Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9061 ggr
kaisakavat
0

Sjukhusmat - Inte mums!

Har just tillbringat fyra dagar på länssjukhus för rehabutredning. Bott på patienthotell - och maten ingick!

Jamen perfekt kan man tycka!  Jag tog med egen mat, man har ju sina aningar..

Varje dag erbjuder restaurangen tre olika "Dagens rätt".. och jag fick två kuponger per dag. Lunch och middag. EN enda dag kunde jag äta där EN av rätterna, trots att det var kött och fisk på menyn varje dag.

ALLT var nämligen indränkt i gegga i princip helt bestående av följande mums:

snowflakes

Knorr buljong

Matlust?? Nej, inte jag heller!! Skrikandes

Många av oss här är ju luttrade, så vi har slutat tänka på dessa "geggor" som mat, men jag var förstås nyfiken, gläntade på alla lock och personalen fick hämta innehållslistor.

Jag spanade t ex in en "Biff Stroganoff".. där den stackars herr (?) Stroganoff hade ett lite "speciellt" utseende.. men följande dialog är illustrativ för ALLA rätter och ALLA gånger jag frågade. Hojtade till tjejen bakom disken:

"Kan du berätta vad maten innehåller?".. Jodå det kunde hon: "Det är köttgryta!"

Hm.. informativt..

Jag: "Innehåller den några tillsater?"

Hon: "Nejdå, inget sånt! Bara kött och Knorr buljong och snowflakes och.."

Obestämd

starhawk
0

Snowflakes, klatschigt namn! med den är bara den vanliga smörjan av majsstärkelse nu igen. Amerikanerna överproducerar majs och försöker trycka in smörjan i all mat verkar det som

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[akaron]
0

Jag låg på sjukhus i augusti, akut blindtarmsinflamation. Hade ingen möjlighet att förbereda mig så jag levde till största delen på filmjölk och någon enstaka ägghalva och ostskiva. Inte ens smör hade de utan bara "lätta". Lunch och middag var bara någon oätbar smörja som de hållit varm i massor av timmar.

Aniara4
0

Jamen dåså, inga konstigheter alls, ha ha ha ha ha ha. Skrattande

KarinJ46
0

Välkommen hem!

kaisakavat
0

Ja, jösses.. Tungan ute

Tack för era kommentarer, gött att man inte är ensam om sina reflektioner. Jag stod där, tyst efter dialogen.. och sörjde alla (en gång i tiden) fina råvaror - torsk, skaldjur, fläsk, nötkött, m m.. - som de förstört. Den stora mängden, det geggiga utseendet.. Då mycket matlagning - och ändå total brist på aptitretande matos.. Konstigt. Och så kemikalifieringen..

Om man kollar längre ner i informationen om snowflakes, så finns en lista med sånt som de INTE innehåller.. hehe.. Jättebra! Skrattande Eller vaa? Som att sälja eldningsolja och längst ner ha en lista på att den inte innehåller elektricitet. Att produkten är olämplig att äta i sig självt, spelar förstås ingen roll..

kaisakavat
0

Och buljongen..:

Salt, vegetabiliskt fett, smakförstärkare (3 sorter) sen kommer jästextrakt (som ju åxå handlar om smakförstärkning och är snarlikt mononatriumglutamat, eller?) och så småningom kommer köttextrakt 2,9 %.

Och vad avses egentligen med "köttextrakt"? Ordet antyder att det kommit ur kött, men är det en naturlig produkt? Redan där uppblandat med nåt? Varför står det inte köttbuljong?

Varför står det inte morot, utan morotsextrakt? Varför står det arom (med bl a lök) - och inte t ex lök?

Ordet extrakt.. innebär det utspädning eller koncentration? De köps in till Knorr i redan processad form, eller? ÄR det överhuvudtaget möjligt att få veta vad extrakten i sig innehåller??

Är inte det det här med buljongen ett typiskt övertramp..? Jag menar, de kallar produkten "köttbuljong" och bara 2,9 % av innehållet kommer från kött?? Obestämd

*kaisakavat på petnoga humör*

kaisakavat
0

Tack åxå för Välkommen hem! Skrattande

starhawk
0

Extrakt innebär att man tagit ut någonting från ex vis kött, det är inte frågan om kött utan delar av köttets "ingridienser". Låter ju onödigt komplicerat måste vara enklare att använda rent kött, äkta råvaror

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

evion
0

antar att denna sjukhusmat ändå var tusen gången bättre och hälsosammare än vad de stackars skolbarnen i england och usa får ;)

kaisakavat
0

starhawk - Jo, ordet extrahera betyder ju det. Men jag är nojjig (inlärt) och tror att de kan ha gjort mer än "tagit ut nånting"… Tungan ute

evion - Förstår hur du menar.. och visst kunde det vara värre!

