Stehpan Guyenet intervjuar Chris Voigt
Intressant läsning om Chris Voigts potatisexperiment. Meningen var att han skulle äta lika många kalorier som innan han påbörjade dieten och som han räknat ut till 2200 kcal. Men de första tre veckorna höll han lite dålig koll på intaget eftersom han åt tills han blev mätt och det visade sig att han åt bara 1600 kcal. I övrigt visade hans värden en förbluffande förbättring och enligt SG en ökad insulinkänslighet.

Visar ju hur en människa utan metabola problem kan gå ned i vikt genom att utesluta socker spannmål fett mm.
Det är inte förvånande att detta fungerar under begränsad tid med begränsning av urvalet.
För mig skulle det inte fungera. Potatis får mig att gå i spinn och frekventera spåret till kylskåpet. Det lugn och brist på sug som inträder när man tar bort de flesta kolhydraterna skulle försvinna i ett nafs. Jag har provat.
Stephan G är mycket läsvärd och kunnig men har själv ingen skadad metabolism. Saknar därför den insikt detta ger.

Det dyker upp några funderingar för mig:
Undrar hur hans blodsockerkurva såg ut under dagen.
Vad skulle hända på längre tid. Skulle hans kropp vänja sig och anpassa sig till kolhydratbelastningen, eller skulle han få problem längre fram?
Det är möjligt att man inte blir lika lätt metabolt sjuk av potatis som av socker och mjöl.

Själv tror jag det är en fråga om den totala belastningen av kolhydrater på systemet. När man passerat en (individuell) brytpunkt så är man i ett metabolt problemstadie.

Nu är väl inte potatis det värstaste värsta man kan äta av kolhydratprodukter, för de som tål en hel del kolhydrater är helt klart rotfrukter att föredra före socker o slisk.
Däremot är det dumt om man behöver sänka sin förhöjda insulinnivå.
Sen så.. det där påminer mer om kalorirestriktion, för en som har en adekvat insulinrespons.
Påminer om en annan professor som bantatde och fick fina värden på Frankenfood!
"The Twinkie Diet for Fat Loss"
http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/11/twinkie-diet-for-fat-loss.html
Och så.. man skall vara väldigt försiktig i att peka ut enskilda macronutrienter, livsmedel som orsak till "den västerländska sjukan", det är ett mångfassetterat problem, där även så mjuka saker som kultur och levnadsstil spelar roll.. men.. det är nog stält utom all tvivel att hög glykemisk belastning är en starkt bidragande orsak.
Och då skall man inte i förstone peka på potatis.. "som innehåller en hel del nyttigheter förutom kolhydrater", som den största boven, utan där är nog socker, läsk, godis, bullar o kakor det som är de stora bovarna, ofta helt utan näring!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hans vanliga dagsmatsedel inneholl 10 portioner frukt och gronsaker + vanlig mat, och som han sa, ocksa vanliga 'onyttigheter' som folk ater. Kanske det blev mindre kolhydrater ialla fall med bara potatis? Och mindre kalorier …
Potatis innehåller inte så mycket kolhydrater som man kan tro, särkilt inte i förhållande till mättnatsvärdet.
Om man ska fylla hela det (av myndigheterna) rekommenderade dagsintaget genom att äta enbart potatis är en inte särskilt aktiv kvinna tvungen att äta runt 2 kg. Tänk er det. Kött, fisk, lite fett och en påse potatis. Jag skulle inte klara det.
Utan mjöl och socker är det för de flesta omöjligt att komma jättehögt på kolhydraterna. OK, om man satsar på en banandiet kanske det går.