Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 7950 ggr
byggarn30
0

Göra prinskorv

Nu till jul tänkte jag göra lite prinskorv. Hittat recept på nätet där jag tänkte minimera användandet av potatismjöl för att få den lite mer LCHF.

Har redan gjort "julkorv" som blev bra. Den knyter man ju med två knutar med några centimeters mellanrum för att kunna klippa isär dom.

Men nu till prinskorven. Den ska ju inte knytas med snöre utan "kedjas". Är det någon som har en beskrivning av hur det går till?

Jag har sökt med ljus & lykta på nätet. Vet att det fanns en filmad beskrivning men hittar den inte längre.

karinafp
0

Du bara vrider runt fjälstret ungefär ett varv mellan korvarna. Så brukar vi göra med större korvar också, vem 17 orkar hålla på och fjanta med snören? Flört

Sugiyama
0

Det kallar att man virkar korven. Jag har lärt mig hur man gör men det är svårt att beskriva.

byggarn30
0

Ingen som vet mer?

rifla
2

jag har aldrig potatismjöl i mina korvar. i prinskorven så ha lite mera fett så binder det. mjölet är åxå till för att det ska bli luftigare. pofiber har jag använt i nödfall..

fin film att titta på..

yvonnel
0

#3#4

Vilken fin länk du hittade om korvtillverkning, hoppas du får en trevlig upplevelse och goda korvar.

byggarn30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De vart väldigt goda och kul var det Glad

Sugiyama
0

Va fina dom ble. Nästa jul måste ajg testa jag med.