Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7299 ggr
Skepparkrans
0

Kan man koka sukrin?

Jag tänkte göra egen glögg och i många av de recept jag har läst skall man koka ihop kryddor och socker. Jag kommer förstås att använda sukrin istället och jag vill minnas att man inte får hetta upp det för mycket. Men i och med att folk bakar med det så måste väl temperaturgränsen vara betydligt högre än 100 grader, eller?

chilisalsa
0

Köp Blåbär på systemet, krydda och eventuellt söta med sukrin.

http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/recensioner.php

Vart har du läst att det inte går att värma. Morsan kokar sylt till gubben som är diabetiker med sukrin.

Blåbär var för övrigt det alkoholfria alternativet på Victorias bröllopsmiddag… klass i kvadrat och riktigt gott som vinalternativ… säkert oändligt mycket nyttigare dessutom ! Flört

Medarbeterare på Kost

Skepparkrans
0

Nog vet jag att det går att värma men jag har även läst att det finns en gräns man inte skall överskrida. Om den gränsen passeras vid 100 grader eller 250 minns jag inte, men om det går att koka sylt måste den ju definitivt vara över 100 och det räcker för mig.

Tack för svaret.

[Pennylane1]
0

man kan koka det. Jag har bakat på det också och det söta består. Däremot tycker jag att stevia inte funkar att baka med för där försvinner sötsmaken

gun92884
0

Jag har just gjort en sats lingonsylt (cranberries har) och ska baka i eftermiddag. Kommer inte ihag sista gangen jag anvande socker … har ar det Sukrin(Erythritol for mig) for hela slanten se'n manga ar.

Om jag anvander Splenda (Sucralose) sa lagger jag till en knivsudd Stevia pulver … fungerar.

Vilken sorts Stevia anvander du?

[Pennylane1]
0

premium, vitt pulver 300 ggr sötare än socker.

gun92884
0

Jag kikade pa min burk som innehaller 1 oz (28,35 gr) … undrar om jag har blivit stiffed pa .35 eftersom de bara deklarerar 28 gr for 1 oz? :0)

Varumarket ar NuNaturals och namnet ar NuStevia (trademark) pure white Stevia extract. Det star inte styrkan men eftersom de sager att man anvander 1/14 - 1/32 for att sota en kopp vatska sa ar det tamligen sa koncentrerat.

Det star aven non-bitter pa etiketten och det ar min erfarenhet … men, sa anvander jag den alltid som en knivsudd lagt till Sukrin(erythritol), aldrig ensamt.