Går stekfett in kött?
Att fett i viss mängd är trevligt att ha när man steker för att få fin stekyta och sånt, det är självklart. Och att det man steker sannolikt blir lite fetare av att stekas i tillsatt fett än att bara stekas i sitt eget fett, så tror jag också att det är.
Men, är det verkligen någon vits att steka t.ex. bacon i smör? Det blir väl bara mer som flyter i stekpannan? Om man gör omelett med fettet så tar man till vara det, men om man inte fixar fettomelett på morgonen så kan det väl inte vara någon vits med att steka bacon i smör?
Ungefär lika gäller för allt annat man steker. Har jag fattat fel om jag tror att jag inte får i mig så värst mycket mer fett om jag ökar mängden stekfett?

Jag skulle vilja påstå att fettet som eventuellt tränger in i kött vid stekning är en försumbar mängd óch inget att oroa sig för. då är set viktigare att välja kött i stället. ex. gris kött är magrare än nöt kött. och om du steker bacon i smör. så häll bort det överflödiga fettet innan du heller i äggen .. jag tror melodin är i stora drag att äta gott men inte för mycket ju.. men det är min högst personliga upfattning..

Jo visst är det så. Du måste göra nåt av stekflottet annars får du bara stock i avloppet om ett tag..
.
håller med ovanstående ja, för fettskrämda viktväktarna säger till och med att man kan använda obegränsade mängder fett att steka i så länge man steker helt kött/fågel/fisk. alltså kommer inte fettet till "användning" på det sättet.
Jag steker oftast i ekologiskt kokosfett, även bacon. Men jag steker inte baconet hårt, utan det blir så där lite mjuksladdrigt.
Sen häller jag allt stekfett över maten jag äter. Inget får gå till spillo!