Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 18988 ggr
Eva-MarieO
18

Alkoholfritt vin

Är det någon som vet om alkoholfritt rödvin är lika OK som vanligt rödvin?

gun92884
0

Kika pa etiketten som detaljerar innehallet … jag skulle tro att det ar en massa socker eftersom det ar gjort pa na'n slags fruktjuice

Fiana
0

#1 Mja det finns alkoholfritt vin som är just baserat på vin, det behöver inte vara annan slags fruktjuice. Undrar om det inte står mer exakt om innehåll på systemet?

Fiana
0

Tog en snabb listning på systemets kategori för alkoholfritt - många sorter ligger högt, men det finns lägre som ex vis:

vin - 26 gram sockerarter per liter - dvs 2.6 gram per 100gram/1 dl

dock får man tänka att många "vanliga" rödviner ligger snarare på 0.5gram/dl

generellt är det nog dock större risk att de alkoholfria ligger högre än vanliga, mer viktigt att kolla noga

gun92884
0

… och vin ar inte baserat pa frukt? :0) Och na'nting maste de val fylla ut det med sa det ar na'n smak nar det inte har en alkoholhalt som hjalper att lyfta fram smaken … och ska vi nitpick sa finns det inte ett alkoholbaserat 'alkoholfritt' vin som ar totalt  alkoholfritt …

Eva-MarieO
0

På flaskan som heter ST.REGIS står det Alcohol removed  Cabernet Sauvignon  less than 0,5% alc./vol.

Ingredienser:

avalkoholiserat vin, vatten, druvjuice koncentrat, socker…..och där har jag svaret själv. Inte så bra antagligen.

Tack för hjälpen alla.

Fiana
1

#4 Men om det är samma som för "vanligt" vin är det ju meningslöst att påpeka att det är frukt juice?. Om man frågar om vad som gäller för Alkoholfritt vin på ett svenskt forum så får man anta att det är samma som Systembolaget kategoriserar som Alkholfri dryck. Huruvida det är 0% alkhohol i det eller inte är väl en annan fråga. Lättöl brukar anses alkholfritt alternativ, det är inte heller 0 i.

Gränsen är till och med sänkt för vad som räknas som alkoholfritt.

Alkoholfritt på Systembolaget

gun92884
0

Varfor ar det meningslost? Fragan gallde alkoholfritt vin och de ar ju inte alla som ar baserade pa 'vanligt' vin. Vad de har pa Systembolaget kanner jag inte till och inte hur de namnsatter kategorierna. Mina tankar vandrade litet utanfor denna trad eftersom det var tal om alkohol (och om det kokades bort) och vin under traden 'hemkokt glogg'. Det gallde visdomen att bjuda pa glogg utifall man bjod frammande pa det … det fanns ju en risk att det kanske bjods till en fd/aktiv alkoholist … orsaken att det kom pa tapeten var att alkohol (beroende pa karl man anvander, tid, altityd etc..,) tar mycket langre tid att koka bort an vad man trodde. Det enda som inte inneholl nagon matbar alkoholmangd var en matratt som hade kokat i flera timmar.

Fiana
0

#7 Det är väl klart att det är meningslöst om man ska just jämföra "vanligt" vin med "alkoholfritt vin" att påpeka att den senare är gjord på frukt-juice om det man avser är just baserat på precis samma sak som den första. Ungefär som "vad är skillnaden på lättmjölk jämfört med standardmjölk? Ja lättmjölk är ju baserat på mjölk".

Och här var det ju dessutom specifikt frågat om rödvin. Då kan det inte gärna vara baserat på något annat.

Om det är vin så är det ju vin oavsett om det är av-alkoholiserat eller inte. De andra sorterna är ju det som är något annat. Gör man inte vin av det först så är det ju helt enkelt inte vin. (sen kan man väl göra vin på andra saker än just druvor, men man får ta och jäsa det till vin först).

Har träffat ganska många före-detta alkoholister som dricker det som är listat som alkoholfria drycker och de flesta av dem är inte 0% alkohol utan en mycket liten mängd. När det är problem har det snarare varit att det är "samma" smak som det man förut drack sig full på än den lilla mängden alkohol i dessa. (dvs de med tidigare stark förkärlek för öl funkar kanske inte lättöl så bra för, medans av-alkoholiserat vin funkar ok och tvärt om).

gun92884
0

Ok, du vinner :0)

A pros pos glogg sa var det nagon annan som hade sina funderingar runt detta …

Vi dricker/bjuder inte pa glogg eftersom Jean-Pierre tycker allt som innehaller nejlikor smakar som ett tandlakarbesok.

Eva-MarieO
1

Fast min fråga gällde i det här fallet kolhydratinnehållet och hur det påverkar blodsockret, inte alkoholhalten i sig. Om man läser om LCHF verkar det vara OK med något glas vin då och då och då undrade jag om man kunde byta ut det mot alkoholfritt vin utan större påverkan på blodsockret/insulinutsöndring. Jag har tonåringar som alltid ska skjutsas på helgerna så jag tycker det är lite festligare att öppna en flaska alkoholfritt vin än att alltid dricka vatten.

chrand
0

Stackare! Du kan inte ha några höjdarhelger om du piffar upp dem med alkoholfritt vin…ObestämdSkrattande

Eva-MarieO
0

Ha, ha…man har inte roligare än man gör sigFlört. Att vara tonårsmorsa är inte lätt. Dom vill inte veta av en, men man är bra som chaufför, bankomat, kock och psykolog emellanåt. Så länge det är all inclusice hemma är allt lugnt. Skämt åsido, mina tonåringar är fina kids men vi bor på landet så för att ta sig någonstans så är det taxi mamma som gäller-och ingen alkohol vare sig för mamman eller tonåringen naturligtvis.

