Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5271 ggr
prettysnowflake
0

sockerersättning....

Vilket kan man använda?

björksocker, sukrin, sevia?? 

Hur kommer det sig att det inte gör ngt med kolhydraterna de innehåller?

gun92884
0

Sukrin med en knivsudd Stevia ar vad jag foredrar …

Man ska undvika att anvanda sockerersattning ensamt … det ar battre att blanda flera olika eftersom de arbetar i symbiosis.

Manga tycker inte om Stevia eftersom det ger ibland en lakritssmak om man inte blandar det med nagot annat sotningsmedel. Blandat med Sukrin (erythritol) sa forsvinner lakritssmaken.

Det basta ar att prova dig fram i sma mangder till du hittar det du gilar.

What, why and how om socker alkoholer far na'n annan ta tag i for jag har en fot utanfor dorren pa vag till flyget.

prettysnowflake
0

Tack för svar! :-)

gluffgluff
0

Man kan använda precis det man vill, det finns inga lagar om mat.

Har du nyss börjat? Jag tror att det är bra att köra helt utan socker, frukt och sötningsmedel ett par månader, så att man vänjer sig av med att saker alltid ska smaka sött.

Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra. Personligen tar jag hellre pyttelite vanligt socker de få tillfällen jag faktiskt tycker att det är befogat. Men om man vill ha sötningsmedel är väl de du nämner mer okej än andra mer kemiska substitut.

De innehåller väl något slags sockeralkoholer som kroppen inte tar upp (men de kan ge lite näring till tarmbakterier och orsaka gaser och ha lite laxerande effekt).

[Pennylane1]
0

bakade vanliga lussekatter idag till mina sockerätande familjemedlemmar, men med sukrin med lite stevia i, enl. Gun92884 förslag. De smakar exakt som vanliga med socker. Tror ingen skulle märka att det inte är socker i. Lite nyttigare blir dom ju iallafall

Till 5 dl degvätska tog jag ca en halv dl sukrin och kanske ett kryddmått stevia. Eller kanske mindre.