Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9804 ggr
IdaMar
0

Tips på kalla luncher

Hej hej!

Jag undrar om det är någon som har lätta och bra tips på lchf kalla luncher? Min man har långa arbetsdagar (12 timmar) och ett fysiskt arbete (snickare) Dessutom har han för det mesta inte möjlighet att värma upp t.ex. rester från gårdagens middag. Så det blir lite knepigt. Före vi började med lchf hade han oftast med sig smörgåsar, sidosallad, nötter- och frukt blandning, yoghurt. Men det var liksom mackorna som var basen i lunchen, och det fungerar ju inte längre.

så tips är välkommet, gärna inte den dyraste maten ni kan komma på. :) Tack!

Fiana
0

sallad, sallad och mer sallad :) - och betänk då att en sallad inte nödvändigtvis behöver innehålla just grönsallad/isbergssallad.

Men i varje fall några exempel:

Club sallad - kyckling, bacon, fet dressing - och så kanske lite ost och så isbergssallad och gärna tomat är gott i den varianten

Räkor och ägg sallad med majonnäs (eventuellt även faktiska salladsgrönsaker i också om man gillar det annars inte)

Coleslaw och kall rostbiff/annat kallskuret

Floridasallad (riven blomkål med bacon och majonnäs).

"Äggmackor" - hårdstekta ägg som fått kallna och sedan får pålägg på.

Lowcarb bröd av något slag antingen färdigköpt eller bakat själv.

Monique bakom LifeZone´s  wraps (det står där nuförtiden det går lika bra utan husk, men jag tycker det blir bättre med, blir inte så skört när man rullar ihop då)

Bottenlös paj är gott kallt (jag gillar kombinationen whiskeycheddar och bacon)

En röra jag gör och gillar är hackat hårdkoktägg blandat med tärnad grevé ost, lite hackad rå lök, salt, peppar och majonäs invirat i salladsblad.

Lite allmänt kallskuret plocktallrik funkar nog också, goda skivade pålägg och kanske kalla ägg etc. Ost och skinkrullar med smör i.

Kalla ostfyllda lövbiffar som man brer vitlöks och persiljesmör på är hur gott som helst. *dregel*

Finns hur mycket som helst. Jag föredrar oftast kalla alternativ om jag ska ta med mig då mycket av lchf maten inte fixar uppvärmning i micro så bra utan såser etc. gärna vill skära sig.

MimLan
0

Skivad tjälknöl/fläsklägg med senap. Avocado. Massor med vändstekta ägg. Makrill på burk. Kalla färsbiffar med majo och ajvar.

Så fort du tittar runt så kommer du att se all möjlig mat.

kaisakavat
0

Du har fått många bra förslag innan.. Röror och "pytter" är annars min egen favvo. Glad

Jag undrar: Är din man anställd? Arbetsgivarna är skyldiga (om kollektivavtal finns) att hålla viss standard på "matintagsmöjligheter".. enligt byggnads avtal.

Min unge är snickare - och t o m när de jobbar i bortre ingenmansland mitt i vintern så finns det baracker med värmeskåp, micro, kokplattor, m m vid arbetsplatserna.

Bara en tanke.. det kanske inte är relevant för din man.

Aniara4
0

Omeletter är alltid bra, jag tycker det är gott kallt, och det går att variera med massor av olika fyllningar!

mika61
0
mika61
0

«Tillbaka   Rollmops författare:  foody.pl En perfekt mellanmål, speciellt för manliga kvällar med frysta vodka. Tyvärr kräver ett par dagar marynownia, men effekten är uppenbar. wyslij przepiswydrukuj przepis Ingredienser: ca 12 bitar 6 färsk sill
250 ml vitt vin
125 ml vinäger
1 lök
1 morot
1 purjolök
pepparkorn
lagerblad
enbär
dill
timjan
1 burk inlagd gurka, eller på burk Beskrivning av preparatet: 30 min. Sill och göra wyfiletowac. Morötter och gurka skuren i tunna strimlor. Andra grönsaker tvättas eller rengöras och skär i små bitar. Blanda i kastrull på vin, vinäger, grönsaker (förutom morötter) och kryddor, koka upp, sedan hålla på låg värme i 5 minuter. Häll det beredda dressing filéerna och låt svalna en helhet. Vind omkring filéer, remsor av gurka och morot och sedan fäst med tandpetare. Rollmops sätt tillbaka och låt ättikslag i 4-6 dagar.

egensinnig
0

Prova lembas med rejält pålägg! Ägg, kaviar, leverpastej, skinka, färsbiffar osv m sallad o lite nötter

[Pennylane1]
0

#5 man måste använda den lilla länksymbolen ovanför där man skriver inlägget för att lägga in länkar. Gör det här åt dig nu.

mika61
0

OK. Tack Pennylane1.