Vad jag menar, är att det lätt kunde vara BÄTTRE. Sluta häll skiten i maten, helt enkelt. Låt maten vara mat, låt den smaka som den "ska".

Jag sträcker mig så långt som till "kanske denna mat är mindre dålig", men hälsosam är det inte.

gun92884
0

… ah, men det ar mycket pengar i extracts. Har har vi en stad i New Jersey vars hela industri ar extracts. Den strackan motorvag behover inga vagskyltar som pekar ut var man ska svanga av … lukten talar om var man ar.

evion
0

kaisakavat - jag förstår också vad du menar! :) Klart maten kunde vara både hälsosammare och billigare utan en massa skit.

men egentligen så serveras väl mat med knorr buljong och maizena på de flesta matbord i Sverige…

kaisakavat
0

evion - Ja, du har rätt! Glad

Jag blir bara så jäkla trött på´t..

Tänker att maten på ett sjukhus.. verkligen borde vara "ren" från skit. "Alla" pratar ju om kemikalier och skit i maten, men när jag frågar PERSONALEN, de som ska vara "proffs" på mat, så vet de inte ens vad jag menar med ordet "tillsats".

"Nejdå, inget sånt! Bara kött och Knorr buljong och snow flakes."

Jag borde förstås ha frågat henne vad hon menar är "tillsats", om inte de där grunkorna räknas.. men istället sa jag till henne att de innehåller tillsatser, inte är bra att äta. Det är alltid bättre att fråga.. då ökar möjligheten att folk börjar tänka..

evion
0

Upplysning och info är nog det bästa sättet att "bekämpa" tillsatserna! Tror de flesta inte ens reflekterar över hur mycket tillsatser de egentligen stoppar i sig :D

Förhoppningsvis tänkte de till lite i köket efter ditt besök där :)

kaisakavat
0

Haha.. Nej det tror jag inte..  Jag = en irriterande lite spyfluga som surrade till en stund.. Schas!! Skrattande

Fast det var ju väldigt glada och vänliga, inte nåt fel så.

Pasi
0

Jag tror det är ganska allmänt känt att det ofta finns läkningsproblem hos dem som opererats. Inte undra på, med tanke på maten som serveras - det höga blodsockret hos patienterna (många insulinresistenta) får blodkärlen att dra ihop sig och läkningen avstannar.
Sist jag var på sjukhus så serverades (frukost): lättfil med mussli, bröd med lättmargarin och marmelad, samt juice. De som ville ha saftkräm med lättmjölk istället för fil, fick givetvis det.Flört

Maten var allmänt extremt fettsnål, men även snål på protein och andra essentiella näringsämnen, men extremt kolhydrat- och kemikalierik. De kanske inte vill att patienterna ska läka?

kaisakavat
0

Tysan, missade din comment här ovan, gun92884.. Inte utan att man blir smått nyfiken på vad/hur det doftar… Glad

kaisakavat
0

Pasi - Din redogörelse för frukost etc, liknar den de serverade oss i veckan. Bär-/fruktkräm, filmjölk inte lättfil, cornflakes och müsli, bröd, bröd och bröd, lätta och bregott, pålägg och tllbehör - flera med socker, apelsinjuice som jag faktiskt kände viss lust till.. det ÄR gott! =( men jag avstod förstås.. =), skinkan var tyvärr glutamatig. Åt av osten.. Jo, och så kokta ägg. DEM åt jag av. =)  Det sista alldeles nyss.. *visslar*

Antyder du att sjukvården vill att vi ska vara sjuka..? Cool

Margareta
0

Dotra låg inne för högt Blodtryck innan förlossning här under hösten. Det var skandal vilken mat hon fick med tanke på tillståndet.

Jag åkte dit med en kylväska och sån mat som kan klara sig ett tag. Det fungerade bättre än Sodexos lådor i alla fall.

När jag själv var vak för min döende mamma i början av året levde jag på ost, bregott och vispgrädde i princip. Det kom också oplanerat och jag hann inte proviantera i början. Det jag hittade fanns antingen på nattöppen bensinstation eller i Pressbyrån på sjukhuset. De hade portionsförpackningar av ost och Bregott som jag gjorde rullar av. Grädden fanns bara ibland och den hällde jag i kaffet, det mättar.

Numer pensionär i Nynäshamn

camsve09
0

Jag jobbar för kommunen och "måste" ibland beställa mat, tex i går och idag. Jag beställer glutenfritt (är intolerant "på riktigt") och utan tillbehören som tex, potatis, mos, pasta… VARJE gång jag äter maten smakar den sött, jag får ont i magen och får sug… Och då får jag så "ren" mat som möjligt.

Herregud! Hur mår de som äter kolhydrterna och spannmålet också??

MimLan
0

#20 Du kanske reagerar på smakförstärkare, etc?

Pasi
0

#18 Antyder du att sjukvården vill att vi ska vara sjuka..?

