Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7265 ggr
elin83
0

Mat i Egypten?

Om en vecka ska jag åka till Egypten för första gången, och då kunde det vara trevligt att ha en aning om hur jag ska lägga upp det med maten!

Finns det någon som har varit där och har några tips, råd eller "No-no´s"

Tack på förhandSkrattande

lizzzie86
0

Vi ska dit med om en månad men vi har all inclusive så buffemat.Då blir det ju lätt att välja…tror jag.

raphanus
0

Det enda no-no jag vill skicka iväg dig med är "kranvatten", och då menar jag verkligen att du inte ens ska klia dig i ögat eller i närheten av eventuella öppna sår om du har rester av kranvatten på händerna. Annars: lamm på längden och tvären!

yvonnel
0

Glöm inte Immodium och handsprit. Ät inte frukt utan att skala med ren kniv. ÄT INGA VATTENSKÖLJDA GRÖNSAKER SOM INTE ÄR KOKTA/STEKTA. Eller skölj med flaskvatten.

elin83
1

2# & 3# Ok, inget vatten, men det blir nog lätt då jag inte äter grönsaker och absolut inte frukt. det ena problemet är väl om lammet druckit vatten ;-) hihi bara skoja!

Lamm ska bli gott, får se om det matchar det lamm som jag åt en gång i Kroatien som var underbart!

1# Buffe hade ju underlättat iof, men det som är bra med att inte ha buffe är att jag slipper frestas av allt som man inte egentligen vill äta. Det kan ju lätt bli så att jag tycker mig ha en viss rätt att "unna" sig när man är på semester och det bara är en vecka… Så funkar jag iafObestämd

Tack för tipsen!

Sindri
0

När vi bodde på hotell i Egypten blev halva familjen blev sjuk. Inte maken som tog en hutt whisky varje morgon. Och inte de minsta som sprang och petade på allt och inte hade vett att tvätta händerna stup i kvarten!

En varning också för flaskvatten. Drick bara ur flaskor som du öppnar själv. I vår matsal såg vi hur personalen sprang och hällde ihop halvfulla flaskor…..

Carin25
0

Jag ska också åka till Egypten om en vecka. Är lite orolig för att bli sjuk, mer det än vad jag ska äta. Tar med mig nötter till mellanmål och ägg måste det ju finnas på frukostbuffén. Någon som vet hur det är med smör? Använder de smör eller margarin i Egypten tro?

Är det någon som vet hur maten är utanför hotellen? Passar den oss LCHF-are, är den dyr, god/inte god?

Tacksam för tips!

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

elin83
0

Skulle inte förvåna mig om jag blir sjuk bara för att jag skriver detta, men jag brukar aldrig bli sjuk eller dålig av mat eller dyrligt…

Jag hoppas att de inte använder margarin…

Vad jag kunde se på priser (internet) ligger en huvudrätt mellan 70-200 kr på restaurang.

Sindri
0

En rejäl bunt med våtservetter (Apoteket har desinficerande) skulle jag ta med mig. Så man törs äta sina nötter. Toalettpapper skall man alltid ha med utomlands.

Vi var på utflykt dagen efter jag var dålig. Åkte till Luxor och Konungarnas dal. På vägen dit och hem åt vi på flera olika ställen, men det kände jag ingenting av. Jag mådde mycket bättre sedan.

En dag blev vi bjudan på te i en affär, ur koppar som bara var ltie snabbt ursköljda. Drack artigt, men med bävan, men kände ingenting efter det heller. Så man aldrig var det kan komma ifrån.

gun92884
0

#6, #7,

Har ar en lank till Egyptisk mat … det star att de anvander smor … margarin namns inte alls. Kan inte tanka mig att margarin anvands runt Mediterranean, mer olika oljor sasom olivolja …

http://www.food-links.com/countries/egyptian/egyptian-food.php

elin83
0

Bra länk, tack så mycket!

Eva-MarieO
0

Vi var till Egypten i november och hade All Inclusive. Det fanns mycket bra mat på buffén. Omelett med valfria tillbehör stektes på beställning (i olja) till frukost och med några korvar och lite ost så stod vi oss till in på eftermiddagen då det grillades fisk/kött/kyckling. Tillbehören var förutom strips och ris ugnsbakade grönsaker. Det som kanske saknades var fetare såser. Det fanns alltid yoghurtsås som passade bra till det grillade och till grönsakerna och med tillägg av olja och oliver så blev det så bra det kunde bli. Kvällsmaten var liknande. Nötter köpte jag i snabbköpet utanför hotellet. Jag hade precis bestämt mig för att prova lchf så det här blev första veckan med mindre kolhydrater. Jag hoppade över alla efterrätter och bröd och tog ost med granatäppelkärnor över till efterrätt. Trots öl/vindrickande och frukt varje dag gick jag ner 2 kg under den veckan. Har varit i Egypten 3 gånger och inte klarat mig undan magproblem någon gång trots handsprit och försiktighet med all mat. Dock inget illamående utan bara lös (läs väldigt lös) i magen under något dygn.

Dossan
0

Vi tar alltid en hut Ducoral en dryg vecka före resa. Har grundat för några år sedan, och då räcker en dos. Sedan har vi handsprit med oss och gör rent händerna med innan vi äter. Äter bara varm, kokt eller stekt mat särskilt ägg får inte vara halvfärdiga, inga råa frukter eller grönsaker om man inte kan skala de själv. Har inte haft några magproblem någon gång.