[Stella69]
0

#12 Glad Känner igen mig till 100%. Har just kommit hem efter att ha kört fram och tillbaka till en bortamatch. Startade 11.00. Det är helt ok, men ibland vill man lyxa till det lite, t ex vin till maten.

Förra helgen gick jag och ett par vänner till stans bästa Italienska restaurang, enligt många.

Beställde alkoholfritt vin, men uuuuurk, det smakade blandsaft!!Rynkar på näsan

Så där var det nog mycket socker i. Frågade kyparn innan, men han stod som ett frågetecken.

yvonnel
0

Man kan göra glöggen själv utan nejlikor och det kan bli bra mycket godare vare sig man gillar nejlikor eller inte.

Man behöver ren sprit hög alkoholhalt ca 2 - 3 dl i den lägger man torkad eller färsk pomeransskal, kardemummakärnor, kanelstång och vaniljstång, kanske andra torkade frukter kan vara gott, tex svarta vinbär eller körsbär, låt dra i ca 2-3 veckor och sila ifrån sedan kan man välja vad man vill av vitt vin, eller rött vin som man smaksätter med lite av detta koncentrat + lite socker eller sukrin/stevia.

Jag rekommenderar att inte söta för mycket för om något förstör ett gott vin så är det sockersmak.

Kanske egentligen inte rätt forum och inte heller rätt tråd - men fy då Y, - tyckte bara det verkade vara glögg som efterfrågades men sedan läste jag en gång till och detta blir ju inte alkoholfritt men gott kan det bli fast det kräver ju lite planering i tiden. Vi har ju byggt upp en tradition med glögg att passa till den mörka tiden kring Lucia när många möts i lite helganda men egentligen är det ju väldigt gott när man är utomhus i skidbacken med lite varm dryck som gärna får vara något annat än kaffe.

squeezetoy
0

Stackare, här är barnen bara 4, resp. 2 så det dröjer innan taxi mamma/pappa måste rycka ut i tid och otid. Själv har jag dock utnyttjat mer än min beskärda del av mamma/pappa-taxi. Men vi var flera tjejer i samma ålder, med samma intresse - dans. Detta gjorde att vi mer eller mindre varje helg var ut på dans. Men våra föräldrar delade upp detta. En familjs förälder skjutsade dit och en annan familj hämtade. Under veckan gjordes upp, vem som skulle köra när och jag tror det blev ganska jämnt fördelat över familjerna. På så vis fick alla någon "ledig" helg där vuxendricka var helt ok samt att när man skjutsat kunde man ta ett glas när man kom hem eftersom man inte behövde hämta.

Finns det inte chans att du kan få hjälp av andra föräldrar på detta sett, kanske det sitter någon fler mamma eller pappa som tycker det skulle kunna vara skönt?

[Anega]
1

#11 Det kanske är just det hon har, eftersom det räcker med alkoholfritt Flört

Eva-MarieO
0

Det är inte bara skjutsningar som gör att jag avstår alkohol för det mesta. När man har en 15-åring kan vad som helst hända, känns det som. Jag vill inte sitta här ute på landet och inte kunna köra om det skulle behövas. Min äldsta son ringde ganska många gånger när han var 15-16 år och var ledsen och ville bli hämtad mitt i natten trots att det var överenskommet att han skulle sova över hos någon. Ibland handlade det om att kompisarna var fulla och han tyckte det var jobbigt och ville hem. Det skulle inte kännas bra att inte kunna åka då.

gun92884
0

Nej, glogg far vara … Jean-Pierre tycker egentligen inte om pepparkakor heller … det enda som kan fa honom att wax lyrically ar Tarte Tatin …

For att komma narmare originaltraden … jag kommer ihag forsta gangen Jean-Pierre kopte vin i Sverige … pa Ahlens :0) Han var ju van att kopa vin dar de saldes specerier sa han tyckte inte det var konstigt att hitta 'vin' pa hyllan. Han var INTE glad nar det blev dags att dricka det. Det gick direkt i slasken.

Men … i samma veva hade nagon pa Ahlens gjort en jattetabbe … na'n hade kopt in och satt upp en hel hylla med Pilsner Urquell … Jean-Pierre var lycklig, men da'n darpa var hyllan tom forstas … och det blev aldrig na't mer dar heller :0) 

Det var i mitten pa '70-talet.

Detta ar ett tankesatt som jag forstar precis aven om jag inte har barn i huset. Med 2 hundar och 1 katt som ar helt beroende utav var omsorg maste man kunna ta sig till emergency vet om det blir aktuellt. Jean-Pierre dricker vin med maten, sa jag later bli.