Nä, det handlar nog om ren okunskap blandat med ekonomi, samt politik.

yvonnel
0

Men hörni,det är ju flera av er som läser Annikas blogg, nog har ni sett att det finns många där som har skrivit och berättat om dåliga matförhållanden på sjukhus.

OCH att det har utmynnat i en " Arbetsgrupp för LCHF - alternativ inom vården" denna grupp har Annika listat i högermarginalen med spridning i hela landet och angivit vilket sjukhus dem har hyfsad närhet till.

Alla som är intresserade av att hjälpa en medmänniska (-LCHF) med mat vid sjukhusvistelse kan lista sig för att få chansen att ge ett vänligt handtag.

kaisakavat
0

Jag har inte startat tråden för att jag tror mig ha kommit på nåt nytt.  Den är bara ett utbrott i desperation efter min egen sjukhusvistelse och den direkta kontakten med elendet.

Jag är innerligt glad att jag bestämde mig för att ta med egen mat - och har tur att det handlade om en planerad vistelse. Vill inte tänka på hur jag hade mått på det där..

Det finns andra sätt att påverka, förutom att joina listor och gruppagera. Har svårt att orka och så passar det mig att söka göra vad jag kan på egen hand.

yvonnel
0

Men kära nån, det låter som om du tog illa upp, varför?

Jag ville detsamma som du - påverka förstås, men också hjälpa till, det kan väl inte vara fel om vi bygger vidare på något redan uppstartat?

kaisakavat
0

Nejdå.. jag tog inte illa upp. Ville bara förtydliga mig! Möjligen uttryckte jag mig lite klantigt, istället för humoristiskt som var avsikten. Ser ju nu att det blev knasigt, sorry..

Det är bra att du utvecklar tråden! Glad

Lynxx
0

Självklart är detta en del av "den stora planen" att göra alla så sjuka att de behöver mediciner - ju fler dess bättre!

På sjukhuset har de ju full kontroll över dig, så att de kan genomföra sina djävulska planer.

Sen sitter de själva i källaren & smörjer kråset med stekar, feta såser & annat smaskens! Flört

/L

Kvinnlig40talist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sjuk-husmat på Karolinska. Sodexho SoFresh:

Pasta med lax och örtsås

Aniara4
0

Där jag jobbar kommer det mat från ett sjukhuskök, och ibland undrar man verkligen hur de tänker. Häromdagen kom det risgrynspudding med jordgubbssås och … pizzasallad. (Att jag personligen skulle vilja ha mat till middag istället för efterrätt är en annan historia.)

parsley
0

Usch, vilken oaptitilig tråd. Flört

Snowflakes har jag aldrig hört talas om tidigare och väl är väl det.

HannaM
0

Alltså.. jag äter inte lchf men jag kan inte annat än hålla med. Det är vedervärdigt, både smakmässigt, hanteringsmässigt, utseendemässigt och tillsatsmässigt. Hur någon överhuvudtaget kan bli frisk på den smörjan som serveras är ett under. Den innehåller ju ingenting vettigt överhuvudtaget. Eller jo, min sallad igår var rätt fräsch, i alla fall vitkålen som den till största delen bbestod av.

camsve09
0

# 21 Ja, jag reagerar antagligen på smakförstärkarna.

chapp
0

Jag jobbar numera på en privat rehab-mottagning och maten här är fantastisk. Ett lokalt kök som ägs av oss lagar allt från grunden, tom buljongen. Salladsbuffé plus en kött/fisk-rätt eller soppa. Riktigt smör.

Det bevisar att det går om man vill. Restaurangen är öppen för lunchgäster utifrån också.

Serveras dessutom på (hör och häpna) porslin!

chapp
0

Jo förresten, maten ingår i hälsokonceptet här. Man menar faktiskt att maten har betydelse för hälsan. Är man sjuk blir man blir friskare och mår bättre om man äter bra mat. Har ni hört något så befängt?

Lynxx
0

Kanon! :-)

/L

Adur
0

Fy för den lede. Jag läste en tråd i ett helt annat forum en gång där trådstartaren hade helt slut på pengar och ville ha tips på billig mat.

De präktiga svararna tävlade om att snåla in på den ena ingrediensen efter den andra. Till sist fick trådstartaren veta att man minsann kan göra pannkakor utan både mjölk och ägg. Det räcker ju med mjöl och vatten!

Det blir visserligen tapetklister, men det kan ju vara ett sparförslag till alla landsting i kris. Och utan tillsatser blir det nog nyttigare än det som serveras i dagsläget.

parsley
0

# 36 Glad, fast hemskt ändå med pannkakor som bara består av vatten och mjöl. Det får mig att tänka på vatten och bröd och de platser detta serverades.

Agnez94
0

Hahahaha, är vad jag får i skolan varje dag typ. XD