de ju allt på renen utom ben, skinn, och senor! :D

Zepp
0

Mat för stenåldersjägare

Det behövs bara näringstabeller och grundläggande kännedom om tajgans flora och fanua för att matematiskt kalkylera fram svårigheterna. Alla som tror att man kan överleva genom att äta vilda växter på tajgan får möjligen en tankeställare. Vad man behöver är ett köttberg och fältropet är troligen att döda allt man kan döda och äta.

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.