Strömming och värmekänsligt fett
Inhandlat strömmingfileer för första gången i mitt liv och undrar hur den bör tillagas för att i största mån undvika att man förstör fettet.
Jag har hört att fleromättat fett (ex omega 3) väldigt lätt förstörs av värme.
Pja låda i ungen på låg värme lär väl vara skonsammare än att steka den skulle jag gissa
Ett litet tips bara, köp sill istället för strömming. Den simmar i renare vatten = mindre gifter. Tyvärr består den enda djupfrysta sill som verkar finnas nu (Enghav) av ganska stora och slafsiga filéer, så man får klippa dem i två på längden om man vill göra små rullar och sånt. Men gott blir det!
Willys Garant hade förut en jättefin och kravmärkt sill. Det var storlekssorterad så filéerna var små och jämstora. De ändrade kravreglerna som i princip omöjliggör att få sill godkänd gjorde att de, till mitt stora förtret, valde att ta bort produkten hellre än att sälja den utan kravmärkning. 
Testa kräftströmming. Det är perfekt kallt till frukost, på "macka" eller som det är med ett kokt ägg kanske. Som makrill i tomat ungefär. Recepten brukar vara med tomatpuré eller ketchup (!), men en halv burk krossad tomat tycker jag blir jättegott och är lagom mycket till ett paket sill/strömming. Tunnt skivade färska tomater blir ännu bättre, men nån måtta får det vara!

Måste testas!
Med dill istället för dillfrö och lite tomatpure istället för ketchup blir det en perfekt lchf-rätt