Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7435 ggr
Skaldeman
0

Tips för ny kokbok

Jag skriver på en ny kokbok, kommer till hösten. Är det något ni saknar i dagens LCHF-kokböcker?

/SSS

magma
0

Det här är väl lite dumt att skriva i ett kött-forum som detta, men men… Tungan uteFlört

Jag tycker mig märka, både hos mig själv, min mamma och bland trådarna här på forumet att många (inte alla!) kvinnor har svårare för fett och protein än vad de flesta män har. Kanske speciellt första halvan av dagen, på morgonen/förmiddagen.

Även om det bästa är just fett/protein även då, så skulle jag vara tacksam för ideér om hur man kan göra för att få  i sig det essentiella men ändå få känslan av något…eh… hur sjutton ska jag formulera mig. Lättätet, fräscht, mindre tungt???

En annan sak är mat för nattarbetare. När jag- som jobbat natt med vissa uppehåll sedan 1993- får ledigt för att äta på natten så är klockan ofta runt 02-03. Då är jag hungrig, törstig och behöver energi, men är å andra sidan så trött att jag nästan mår illa och klarar inte av att tugga på en köttbit. Oftast slinker det ned något drickbart, som t.ex fil, yoghurt eller liknande. Många av mina arbetskamrater äter hårt bröd och en frukt eller två.

Det är samma problem på morgonen när jag kommer hem och är helt slut, trött och nästan yr i skallen. Det kanske inte hör hemma just i en kokbok om den enbart ska innehålla recept, men lite fördjupning kring hur man kan förhålla sig till kosten som skiftarbetare med tillhörande, enkla recept i ett eget kapitel skulle tacksamt tas emot.Flört

Kul att du är på gång med en ny bok, lycka till!

kaisakavat
0

Varma/kalla matiga sallader

Gratänger som "tillbehör" till kött, fisk..

Soppor

Jag har börjat äta mer grönsaker och lite mindre fett, därav är mina förslag komna. Glad

Tisdag
0

Här på forumet tycker jag att många efterlyser någon form av "meny".  Färdiga dagsmenyer - detta ska du äta. Bra för nybörjare men även veteraner som har slut på idéer.

mooonlight
0

Jag skulle gärna se recept på lite mer lyxig, avancerad mat.

Det finns ett otal recept på enkla och snabba rätter, vilket är kanon i vardagen, men åtminstone jag uppskattar att lägga ner mer tid och omtanke på mat emellanåt.
Kanske har man något att fira, vill bjuda någon på något extra gott, eller vill bara tillreda en mer avancerad måltid någon gång.

egensinnig
0

Mer recept som innehåller kokosfett - vi är många som vill få i oss kokosfett men får idétorka på användningsätt.

Mat att ha med sig som mellanmål, i fickan/väskan, på resande fot - tex beef jerky, pemmikan mm

helvete
0

Jag efterlyser också en dagsmeny, veckomeny. För äldre kvinnor som har svårt att släppa på vanorna . Jag vet inte vad mättnad är, därför kan jag inte gå efter råden : ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. Mest hungrig är jag förstås när jag har tråkigt..

ghiaIT
0

Det vore kul med en kokbok mer inriktad mot fisk, skaldjur. Min mor som har diabetes skulle behöva en sådan för hon har valt att inte äta kött. Hon tror även att man måste äta jättemycket fett.

Skaldeman
0

OK. Fisk-skaldjur, soppor, gratänger som tillbehör till det animaliska, några lyxiga rätter, menyer. mellanmål att ta med… Jag får se vad jag kan göra. Soppor hade jag tänkt att ta med, och några smålyxiga rätter och långkok. Jag har ungefär 100 recept på mig.

/SSS

Maggan71
0

Många efterfrågar bröd i alla möjliga former. Frukosten kan vara svår att variera och just brödet har väldigt många svårt att avstå ifrån.

Kul med en ny kokbok! Jag gillar din förra! Tungan ute

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Mervi
0

Fiskrätter önskar jag också.

labbe52
0

Jag gillar dina böcker, så jag ser fram emot nästa!!!!

labbe52
0
burekatten
0

Det jag saknar är recept utan mjölkprodukter.

Gärna enkla vardagsrätter.